Formel E-førerne ruller snart ut til en ny sesong.
Formel E-førerne ruller snart ut til en ny sesong.

Sesongguide:

Formel E byr på ny spenning - og usikkerhet

Hvilket format som gjelder og hvilke baner det skal kjøres på har vært usikkert til det siste. Her er alt du trenger å vite om årets Formel E-sesong som ruller i gang denne uken. 

Publisert Sist oppdatert

FORMEL E: Årets sesong, som er den tiende i rekken, ruller i gang førstkommende helg i Mexico. Gjennom våren og sommeren skal førerne i aksjon i 16 løp, og underveis skal en ny verdensmester kåres.

Formula E Kalender
Formel E 2024
  • 🇲🇽 R1: Mexico City ePrix - 13. januar
  • 🇸🇦 R2: Diriyah ePrix - 26. januar
  • 🇸🇦 R3: Diriyah ePrix - 27. januar
  • 🇧🇷 R4: Sâo Paulo ePrix - 16. mars
  • 🇯🇵 R5: Tokyo ePrix - 30. mars
  • 🇮🇹 R6: Misano ePrix - 13. april
  • 🇮🇹 R7: Misano ePrix - 14. april
  • 🇲🇨 R8: Monaco ePrix - 27. april
  • 🇩🇪 R9: Berlin ePrix - 11. mai
  • 🇩🇪 R10: Berlin ePrix - 12. mai
  • 🇨🇳 R11: Shanghai ePrix - 25. mai
  • 🇨🇳 R12: Shanghai ePrix - 26. mai
  • 🇺🇸 R13: Portland ePrix - 29. juni
  • 🇺🇸 R14: Portland ePrix - 30. juni
  • 🇬🇧 R15: London ePrix - 20. juli
  • 🇬🇧 R16: London ePrix - 21. juli

FORMEL E: Årets sesong, som er den tiende i rekken, ruller i gang førstkommende helg i Mexico. Gjennom våren og sommeren skal førerne i aksjon i 16 løp, og underveis skal en ny verdensmester kåres.

I fjor var det Andrettis Jake Dennis som sikret førertittelen, mens det var Envision Racing som sto igjen som årets beste team. Dette var også den første sesongen med generasjon 3-bilene. Av mange er de karakterisert som papirfly utseendemessig, men underveis i sesongen bød de nye reguleringene opp til tett racing ved flere anledninger. 

Kalender

Denne sesongen forsvinner Cape Town, Jakarta, Roma og Hyderabadut av kalenderen, mens Tokyo, Shanghai og Misano kommer inn. Portland går samtidig fra å arrangere et til to løp. 

I utgangspunktet var planen å gjennomføre et nytt løp i India, nærmere bestemt et nytt gateløp i Hyderabad etter debuten forrige sesong, men de planene ble skrotet kun uker før løpet opprinnelig skal kjøres. Årsaken er uenigheter med de lokale myndighetene, og det er usikkert om og eventuelt når mesterskapet kan returnere til landet. Per nå ser det ikke ut til at løpet blir erstattet.

Sesongen ble innledet med en pre season-test i Valencia i Oktober. Der oppsto det en brann i garasjen til batteri-leverandøren WAE under arbeidet med et batteri som ble hentet ut av en av DS Penskes biler. Etter etterforskning ble det til slutt klargjort at ingen andre batterier viste tegn til lignende problem, og etter et par dager fortsatte testingen. Hendelsen sørget dog for at Nyck de Vries bil i Mahindra-garasjen like ved ikke ble klar til dyst. Det kompenseres med en ekstra privat test i forkant av åpningshelgen i Mexico. 

Poeng, regler og format

I Formel E deles det ut 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 og 1 poeng til de ti fremste førerne i løpet. I tillegg deles det ut 3 poeng for pole position og 1 poeng for raskeste runde i løpet. 

Kvalifiseringene kjøres med to grupper der gruppe A består av partalls-plasseringene i mesterskapet og gruppe B består av oddetall. Hver gruppe får ti minutter til å sette en raskest mulig tif med 300 kilowatt tilgjengelig. De fire raskeste fra hver gruppe går videre til dueller der to førere kjemper mot hverandre med 350 kilowatt tilgjengelig. Fra åtte førere slås halvparten ut frem til vinneren av den siste duellen står igjen med pole position.

Atle Gulbrandsen under teseting av Porsches andre generasjons Formel E-bil.
Atle Gulbrandsen under teseting av Porsches andre generasjons Formel E-bil.

I motsetning til det som var tilfelle i de første sesongene holder nå både dekkene og batteriene ut et helt løp. Dermed har ikke depotstopp vært nødvendig med mindre det oppstår skader som må repareres. Men denne sesongen innføres omsider et nytt konsept i løpene etter tidligere utprøving, kalt «Attack Charge». Det innebærer at alle førerne må innom pit i 30 sekunder for å lade batteriene. Samtidig får man 4 kilowatt ekstra kraft og to «Attack mode boosts». 

Lucas di Grassi svir av gummi på vei ut av pit under pre season-testingen i Valencia. Om førerne må innom pitlane i løpene i år eller ikke er fortsatt noe uklart.
Lucas di Grassi svir av gummi på vei ut av pit under pre season-testingen i Valencia. Om førerne må innom pitlane i løpene i år eller ikke er fortsatt noe uklart.

Men det er ikke så «enkelt». Det nye formatet med depotstopp er nemlig ikke klart til å innføres før sirkuset ankommer Saudi-arabia, og det er ikke sikkert at man er godt nok forberedt til å komme i gang med hurtigladerne da heller. Dessuten er mange bekymret for at å innføre depotstopp vil stykke opp løpene og sørge for mindre racing ute på banen. 

Motorsportekspert Atle Gulbrandsen, som forøvrig testet en andre generasjons Porsche Formel E-bil i Desember, er av de som er usikker på om depotstopp er veien å gå.

– Formel E har blitt kjent for å ha kanskje den beste racingen i noe racingmesterskap for øyeblikket, og da vet jeg ikke om man trenger enda flere strategiske elementer. For min del kunne man gjerne ha kjørt litt kortere løp også, hatt bedre dekk og sluppet unna energisparing slik at det ble full gass, hjul mot hjul, i for eksempel en halvtime. Med bedre dekk hadde bilene hatt rundetider nærmere Formel 2, noe som ville ha stilnet noen av de verste kritikerne av mesterskapet, og med gode rundetider og spennende racing på hver eneste runde i tretti minutter, tror jeg mesterskapet hadde blitt enda mer populært enn i dag, forteller Gulbrandsen til Parc Fermé.

I tillegg er det fortsatt mulig, og obligatorisk, å kjøre innom en bestemt sone på banen for å tjene opp «Attack mode». Tidligere kunne seerne også stemme frem en fører som fikk en fanboost, men dette konseptet har blitt skrotet. 

Om mesterskapet

Den første sesongen rullet i gang i 2014, og 2024-sesongen blir den tiende i rekken. Siden 2021 har mesterskapet vært et offisielt FIA Verdensmesterskap. Løpene kjøres som regel i byene med en filosofi om å bringe løpene til folk fremfor å bringe folk ut til løpene. 

TO VERDENSMESTERE: Nyck de Vries og Jake Dennis.
TO VERDENSMESTERE: Nyck de Vries og Jake Dennis.

Chassiset leveres nå av Spark mens det er Hankook som sørger for dekkene. Forøvrig er det her dekk med mønster i motsetning til det som er tilfelle i mange andre mesterskap. De nåværende bilene er den tredje utgaven av Formel E-bilen. 

Discoverys Formel E-kommentator Roger Moen mener at mesterskapet er i god utvikling. 

– Jeg mener generelt at Formel E har hatt en veldig god utvikling, og det er et mesterskap som begynner å bli viktig for motorsport-fremtiden, selv om den gamle hardcore mototsport-fansen bare fnyser av dette mesterskapet. Setter man seg inn i teknologien, strategien og ikke minst kvaliteten på førere og tram er det absolutt et av de beste mesterskapene i hele verden. Ikke minst med forutsetningene de har med bilene og banene de kjører på som er unike ved at de kjører i store byer og hovedsteder på mange kontinenter, forteller Moen til Parc Fermé.

– Sportslig er det veldig uforutsigbart og åpent også i år. Mange førere kan vinne løp selv om de kvalifiserer dårlig, fortsetter han. I fjorårets sesong ble det forøvrig syv ulike løpsvinnere. 

Årets grid

Team Førere
🇺🇸 Andretti Global 🇬🇧 Jake Dennis 🇫🇷 Norman Nato
🇫🇷 DS Penske 🇧🇪 Stoffel Vandoorne 🇫🇷 Jean-Éric Vergne
🇨🇳 ERT 🇧🇷 Sérgio Sette Câmara 🇬🇧 Dan Ticktum
🇬🇧 Envision Racing 🇳🇱 Robin Frijns 🇨🇭 Sébastien Buemi
🇬🇧 NEOM McLaren 🇬🇧 Jake Hughes 🇬🇧 Sam Bird
🇲🇨 Maserati MSG Racing 🇩🇪 Maximilian Günther 🇮🇳 Jehan Daruvala
🇬🇧 Jaguar TCS Racing 🇳🇿 Mitch Evans 🇳🇿 Nick Cassidy
🇩🇪 ABT CUPRA 🇧🇷 Lucas di Grassi 🇨🇭 Nico Müller
🇩🇪 TAG Heuer Porsche 🇵🇹 António Félix da Costa 🇩🇪 Pascal Wehrlein
🇮🇳 Mahindra Racing 🇳🇱 Nyck de Vries 🇨🇭 Edoardo Mortara
🇯🇵 Nissan 🇬🇧 Oliver Rowland 🇫🇷 Sacha Fenestraz

