Marius Solberg Hansen prøver seg i internasjonal rally.

Royal Rally of Scandinavia:

Marius tester vannet i internasjonal rally

Helgens EM-runde blir Marius Solberg Hansens første test på den internasjonale scenen. Ambisjonene for fremtiden strekker seg dog lenger enn et løp her og der. 

Publisert

RALLY: Denne helgen kjøres EM-runden Royal Rally of Scandinavia med en rekke nordmenn til start både i EM og i det svenske mesterskapet. 

RALLY: Denne helgen kjøres EM-runden Royal Rally of Scandinavia med en rekke nordmenn til start både i EM og i det svenske mesterskapet. 

En av de er Marius Solberg Hansen, som sammen med kartleser Erik Storø får sin EM-debut like over svenskegrensa. 

– Det er for å få den erfaringen. Alt med det styret som er med påmelding og hele opplegget med løpet. Bare sånn som med gjennomkjøring så har vi kjørt 900 kilometer på to dager, det er jo greit å bli vant til det for å kunne kjøre mer senere, forteller Marius Solberg Hansen til Parc Fermé før start. 

For det hersker ingen tvil om at unggutten som har markert seg i både rally, rallycross og racing har internasjonale ambisjoner. 

– Jeg har ambisjoner om å komme meg ut, slår han fast. 

God utvikling

Marius Solberg Hansen i aksjon på shakedown under årets Royal Rally of Scandinavia.

Nylig fikk han kjøre en Rally2-bil for første gang, men det er ikke dit det bærer med det første. 

– Nei, jeg vet at det blir litt for dyrt å kjøre rally2. Det er det som er tingen. Jeg tror heller det blir Rally3 eller noe sånt, forteller Solberg Hansen, som undersøker muligheten for å kjøre i juniorklassen i VM i fremtiden. 

Solberg Hansen har gått fra å satse fullt på racing til å nå kjøre både rallycross og rally, men selv om rallycrossen forblir en viktig del av det hele er det nå rally det virkelig handler om. 

Der har han hatt en imponerede utvikling på kort tid, noe han tillegger økt erfaring med noter. 

– Mye handler om noter. Det er der alt ligger egentlig. Det har blitt mye bedre med erfaring, så det har vært en stor utvikling der, forteller han. 

Royal Rally of Scandinavia
Torsdag 29. mai
Shakedown11:00
Kvalifisering14:01
SS118:23
Fredag 30. mai
SS207:51
SS308:38
SS409:48
SS510:35
SS613:54
SS714:48
SS815:51
SS916:45
Lørdag 31. mai
SS1007:18
SS1108:08
SS1209:09
SS1309:59
SS1412:14
SS1513:05
SS1613:58
SS17 - Power stage16:05
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

– Når vi begynte å skrive egne noter var det vanskelig å kjøre raskt med de. Du skal stole på notene, og det er mye greier, fortsetter Solberg Hansen.

Krevende løp

Marius er den eneste som stiller til start i en R2-bil. Det kan bli tøft i møte med Rally4, men det innkasseres ikke som noen unnskyldning på forhånd. 

– Det er jo raske veier her så det hadde kanskje vært mer fordel med en sånn Rally4-bil, men den fungerer jo bra den R2-bilen uansett så jeg tror det blir bra jeg. 

Dog er det ikke mer enn tre biler til start i klassen ettersom denne runden ikke er en del av junior-EM. Herman Lie-Nilsen kjører løpet med sin Peugeot 208 Rally4-bil, slik også svenske Victor Hansen gjør. Solberg Hansen ruller av gårde i R2-versjonen.

– Det er egen utvikling og det med noter vi driver og jobber med. Et mål må jo selvfølgelig være å vinne klassen, men han Viktor ble nummer to i Ungarn så det blir ikke enkelt. 

På papiret skal de raske veiene gjøre løpet noe krevende for Solberg Hansen, som uansett ser frem til å prøve seg i det lange løpet. En av etappene som skiller seg litt ut er SS1, som er noe mer teknisk. 

– Veiene er generelt veldig raske. SS1 er ganske teknisk, så der kommer jeg til å kjøre fort med den bilen og kjørestilen jeg har, sier Solberg Hansen. 

Parc Fermé er på plass i Sverige og kommer tilbake med mer. Følg løpet i vår oppslagstavle og via våre kanaler, og se alle tider i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS