FIA frykter at dagens WRC-biler går for fort for privatførere

FIA skulle gjerne sett flere privatførere inn i WRC-bilene, men vil samtidig sette begrensninger dersom du ikke er fabrikkfører.

Publisert

I 2018 ble det åpnet opp for at du ikke må være tilknyttet et fabrikkteam for å kjøre den nyeste generasjon 2017-bil. Så langt har ingen benyttet seg av denne muligheten, med unntak av Henning Solberg i Rally Sweden.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

I 2018 ble det åpnet opp for at du ikke må være tilknyttet et fabrikkteam for å kjøre den nyeste generasjon 2017-bil. Så langt har ingen benyttet seg av denne muligheten, med unntak av Henning Solberg i Rally Sweden.

Mads Østberg kjørte i praksis et privatdrevet team i fjor, men måtte meldes på av M-Sport for å kunne bruke bilen under løp.

I forbindelse med FIAs WRC-samling i Geneve forrige måned ble det lagt fram et forslag om å begrense restriktoren på turboen fra 36 til 34 millimeter for privatførere, samtidig som det er uttrykt ønske om at de nyeste WRC-bilene også skal være å finne utenfor mesterskapet.

Grunnen til turborestriktor-forslaget skal gå på at FIA frykter at de nyeste WRC-bilene går for raskt for førerne som ikke er ansatte i fabrikkteamene.

Vil se WRC-biler utenfor VM

– Vi ser på potensialet for å sette inn en 34-restriktor i WRC-bilene, der én av bekymringene er at de nyeste WRC-bilene er for raskere for flere privatførere og «gentlemen-førere». Å redusere restriktoren vil ta bilene tilbake til forrige generasjons rallybiler. Vi trenger å se flere biler i konkurranse og vi skulle gjerne sett dem utenfor VM også, sier en FIA-kilde til Autosport.

Forslaget om å redusere restriktoren sier ingenting om å gjøre bilene billigere for å få fart på bruktmarkedet av WRC-bilene.

Mads Østberg la i fjor høst sin Ford Fiesta ut for salg til 5,5 millioner kroner, og satte standarden på bruktmarkedsprisen for de nyeste WRC-bilene - uten at denne ble solgt umiddelbart.

Delte meninger blant teamsjefene

M-Sport, som er en privat rallyfabrikk med tilknytning til Ford, har vært kjente for å tjene store penger på videresalg av WRC- og R5-biler også til andre serier enn VM, og ser på restriktor-forslaget som positivt.

– Vi selger ingen biler nå, så vi er absolutt med på å se på noe som kan forandre det, som også kan sørge for inntektene som vi trenger for å konkurrere på høyeste nivå. Så det er et stort ønske om å få disse bilene inn i nasjonale mesterskap, sier Wilson.

Toyota-sjef Tommi Mäkinen er ikke helt sikker på om han kjøper argumentet om at bilene går for fort for privatførerne, men er enig i at WRC-bilene også har sin plass i andre serier og mesterskap enn WRC.

– Jeg er nå ikke så sikker på om bilene er for farlige. Men det ville vært interessant å se de tilbake i for eksempel det europeiske mesterskapet, sier Mäkinen.

Powered by Labrador CMS