Lukrativ kontrakt for Tommy (27) som nå får simracingkjøringen som en fulltidsjobb

Simracingkarrieren blir nå et levebrød for Tommy Østgaard etter mange års utvikling og kamp mot å nå verdenstoppen innenfor virtuell bilsport.

Publisert

Det er det som kalles VM i simracing, i regi av blant annet Porsche Motorsport sammen med simulatorplattformen iRacing, som gjelder - og den starter opp nå denne helgen. Med der er selvfølgelig Tommy Østgaard - som har markert seg internasjonalt i simracing over flere år, og med større oppmerksomhet, interesse og anerkjennelse her hjemme i Norge har Østgaard fått økt popularitet spesielt de siste året.

Tommy Østgaard. (Foto: Coanda Simsport)

Det er det som kalles VM i simracing, i regi av blant annet Porsche Motorsport sammen med simulatorplattformen iRacing, som gjelder - og den starter opp nå denne helgen. Med der er selvfølgelig Tommy Østgaard - som har markert seg internasjonalt i simracing over flere år, og med større oppmerksomhet, interesse og anerkjennelse her hjemme i Norge har Østgaard fått økt popularitet spesielt de siste året.

Men selv om det krever sine timer for å henge med på den virtuelle bilsporten, så har Østgaard vært nødt til å ha en vanlig jobb for å dekke opp de daglige utgiftene som den ordinære mannen i gata. Det er det imidlertid slutt på nå. Teamet hans, Coanda Simsport, har nemlig lagt til rette for at Østgaard kan fokusere kun på simulatorkjøring - og dermed heve lønn for dette og ha dette som en ordinær heltidsjobb. På papiret har 27-åringen nå altså en proffkontrakt innenfor simracing.

– Teamet har fått på plass nye sponsoravtaler som gjør det mulig for flere av oss å leve av dette. Teamet har jo også et hus i Tyskland hvor seks stykker bor og også driver med simracing på heltid, sier Tommy Østgaard til Parc Fermé, og understreker at det ikke akkurat er en millionlønn - men at inntekten dekker opp alle daglige nødvendige utgifter.

– Hvordan fungerer finansieringen i simracingen, med tanke på sponsorer og pengepremier?

– Det er nok litt individuelt og litt forskjellig for hvert team. I Coanda står  fellesskapet veldig sterkt, så partnerne våre bidrar til å skape muligheter for oss alle. Mesteparten av pengepremiene går til føreren, mens noe går tilbake til teamet, sier Østgaard.

Målet er altså en dag å kunne kalle seg verdensmester. Men toppnivået i simracing er svært tøft, da inngangsbilletten og det praktiske opplegget er vesentlig billigere og mindre komplisert enn den virkelige bilsporten - slik at enda flere har forutsetninger for å kunne hevde seg i verdenstoppen.

Den som vinner Porsche Esports Supercup kan på mange måter regnes for å kalle seg verdensmester i simracing. Her konkurrerte blant annet Formel 1-føreren Max Verstappen i fjor før F1-sesongen kom igang litt forsinket.

Østgaard er på nytt kvalifisert, og det trenes altså nå beinhardt time for time hver eneste dag for å stille best mulig forberedt. Og heldigvis for Østgaard og teamet koster det altså ikke en krone i bilrelaterte bensin- og skadeutgifter.

– Ved å drive simracing på fulltid, så gir det helt klart en større mulighet for utvikling. Det blir stort sett åtte timer hver dag hvis man regner med pauser som er planlagt inn, og da er det ikke mange timene igjen i døgnet om man i tillegg skal jobbe åtte timer i en annen jobb. Ved å ha 100 prosent fokus på karrieren, så er det lettere å holde trykket oppe, samtidig som man får mer fritid og kan leve et mer normalt liv utenfor riggen også. Det skiller så enormt lite i verdenstoppen, og det er veldig krevende å jobbe med så små detaljer over lang tid, sier han.

For Østgaard, som for mange andre simracere, så handler ikke trening bare om å kjøre og kjøre og kjøre. For de profesjonelle simracerne er det å trene «riktig» et viktig stikkord, slik at man ikke kjører seg inn på villspor.

– Det er mye kjøring, men det er ikke kjøring bare for å kjøre. Der er det en viktig forskjell. Det er mye målrettet kjøring for å bli bedre. Det går med veldig mange timer på å finne de siste hundredelene, og da er det viktig å analysere data og video ved siden av å kjøre enormt mange runder. Jeg har alltid noen mål når jeg kjører og områder jeg skal forbedre meg på, og da må man kunne sette ord på hvorfor man taper tre hundredeler sekunder i den ene svingen. 

– Hvor mange anslår du sånn cirka i verden kan leve av dette?

– Det er vanskelig å si. Det er jo ikke bare vi førere som lever av simracing. Men som profesjonelle utøvere ville jeg gjettet på kanskje rundt 30 til 50, anslår han.

Forøvrig er ikke Østgaard eneste nordmann med i denne serien. Sindre Setsaas har også markert seg på den internasjonale scenen i simracing og er med i Porsche Esports Supercup. Under lørdagens sesongdebut ble det en 3. og 10. plass for Østgaard i henholdsvis sprint- og featureløpet som en løpshelg er delt opp i, mens Setsaas endte på henholdsvis 20. og 15. plass.

Powered by Labrador CMS