Fra NM-gull til EM-kamp i Höljes for Sivert: – Jeg må jobbe med å temme meg selv og alle kreftene

Han strutter av selvtillit og sier selv han er i angrepsposisjon. For første gang skal Sivert Svardal måle kreftene sine internasjonalt i rallycrossens toppklasse.

Publisert

Nå er det altså duket for det som gjerne er rallycrossens store høydepunkt gjennom sesongen. Riktignok er det fortsatt noen koronarestriksjoner, og deltakelsen i de internasjonale klassene med VM i RX1 (tidligere kjent som Supercar) og RX2e er lav med kun ti biler i hver klasse.

Sivert Svardal, jublende glad for NM-seier i Skien, skal nå få kjenne på hvor han står i forhold til Europas beste førere i toppklassen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Nå er det altså duket for det som gjerne er rallycrossens store høydepunkt gjennom sesongen. Riktignok er det fortsatt noen koronarestriksjoner, og deltakelsen i de internasjonale klassene med VM i RX1 (tidligere kjent som Supercar) og RX2e er lav med kun ti biler i hver klasse.

Den største klassen er derimot europamesterskapet i RX1. 26 biler til start, fem av dem nordmenn, og én av dem er sørlendingen Sivert Svardal. Han kommer frisk og rask til Sverige med et ferskt NM-gull i lomma, og skal for første gang sjekke ut tempoet sitt med europaeliten. Treningen på fredag endte på en høyst akseptabel syvendetid, med VM-profilen Andreas Bakkerud på en fjerdetid - 13 hundredeler foran Svardal.

– Det var veldig moro. Det var jeg kjempefornøyd med. Jeg hadde håpet å være blant topp 12-15. Men målet mitt er fortsatt det samme, selv om treningen gikk veldig bra, sier Svardal til Parc Fermé.

Han håper fredagens trening likevel kan sende et lite varsku til konkurrentene, og håper naturlig nok å kunne overraske positivt.

Sivert Svardal i aksjon under NM-runden i Skien i sommer. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Bortsett fra de norske, så tror jeg ingen vet hvem jeg er. Det er jo kjempegreit! For da kan jeg bare overrasket. Så målet må vel være å gjøre slik at folk vet hvem jeg er etter helgen, ler han.

Krevende å kontrollere kreftene

Det var under den enkeltstående NM-runden for Supercars på Grenland Motorsportsenter at Svardal tok gullet, med et startfelt på i underkant av ti biler.  Dette var første gang han kjørte sin Volkswagen Polo i løpssammenheng. De investerte bilen til 2020-sesongen, men valgte å stå over all konkurranse det året på grunn av korona.

Men etter de første treningspassene er han nå i fyr og flamme over å ha kjørt en fullblods rallycrossbil på den banen som kanskje er mest likt og anerkjent av både utøvere og publikum.

– Det er jo helt vilt. Helt vilt, er det! Dette er noe som står høyt oppe på bucketlisten. Man hopper jo over alt her, og det er så mange elementer. Og det er en litt annen type opplevelse enn da jeg kjørte her med Touringcar. Det går så mye fortere, og man må være aggressiv for å få rytmen. Jeg ser jo forskjellen på Andreas (Bakkerud, journ.anm.) og meg allerede. Han er så erfaren og klarer å spare dekk og kjøre fine spor. Jeg jobber med å temme meg selv, og temme alle kreftene i bilen. Så jeg blir litt brei, selv om jeg ikke vil det sjøl.

– Høres likevel litt gøy ut, om ikke annet?

– Å, ja visst er det det! Det er jo bare å kaste bilen inn, humrer 21-åringen.

– Jeg er litt paranoid

Sivert Svardal fikk kjenne på gleden over å ta et EM-gull foran titusenvis av tilskuere i Höljes. Den gleden ble imidlertid kortvarig. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mange nordmenn har stresset i forkant av løpet, både i RX1 og RX3. Enten det skulle være seg problemer fra NM-runden på Momarken forrige uke, eller at eksempelvis bensintanken var gått ut på FIAs datostempling. Svardal måtte blant annet bytte bensintank han også, men utover det har opptakten gått smertefritt for seg.

Og det trengte han, for sist gang han konkurrerte i Höljes gikk det fra himmel til helvete. Etter først å ha sikret det han trodde ble et EM-gull, endte med diskvalifikasjon fordi bensinprøven ikke var i henhold til regelverket.

Dermed lærte Svardal og apparatet hans på den harde måten.

– Man er jo alltid redd for å gjøre noe galt. Jeg har jo en ganske grei erfaring på det fra før, så jeg er litt paranoid. Her må alt gjøres etter boka, konstaterer Konsmo-gutten.

Som sagt, så er det fem nordmenn med i RX1, og fem med i RX3. Og det var Thomas Bryntesson som var raskest av førerne med norsk flagg på bilen. Trøgstad-føreren var overlegent raskest, og halvsekundet foran Andreas Bakkerud på fjerdeplass. Svardal som nevnt ytterligere 13 hundredeler bak på en syvendeplass, mens David Nordgård bare tre hundredeler bak der igjen. Hans-Jøran Østreng endte på en 15. tid, 1,6 sekund bak Bryntesson.

I RX3, tidligere kjent som Super1600, var Marius Solberg Hansen beste nordmann med en femtetid, syv tideler bak Kobe Pauwels. Martin Kjær var nest raskest av de norske på en syvendeplass, 12 hundredeler bak Hansen mens Espen Isaksætre fulgte firetideler bak på en 10. plass. Sebastian Høidalen måtte nøye seg med en 17. tid, mens Per Magne Svardal ikke fullførte treningen.

Powered by Labrador CMS