Frykter ikke for NM-premieren – i alle fall foreløpig
To rallyløp er allerede stoppet. Sigdalsrally har is i magen - bokstavelig talt.
RALLY: Det er i skrivende stund nøyaktig fire uker til de siste forberedelsene skal gjøres når sesongstarten i Rally-NM går av stabelen med Sigdalsrally. Enn så lenge er det lite som minner om et vinterrally verdig, og allerede har både romjulsløpet på Lygnasætra, samt Rally Finnskog, meldt sine avbud på grunn av manglende snøutsikter.
Rally Finnskog hadde til og med i sine planer å arrangere sitt løp etter at Sigdalsrally var kjørt. Det forplikter dog å være NM-arrangør, ikke minst i den høyst verdsatte og etterlengtede sesongstarten, som Sigdalsrally har hatt tradisjoner for i mange år.
Kunne ikke kjørt i dag
Arrangørklubben NMK Modum & Sigdal har foreløpig lave skuldre til løpet som skal kjøres 17. januar 2026.
– Slik det er akkurat nå, kunne vi ikke gjennomført noe rally. Heldigvis er det en måned igjen. Vi har akkurat åpnet påmelding og håper været endrer seg. Vi er avhengig av å få kulde og gjerne snø, sier løpsleder Tom Kristian Lien til lokalavisa Bygdeposten.
Været får man ikke kontrollert, men Lien og resten av arrangørstaben slår seg foreløpig til ro med at det er en måned til løp, og at de først om to uker - altså da to uker før løpsstart - kan begynne for alvor å vurdere om de kan være i stand til å gjennomføre en NM-start på en god og forsvarlig måte.
Trenger først og fremst tele
Det er heller ikke snømengden i seg selv som opptar dem mest i den hittil svært milde og snøfattige vintersesongen. Å sikre tele og en bunnsolid såle er det viktigste, og da trenger de først og fremst hjelp av kuldegradene, uavhengig av nedbør.
– Dette handler om at vi ikke skal ødelegge veiene vi kjører på. Snø er ønskelig, fordi det i større grad oppleves som et vinterrally. Noen av oss er jo også glad i å «bruke» brøytekantene og noen av oss har blitt «reddet» av brøytekantene, så det gir en ekstra dimensjon, sier Lien til lokalavisen.
Tilleggsreglene ble publisert denne uka, som også brakte nyheten fram om at det nå innføres påbudt sporings- og varslingssystem, nøyaktig ett år etter den skjebnessvangre krasjen mellom Mats Peder Hvambsahl og Karl Peder Nordstrand som virkelig satte igang debatten om å få innført elektronisk varslingssystem i rallybilene.