Fikk dekket startkontingenten etter stygg krasj på Sørlandet
Det tok bare 20 sekunder fra Sivert Fuglestveit hadde krasjet stygt, sidelengs inn i en stein, til han lå på full sprang for å varsle kommende biler.
RALLY: – Ut med trekanten, Sivert! Vi må stoppe bilene som kommer.
Det ropte kartleser Peder Sveinall etter at de hadde krasjet allerede på SS1 under Sørlandssprinten forrige helg. Vindusviskeren hadde sluttet å fungere, og Sivert Fuglestveit overvurderte mulig egne ferdigheter og instinkter bak rattet.
Sikten ble dårligere, og det endte med en nokså hard krasj sidelengs inn i en stor stein før de slo rundt og ble stående i motsatt kjøreretning.
– Smellen var hard. Stolen hang igjen i en bolt og brannslukkeren som skulle vært under beina lå ti meter unna bilen etter krasjen, så det sier litt om kreftene som er i sving. Og om hvor heldige vi har vært som slapp unna med bare to mørbanket kropper og en brist i en tå. Men utrolig nok kjente hverken meg eller kartleser noe smerter de første minuttene, sier Sivert Fuglestveit til Parc Fermé.
20 sekunder
Bildene viser blant annet hvordan gulvet på førersiden er trykket sammen og nærmest brettet rundt, mens stolen står fullstendig skjevt inne i cockpiten. Å krasje sidelengs med rallybil er ofte det mest kritiske som utfordrer de allerede gode sikkerhetsinnretningene i en løpsbil.
Men hvor dramatisk dette egentlig så ut, så var det ikke selve omstendighetene som lå fremst i hodet på Fuglestveit og Sveinall. For med bare ett minutts intervall mellom bilene går tiden fort før neste bil kommer, potensielt uten å bli varslet slik at farten kan senkes.
På 20 sekunder var de ute av bilen og Fuglestveit i full spurt mot kommende biler.
– Vi har opplevd situasjoner tidligere hvor konkurrenter har stått skummelt til midt i løypa, og vi har hatt dette temaet oppe, med viktigheten av å varsle umiddelbart for å unngå noe enda styggere. Så tanken om å varsle neste bil kom så fort bilen stod stille, sier Fuglestveit.
Posted by Sivert Fuglestveit on Saturday, June 22, 2024
Trekant i cockpiten
Mens han la på sprang fant kartleser Sveinall fram trekanten. Den hadde de plassert foran i cockpiten slik at den enklere kan nås.
– Vi løste det fint, syns jeg. Jeg løp opp i veien, og kartleser fant frem trekanten og kom oppover i veien med den, forteller 24-åringen fra Dalen.
Litt senere på kvelden kommer det en hyggelig melding på Sportity fra løpsledelsen i KAK.
– I Sørlansprintens tradisjon kårer vi alltid Løpets mest uheldige deltaker. Denne premien er å få tilbakebetalt startkontingent. I år har vi hatt noen gode kandidater til denne prisen Så den som kan kalle seg løpets mest uheldige 2024 er Sivert Fuglestveit, skrev løpsledelsen.
– Bilen ser ikke pen ut
Fuglestveit reagerer slik:
– En utrolig flott gest av arrangør. Vi vet alle at økonomien til arrangøren er hardt presset fra før, og at dem da gir tilbake kontigenten som et plaster på såret er flott. Med dagens priser på de mest nødvendige tingene i livet, så er rallybudsjettet sårbart. Og alle monner drar. Arrangørene fortjener ros for innsatsen de legger ned for at vi skal kunne holde på med rally, sier Sivert.
Bilen fikk omfattende skader, men skal være mulig å reparere. Og responsen har vært overveldende fra den nærmeste omkretsen, noe som er et velkjent fenomenet fra bilsportens behjelpelige side.
– Bilen ser ikke pen ut. Men folk jeg har snakket med mener det skal gå an å lage bil av det igjen. Nå er bilen ferdig ribbet og klar for en tur til oppretter. Deler har vi sannsynligvis også klart å skaffe. Det er utrolig mange snille konkurrenter som har tilbydd deler og hjelp. Når bilen er klar er usikker, men vi skal tilbake, slår Sivert fast.
Hyller kartleseren
Etter at det ordinære intervjuet er gjort ønsker Fuglestveit å komme med en ekstra beskjed. Og den skal vi tillate oss å videreformidle.
– En viktig ting å få med; kartleseren er grunnen til at vi kan holde på med dette. Jeg har knapt skrudd på rallybilen alene, om noen gang, så han er helt unik! Hadde jeg stått etter denne krasjen helt alene og skulle ordnet dette, så hadde det aldri blitt noe, slår han fast som en ekstra hyllest til kartleser Peder Sveinall.