Kandidatene til årets største talentkonkurranse i norsk bilsport, Bilsporttalentet, foran pitbygningen på Vålerbanen med Porsche Cayman GT4 som er en av øvelsene. I front Vegard Klemetsen, deretter Marcus Ahlmann Sæter, Emil Christian Gjerdrum, Edward Alexander Husa og Petter Johnsen Fuglestveit.

Bilsporttalentet 2025:

– I år er det langt fra åpenbart hvem som vinner

En talentkonkurranse med nye elementer er ved veis ende, men ikke før om to måneder vet vi hvem som stikker av med 300.000 friske kroner.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Med tradisjoner helt tilbake til 1998, så fortsetter Bilsporttalentet sin faste gang som den mest lukrative og prestisjefylte talentkonkurransen og stipendordningen innenfor norsk bilsport. Fem unge utøvere mellom 15 og 21 år plukkes ut etter søknader og vurdering fra jury, og testet i flere ulike bilsportgrener og andre prøvelser som er relevante for deres karrierer.

BILSPORT: Med tradisjoner helt tilbake til 1998, så fortsetter Bilsporttalentet sin faste gang som den mest lukrative og prestisjefylte talentkonkurransen og stipendordningen innenfor norsk bilsport. Fem unge utøvere mellom 15 og 21 år plukkes ut etter søknader og vurdering fra jury, og testet i flere ulike bilsportgrener og andre prøvelser som er relevante for deres karrierer.

På mange måter litt «Mesternes mester»-aktig i form av at man samler fem vidt forskjellige utøvere, ofte med ulik bakgrunn, som skal prøve både kjente og ukjente utfordringer.

– Det er alltid gøy å arrangere Bilsporttalentet. Det er fem gode finalister som har imponert i øvelser som har vært ukjent for mange av dem. Har en mistanke om at det blir et langt jurymøte etterpå, sier NBFs sportssjef Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

– Det sier du hvert år?

– Nja, kanskje ikke hvert år, for det har nok vært jurymøter som har vært kortere og ting har vært litt mer åpenbart. I år er det langt fra åpenbart hvem som vinner, sier Gulbrandsen, som dagen etter kan bekrefte at årets jurymøte ble av det lengre slaget.

Det lønner seg sjeldent å kjøre sidelengs med gokart, og på det våte underlaget på Vålerbanen var det godt at driftingfører Edward Alexander Husa hadde instinktene godt vedlike for å kontrollere et kjøretøy som kommer ut av kontroll.

– Ingen kommentar

Vinneren kåres ikke før Bilsportforbundets årlige premiegalla, som arrangeres 15. november. Med andre ord to måneders ventetid for de fem håpefulle.

Øvelsene startet med gokart, B Zero og Porsche GT4 på Vålerbanen på mandagen, etterfulgt av mediaøvelser og et miniforedrag om seg selv foran juryen. På tirsdag bar det ned til Gardermoen Motorpark for bilcross og crosskart, før alt til slutt ble rundet av med den mest beryktede øvelsen av dem alle - nemlig den fysiske testen.

B Zero var nytt innslag for året under Bilsporttalentet, og til tross for motorsvake biler virket det som utøverne satte pris på denne øvelsen. Her med Petter Johnsen Fuglestveit bak roret.

– Helt nydelig! Godt å kjenne at man lever litt. Det har vært en stor ære å være med. Setter stor pris på det, sa en svært anpusten Edward Alexander Husa til Parc Fermé, kort tid etter at den siste beinharde finaleøvelsen var gjennomført.

– Hvordan var løypa?

– Ingen kommentar, glise han bredt, men sliten.

Petter ga alt

Husa er én av flere nyvinninger ved årets konkurranse. Ved siden av dette var også simulator erstattet med en ekte rallybil, i form av B Zero-bilene som de benyttet rundt en sprintrasé i et bakkeløpsliknende format. I tillegg er det nye kriterier i år for søknader, hvor det ikke lengre begrenses til maks to deltakelser, noe som har gitt høyere søkertall enn før.

En annen debutant for året var Petter Johnsen Fuglestveit, nykronet norgesmester i rallycross i bare sin andre fulle NM-sesong. 18-åringen tynet alt, og litt til, under den fysiske testen.

– Det går veldig bra, utbryter han på inn- og utpust, på spørsmål om hvordan han har det etter målpasseringen.

Vegard Klemetsen foretrekker lav kart med asfalt under hjulene. Å hoppe inn i crosskart på grus var dermed en ny opplevelse, men også ett av hans klart beste høydepunkter.

– Det var å tungt å puste gjennom munnen. Jeg skulle klart noen meter til, sier Fuglestveit.

Krampetendenser

En annen som også hadde det vondt var årets yngste utøver, Vegard Klemetsen. Gokart-føreren ga også alt, og fikk sterke krampetendenser etter målgang. Det tok en god stund etter målpassering før vi fikk pratet med han.

Marcus Ahlmann Sæter var med for andre året på rad, og hadde en klar plan på hvordan han skulle disponere kreftene under den fysiske testen. Det gjorde at han hadde ett ekstra gir i den siste innspurten.

– Den var tung! Hadde lite mer å gi. Begynte å få litt sting midt i, hadde veldig vondt enkelt og greit. Men jeg syns jeg makset alt, egentlig, sier sunnmøringen.

– Hvordan har disse dagene vært, og hvilke øvelser likte du best?

– Det har vært spennende. Kjekt, og mye å lære. Jeg har jo ingen erfaring fra noen av greiene her, sier Klemetsen, og legger til at grusdisiplinene med bilcross og crosskart kanskje var de mest interessante utfordringene.

Hadde ekstra på lager

Marcus Ahlmann Sæter var med i fjor, og hadde kanskje en ørliten fordel spesielt på den fysiske testen. Samtidig virket årets løype å være hakket tøffere enn fjoråret. Likevel var det ingen andre som hadde en siste sluttspurt som ham de siste hundre meterne med spurt før målflagget.

– Det var tungt! Det skal sies, jeg klarte å disponere kreftene bra. Men ouff, denne var tyngre i år, men jeg syns jeg klarte det ganske greit, sier Sæter.

Emil Gjerdrum var involvert i en stygg krasj for en drøy uke siden, og fikk ikke lov til å ta den hardeste fysiske testen. Også under noen av kjøreøktene kjente han at han slet på kroppen.

Også Emil Gjerdrum var med i fjor, men i år måtte ble han noe motvillig tvunget til å stå over den fysiske øvelsen. Årsaken skyldes den kraftige krasjen han hadde på Salzburgring for en drøy uke siden.

– Jeg fikk streng beskjed om at jeg ikke burde gjøre noen ting og være i særlig fysisk aktivitet. Så det måtte tas hensyn til. Jeg kjente underveis i kjøringen at det var litt vondter her og der, så det er mest ment for å motvirke senskader. Optimalt er det ikke, men juryen besluttet også at det var best.

– Hvordan påvirker dette vinnersjansene dine tror du?

– Jeg sitter ikke i juryen, men det er jo et dilemma om man blir påvirket eller ikke. Jeg slet litt med å fokusere for man sitter og har vondter hele tiden. Men jeg vet at de også tar mye av det til etterretning, sier Gjerdrum.



Powered by Labrador CMS