FIA-forvirring - men Poloen lever videre:
– Takk for hjerteinfarktet
FIAs dokumenter tegnet slutten for Volkswagen Polo GTI R5 i internasjonal rally, men Frank Tore Larsen kan puste lettet ut.
RALLY: Det interasjonale bilsportforbundets liste over homologeringer viste at Volkswagen Polo R5 GTI er inne i sitt siste gyldige år, som sammen med Proton Iriz R5 ville blitt de første R5-bilene som ville «gått ut på dato».
Det overrasket Frank Tore Larsen, som de siste årene har hatt stor suksess med denne bilen.
– Gjør den det? Nei?
Forvirring
Som overskriften viser til er ikke det realiteten, men FIAs dokumenter og annen tilgjengelig informasjon skapte tvil rundt bilens fremtid. Eksempelvis står det i skrivende stund ingenting om at bilen har fått forlenget homologering etter at den fikk sine papirer godkjent 1. oktober 2018.
– Jeg syns jo at det er en veldig bra bil som fortsatt er konkurransedyktig. Det er synd hvis man ikke kan bruke den i VM og EM fordi at homologeringen går ut. R5-regelverket har vært såpass stødig og så bra at biler fremdeles er konkurransedyktige etter så mange år, så det er synd hvis man ikke lenger kan bruke den, forteller Frank Tore Larsen til Parc Fermé.
Det ville vært dramatisk for Larsen, som de siste sesongene har kjørt på imponerende vis i Rally-EM, og spesielt i den svenske runden like over grensa. Uten homologering ville det sett mørkt ut for videre deltakelse.
– Det er ikke noe som er i boks enda, men vi har kjørt den det løpet de tre siste åra og gjort det veldig bra der. Det var jo en målsetting, så hvis vi ikke får gjort det med Poloen så er det klart at det er et problem for vår del, forteller Larsen.
– I utgangspunktet så tror jeg ikke vi har så mange alternativer, for å være helt ærlig. Fordi at de nye bilene nå er såpass dyre som det de er så tror jeg ikke det er aktuelt for oss å gjøre noen endringer, fortsatte han.
Samtidig var det overraskende at en såpass konkurransedyktig bil nå skulle være avskiltet i internasjonal sammenheng.
– Nå er jo ikke jeg helt objektiv, for jeg er veldig glad i den bilen, men jeg syns jo resultatene også snakker for seg selv når man ser at den bilen fremdeles er konkurransedyktig. Det har jo vært en utvikling på de nye modellene, men den er jo fullt på høyde fremdeles med mange av bilene som går i klassen. Jeg syns jo det er en rå bil fremdeles, selv om man begynner å bli noe gammel, sier Larsen.
Suksessen
Poloen har vært selve nøkkelen til suksess for Frank Tore Larsen, som fikk alt til å stemme etter innkjøpet foran 2021-sesongen.
– For min del så var jo Poloen det som gjorde at veldig mye klikka på plass. Det var veldig mye som jeg hadde jobba med i mange år med kjøreteknikk, kjørestil og noter som virkelig falt på plass da jeg satte meg inn i Poloen. Så for min del så var det en veldig god match med det jeg hadde jobba med og den utviklinga jeg hadde hatt i Fiestan, og ikke minst min kjøreteknikk da jeg kom inn i poloen. Så det er det som har gjort at jeg for min del har fått et veldig spesielt forhold til den bilen. Det er den som gjorde at vi tok det neste steget.
Bilen er utviklet av de samme ressursene som i sin tid utviklet Volkswagens bil i toppklassen, som dominerte sporten i flere år med fire VM-titler på rad fra 2013 til 2016 - de fire årene hvor bilen ble kjørt.
– Det er jo en bil som er bygd på akkurat samme filosofien som Polo WRC-bilen, bare tilpassa innafor R5-regelverket. Så for min del er det jo en litt sånn legendarisk bil. Man får jo ikke kjørt og brukt den WRC-poloen, så det er på en måte det nærmeste man kommer det som var den dominante bilen i WRC i så mange år.
Lettelsen
Frank Tore kan dog puste lettet ut. Homologeringen er nemlig gyldig lenger enn som så, selv om dette ikke har vært avklart utad. Etter flere runder med flere kilder som har kjennskap til bilens status, blant annet fra Volkwagens tidligere ingeniører, så har bilen fått ytterligere tre år.
Homologeringen går nå ut 31. desember 2028, og det er ventet at dette tallet vil oppdateres til neste års homologeringslister.
Wevers Sport har fortsatt utviklingen etter at de tok over fra Volkswagen, og det har vært nok til å forlenge homologeringen. Frank Tore Larsen og alle andre med en Polo R5 i garasjen kan kjøre internasjonalt til og med 2028-sesongen.
Larsen får også dette bekreftet fra Wevers selv etter at vi tok kontakt med utgangspunkt i at bilens internasjonale utløpsdato var nådd.
– Takk for hjerteinfarktet, avslutter Larsen.