Jake Dennis fortsetter i Andretti, og han vil få konkurranse om VM-tittelen fra blant annet tidligere verdensmester Nyck de Vries som kommer tilbake til mesterskapet etter å ha blitt sendt på dør av Helmut Marko og co. i Formel 1 forrige sommer. Nederlenderen skal kjøre for indiske Mahindra. For det teamet var det mange som trodde at tidligere Formel 2-fører Jehan Daruvala ville få et sete, men han tok heller turen til Maserati.

– Jeg tror det kommer til å stå mellom Wehrlein, Dennis, Da Costa, Evans, Cassidy, Frijns, Buemi og Mortara. Men plutselig er Vandoorne og Vergne best, og dette er både utfordringen og det beste med Formel E: Det er veldig vanskelig å spå, forteller Moen.

Og selv om den tidligere racerføreren ikke tror at et team som De Vries' Mahindra kan kjempe helt i toppen er ikke dette mesterskapet for å avskrive team. 

– Det som er sprøtt er at alle tram kan vinne løp i Formel E, så vi skal ikke avskrive Mahindra eller ERT heller. Det eneste teamet som virkelig hang etter i 2023 var ABT Cupra, så vi får se om de har lykkes mes utviklingen til denne sesongen.

I Formel E er det nyttig å også følge med på hvem som er reserver for de ulike teamene denne sesongen. Det første av to løp i Berlin kjøres nemlig samme dag som seks-timersløpet på Spa kjøres i Langdistanse-VM. Flere førere kjører i begge mesterskap, og de blir med andre ord tvunget til å velge hvilket løp de skal kjøre.

Eksperttipset

Pascal Wehrlein hadde en strålende sesongstart i fjor. Denne gangen tror Atle Gulbrandsen at det vil holde helt inn til VM-gull for Porsche-føreren.
Pascal Wehrlein hadde en strålende sesongstart i fjor. Denne gangen tror Atle Gulbrandsen at det vil holde helt inn til VM-gull for Porsche-føreren.

Vi spurte nevnte Roger Moen og Atle Gulbrandsen om sine tips foran årets sesong.  

– Hvem blir årets verdensmester?

Roger Moen: – Mitch Evans foran Wehrlein og Dennis. 

Atle Gulbrandsen: – Pascal Wehrlein.

– Hva blir årets overraskelse?

Roger Moen: – Om ABT Cupra henger med i toppen.

Atle Gulbrandsen: – Jeg tror fortsatt flere av de yngste førerne kommer til å slite, og det overrasker kanskje noen. Men slik Formel E er i dag, med mye energisparing, så krever det gjerne masse erfaring og ikke minst svært smarte førere for å lykkes. Da er det ikke alltid det hjelper å ha kjørt fort i for eksempel Formel 2. 

– Hvilket løp ser du mest frem til?

Roger Moen: – Jeg greier ikke å si hvilket løp jeg gleder meg mest til men løpene i Mexico er ofte bra, men løpene i Berlin pleier også å være bra med masse forbikjøringer. Også har vi jo to nye løp i Misano som det blir spennende å se hvordan blir. 

Atle Gulbrandsen: – Jeg synes Monaco er et av de beste løpene i Formel E, og Monaco E Prix viser jo at det er fullt mulig med forbikjøringer i Monaco, selv om Formel 1 ikke får det til. Ellers var jo løpene i Saudi Arabia, India, Mexico og Brasil veldig bra i fjor, og blir det forhåpentligvis i år også. Løpet i Portland var ikke etter min smak, for det blir som et sykkelritt hvor ingen vil ligge først, og de kjører veldig langsomt helt til alt eksploderer på de siste rundene. Blir spennende om det blir slik i Portland nå også, og kanskje det samme på Misano og Shanghai. Jeg er usikker på om Formel E bør kjøre på permanente baner, i hvert fall permanente baner som ligger utenfor bysentrum, slik som Misano.

Formel E-sesongen starter med årets første løp i Mexico 13. januar. Alle løpene kan sees hos Discovery+.

Powered by Labrador CMS