Mener Rovanperä kan nå helt opp til Formel 1
Kalle Rovanperä er snart ferdig med rally-karrieren. Neste sesong skifter fokuset til Super Formula, men kan han nå helt til Formel 1?
RALLY: Snart er det slutt for Kalle Rovanperä. Kun 25 år gammel skal finnen avslutte rally-karrieren.
Denne uken kjemper han om sitt tredje VM-gull i rally. Neste stopp er japanske Super Formula med Formel 2 i sikte.
– Det er et modig bytte, men jeg verdsetter og forstår hans ønske. Jeg kan forstå hva han gjør, for han har kjørt en rallybil siden han var åtte år gammel og han har vært en profesjonell fører siden han var 17. Om du vil gjøre det så er tiden for å gjøre det nå.
Det forteller Toyotas teamsjef Jari-Matti Latvala til Parc Fermé om sin landsmann. Petter Solberg, som får gleden av at det er sønnen Oliver som tar over Kalles plass, har også forståelse for det uvanlige valget.
– Han signerte kontrakt med Toyota når han var 15 år, så du kan tenke deg oppbyggningen han hadde frem til han var 18. Det er en helt spesiell situasjon Kalle har vært oppi, og han har jo holdt på i veldig lang tid, så jeg forstår kanskje hvordan han tenker, forteller Petter Solberg til Parc Fermé.
Små detaljer
Overgangen er på alle måter uvanlig. Få har like god oversikt som Latvala, som må se tilbake til 80-tallet for å finne noe som ligner.
– Det er uvanlig at en rallyfører bytter gren. Den eneste føreren jeg kjenner som kunne velge hvilken vei han ville ta var Henry Toivonen på 1980-tallet. Han kjørte Formel 3-bilene, og han var veldig rask og ville hatt sjansen til å bli racingfører, men han var også god i rally og valgte å bli i rallyverden. Det er egentlig det eneste eksempelet i formelbil.
Kalles sjef er spent på hva han kan få til i en formelbil, og tror en stor forskjell blir fokuset på de minste detaljene.
– Det blir interessant å se hva Kalle kan gjøre. Først av alt er det en annen verden i formelbil. Du jobber med veldig små detaljer. La os se hvordan Kalle føler seg med det og hvordan han utvikler seg.
Formel 1-håpet
Planen er å kjøre Super Formula i 2026, før det er et uttalt mål å kjøre Formel 2 i 2027. Allerede har Rovanperä testet forrige generasjons Formel 2-bil for Hitech, som har et teknisk samarbeid med Toyota.
Foreløpig snakkes det ikke høyt om Formel 1-drømmen, men få førere kjører Formel 2 uten et håp om å nå Formel 1. Der har Toyota et teknisk samarbeid med Haas, i tillegg til at Rovanperä har sterke bånd til Red Bull.
– Kan vi se Kalle i en Formel 1-bil innen noen år?
– Ferdighetene hans er veldig naturlige. Jeg kan se for meg at om han vil kan han komme til Formel 2, og jeg vil si at han kan nå Formel 1 også. Men å komme til Formel 1 er første steg, men å prøve å komme på pallen i Formel 1 er et vanskelig steg, å vinne er Formel 1-løp er et vanskelig steg, og å vinne tittelen er et massivt og veldig sjeldent steg. Jeg tror at å komme inn i Formel 1 og kjøre noen løp er mulig, men de andre stegene er et annet spørsmål, sier Latvala.
Solberg har selv testet Formel 1 ved flere anledninger, og han tror det er et Formel 1-sete i Haas som nå er ambisjonen.
– Det er jo eneste muligheten. Det er derfor dette er en strategi rundt det. Det finner de ut av ganske kjapt når de begynner med dette her. Det blir så klart tøft, men han har jo et intenst kjøreprogram fra nå og til det første løpet i flere uker, sier han.
Solberg tror det kan gå hele veien til øverste nivå, men det blir ingen enkel oppgave.
– Rally er rally, det er ganske mye rundt det, og når du har Toyota i ryggen så tror jeg faktisk det kan vøre mulig. Men han får nok noen tøffe dager også, det er jeg ganske sikker på, så han skal håndtere de i tillegg.