
Jens har funnet roen – derfor føler han seg mye tryggere enn før
Det flyter bak rattet for Jens Hvaal i år, og som åpenhjertelig avslører hvordan har fått en helt annen mental ro etter at han byttet bilsportgren.
RALLY: Og det var ikke akkurat det Jens Hvaal kanskje tenkte da han startet si aktive bilsportkarriere vesentlig senere enn mange andre. Først oppi tenårene med juniorklassen i rallycross, som etterhvert kulminerte i et NM-gull i Supernasjonal klasse 1 i 2023, sammen med satsing i europamesterskapet.
Men gleden med rallycross sluknet. Diskvalifikasjonen fra EM-seieren i Tyskland samme år, etterfulgt av et forsøk på Supercar hvor hans teamkamerat Mats Öhman fikk startnekt i Höljes i fjor, gjorde at Jens ønsket seg bort fra rallycrossen.
– Jeg har blitt mye roligere nå. Det hjalp å fjerne seg fra rallycrossen. Jeg mistet helt gleden til slutt, spesielt etter å ha fått kjøre Supercar. Det var mye som bygde opp rundt det, men jeg har merket nå at det gjaldt å få det bort, sier Jens Hvaal til Parc Fermé.
– Galskap
Det er kombinasjonen av både egen stress og uro, kombinert med disse konfliktfylte hendelse som gjorde at nok var nok.
Men gleden av å kjøre fort med bil var fortsatt til stede. Han måtte bare bytte arena, hvor også forutsetningene har ligget godt tilrette med motorinteressert og ressurssterk storfamilie som har drevet med bilsport i alle år.

Plutselig stod han på startstreken i en Ford Fiesta R5 sammen med rallycrosskompis Johannes Rafoss. På dette tidspunktet holdt han egentlig fortsatt fast i rallycrossen, og tanken var å bruke rallykjøring på vinteren som trening.
– Det var litt galskap det prosjektet der. Meningen var å trene med firehjulstrekker. Så fant vi ut at det ikke ble noe trening når vi ikke fant noen flyt eller noen ting. Vi hadde egentlig ingen plan om å kjøre rally, sier Hvaal.
Leker med de beste
Så forsvant rallycrossgleden, mens en ørliten mestringsfølelse i rally bygde seg opp. Også er det jo aldri kjedelig å kjøre fort på skogen.
Og oppdagelsen av å mestre rally med noter gjorde at Hvaal nå skjønte hvorfor det er rally som har trigget han.
– Jeg har vært veldig heldig og fått hjelp av mange flinke folk. Stig Rune Skjærmoen. Frank Tore Larsen. Joel (Christoffersson, journ.anm.). Også har jeg fått testet mye med Isak Reiersen. Da vet du hvor du ligger i forhold til de beste, og får se hva de gjør. Men når man kjører på en etappe nok ganger, så kjører man på ferdigheter og ikke på noter, sier 21-åringen fra Larvik.

For det er på de ukjente veiene han merker hvor mye han fortsatt har å jobbe med, selv om avstanden opp til toppen av resultatlistene har blitt vesentlig mindre bare i vinterløpene denne sesongen.
– Ja, det er når du skal ut i det fri, spesielt i høyfartssvinger. Det har begynt å komme seg utover vinteren nå, og føler jeg har progresjon der, sier Hvaal.
Han har ikke noe behov for å drømme om å bli en fabrikkfører. Men han har et langsiktig mål om å se hvor høyt tempo han kan bygge, både i Norge og utlandet. Lausitz Rally står på planen allerede, den tyske rallyfinalen hvor flere nordmenn pleier å ta turen over Skagerak og ned til Tyskland.
Sikter internasjonalt
Men det er slettes ikke umulig å få han på større scener neste år.
– Planen er etterhvert EM-runder, kanskje også VM-runden i Sverige om et par år. Vi må prøve å kjøre litt ute etterhvert. Planen med rallycross ble veldig voldsomt. Det er det som er litt deilig med rally. Det er ingen forventninger eller press rundt det slik det er noe. Det er ingen vits å stresse med det,og det er ingen plan om å bli fabrikkfører nå. De som er det nå er så gamle uansett, sier Hvaal.

Rally er hovedfokuset, men det er altså i crosskarten han har levert suverent best hittil i år. Seier i begge NM-runder i Xtreme-klassen, ett av norsk bilsports tøffeste NM-klasser, faller absolutt i smak. Og igjen viser han til roen han har fått etter at rallycrosskapittelet ble lukket.
– Jeg har fått skiftet mindset litt. Jeg stresser overraskende lite i år. Det er mer sånn «går det ikke, så går det ikke, så lenge jeg gjør mitt beste». Crosskart er også litt mer prioritert i år, selv om rally er det jeg vil fokusere på videre. Vi hadde et mål om medalje i crosskart i år, men det er mulig vi må flytte det litt høyere. Herfra kan det egentlig bare gå nedover. Hvis dette hadde vært rallycross, så hadde jeg definitivt ikke likt å være i denne situasjonen. Nå er jeg ganske trygg, forteller han åpenhjertig.
BI og NMK
Livet er uansett fylt med bilsport. Og markedsføringsutdannelse på BI som rundes av i disse dager. Forutsetningen for den økonomiske støtten til å drive med bilsport ligger i at han tar seg en skikkelig utdannelse og får seg en jobb.
Per nå har han fått en drømmejobb som ansvarlig for NMKs satsing på sosiale medier, som nå er en heltidsjobb. I tillegg liker han å sysle med sin egen bilvaskforretning som en bijobb.
Alt annet tid går med til motorsport, selv om NMK-jobben også innebærer motorsport. Kjører han ikke selv, så er han på billøp i andre roller. Med frie tøyler
– Jeg har jo alltid likt å gjøre sånne ting. Nå får jeg mulighet til teste alt jeg har hatt lyst til å teste. Så jeg gleder meg utover nå. Selv om det bare er tre helger jeg har fri fra nå til november, sier han.