Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson snor seg svært effektivt gjennom de trange veiene og skyhøye brøytekantene i Nord-Sverige.

Mannefall i toppklassen – Oliver nær karrierens første etappeseier totalt

Overlegent tempo og fullstendig optimale forhold gjorde at Oliver Solberg parkerte alle WRC-bilene på Craig Breens fartsetappe.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Snøen begynte å dale i Nord-Sverige i det andre gjennomkjøringen av fredagens tre etapper skulle gjennomføres. Det betød krevende forhold for førerne som startet først på veien, altså toppklassen i rekkefølgen basert på sammenlagtstillingen, så spesielt Thierry Neuville fikk det svært tøft der ute.

RALLY: Snøen begynte å dale i Nord-Sverige i det andre gjennomkjøringen av fredagens tre etapper skulle gjennomføres. Det betød krevende forhold for førerne som startet først på veien, altså toppklassen i rekkefølgen basert på sammenlagtstillingen, så spesielt Thierry Neuville fikk det svært tøft der ute.

Men andre enn han har fått det enda tøffere. Teamkamerat Ott Tänak traff brøytekanten i høyhastighet på SS4 og ødela kjølingen på bilen, hvilket sendte ham ut resten av dagen før det er ventet en restart lørdag. Også løpets leder på dette tidspunktet, Kalle Rovanperä, måtte parkere bilen etter trøbbel på samme etappe.

Optimale Rally2-forhold

Og det bidrar også til å løfte førerne i WRC 2, hvor Oliver Solberg har kontrollert feltet hele dagen. Og alt lå an til en historisk begivenhet på andre gjennomkjøring av #42 Brattby for Solberg, på etappen som hedrer Craig Breen etter at den avdøde irske rallyprofilen herjet fullstendig på denne etappen.

For Solberg klinte til og herjet på sin måte, og var en stund raskeste bil gjennom etappen, uansett klasse. 22-åringen har fortsatt tilgode å totalvinne en fartsetappe selv om han var svært nære ved flere anledninger da han kjørte i toppklassen.

Dog var det omstendigheter som favoriserte både Solberg og de andre WRC 2-førerne. Med snøværet ble veien kraftig oppkjørt i takt med Rally1-bilene gjennom Brattby-etappen, og det var førerne i Rally2-biler som fikk de aller mest optimale forholdene, og da er det ikke nødvendig å ha i underkant av å ha 100 hestekrefter mer, pluss elektrisk boost i tillegg.

Estisk etappeseier

Men - dessverre for Solberg så var ledelsen av etappen kortvarig. Det vil si, norsk-svensken hadde ikke troen selv på at han kom til å vinne etappen da veien stadig ble bedre.

I stedet var det estiske Georg Linnemäe som skulle skrive historie både for seg og Toyota, ved at han både tok sin første total etappeseier i karrieren, og det faktumet at Toyota nå også opplever en totalseier på en etappe med sin helt nye GR Yaris Rally2-modell.

Det er også verdt å nevne av åtte av de ti raskeste totalt på etappen er Rally2-biler.

Uansett, totalt etter seks etapper innehar nå Oliver Solberg en solid femteplass totalt, og en enda mer solid ledelse i klassen med 18,4 sekunder ledelse på Linnemäe. Samtidig er det en interessant ledelse med to outsidere i tet som nyter godt av startposisjonen.

Finske Esapekka Lappi, som deler tredjebil med Andreas Mikkelsen i år, leder totalt med 5,1 sekunder på japanske Takamoto Katsuta i Toyota når to etapper gjenstår av fredgen.

Powered by Labrador CMS