19-årige Markus Røsrud har allerede fått en forsmak på hva som venter ham til helgen. Og det er vanskelig å beskrive opplevelsen av å kjøre i Höljes på en iskald og følelsesløs måte.

Nå skal den store guttedrømmen oppfylles

Å kjøre i Höljes er på bucketlisten til alle som har rallycrossen trykket til sitt bryst. Nå er det Markus Røsrud sin tur til å realisere en mangeårig drøm.

Publisert

RALLYCROSS: Førstkommende helg fortsetter både VM- og EM-sirkuset i rallycross på ærverdige og legendariske Höljes, bare et steinkast fra norskegrensa, og det mange mener er den ultimate «old school» banen på rallycrosskalenderen.

RALLYCROSS: Førstkommende helg fortsetter både VM- og EM-sirkuset i rallycross på ærverdige og legendariske Höljes, bare et steinkast fra norskegrensa, og det mange mener er den ultimate «old school» banen på rallycrosskalenderen.

Derfor henger det høy både å vinne her, men for mange også bare å delta her. De aller fleste på startlistene har vært her flere ganger tidligere, men av de få nordmennene som blir å finne med kjørdress og hjelm på i de internasjonale klassene, så finner vi Markus Røsrud i RX3, tidligere kjent som Super 1600.

19-åringen fra Hurdal har denne sesongen fått en enorm mulighet til å kjøre en høyst potent Skoda Fabia, en bil med vinnerhistorikk fra Höljes, signert både Marius Bermingrud og Marius Solberg Hansen.

– Det betyr veldig mye. Det hadde ikke gått for alle som er med og hjelper. Det betyr veldig, veldig mye. Jeg er redd jeg griner som en unge når jeg er der. Men jeg gleder meg kjempemye, sier Markus Røsrud til Parc Fermé.

– Ja, du er kjent for å ikke skjemmes over at følelsene vises?

– Nei, jeg er svak for det. Jeg er ikke så glad i det når jeg gjør det, men jeg klarer ikke holde meg alltid, sier 19-åringen.

Markus Røsrud fra NM-runden på Finnskogbanen tidligere i juni.

– Höljes, here we come

Han har på oppskriftsmessig vis dominert Supernasjonal klasse 1 i år. Per i dag den eneste med en internasjonal konkurransedyktig bil i feltet, og med lav deltakelse i klassen forøvrig, så er Røsrud innforstått med at han bør være favoritt, så vel som at de tre første NM-rundene hittil i år har vært en viktig oppkjøring inn mot Höljes.

Og på Finnskogbanen begynte det også å løsne skikkelig.

– Alt har stemt! Jeg har vært relativt på skrudd, men farta er her absolutt, så Höljes, here we come, sa Røsrud da seieren var et faktum.

Men – selv om karrierens store høydepunkt, så har han tidligere i år rukket å få en forsmak på hva som venter ham. For dem som drømmer om å kjøre på Höljes, så er alltid den første turen og den første testen noe helt ekstraordinært.

Slik var jomfruturen

Det kan Røsrud også skrive under på etter å ha fått kjørt banen på ekte i levende live for aller første gang.

– Det var en helt sinnssykt opplevelse, konstaterer han når vi spør om han han beskrive de første rundene, og ikke minst første turen over det kjente hoppet.

– Vi tok noen rolige runder først, også kjente jeg at hjula letta. Da begynte jeg bare å smile. Det var veldig moro. Det kilte i magen. Det var noe helt eget. Dette var ikke som noe annet jeg har kjørt på før, sier unggutten.

Banen er jo allerede velkjent, både fra utallige løp og TV-sendinger, men også at banen har vært tilgjengelige på moderne spillplattformer. Så løypa kan han fra før. Men - det gir likevel nye dimensjoner å sitte i en bil utpå banen i virkeligheten.

Tidsplan – Höljes
Lørdag 5. juli
Rallycross-EMHöljesKvalifisering 114:02
Rallycross-VMHöljesKvalifisering 114:46
Rallycross-EMHöljesKvalifisering 216:02
Rallycross-VMHöljesKvalifisering 216:46
Søndag 6. juli
Rallycross-EMHöljesKvalifisering 310:02
Rallycross-VMHöljesKvalifisering 310:46
Rallycross-EMHöljesKvalifisering 411:32
Rallycross-VMHöljesKvalifisering 412:16
Rallycross-EMHöljesSemifinale14:08
Rallycross-VMHöljesSemifinale14:41
Rallycross-EMHöljesFinale15:16
Rallycross-VMHöljesFinale15:39
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

– Det er noe helt annet når du først er der. Vi ser jo likheter, og ting jeg ser på TVen har hjulpet meg til å finne noen spor. Men det er en helt sinnssyk opplevelse. Realiteten er en helt annen. Det er ikke som å spille noe spill, eller noe, sier Røsrud og bedyrer at han har lagt ned mange runder og timer på DiRT-spillene på denne banen.

Disse norske skal kjøre

I VM- og EM er det kun to nordmenn som skal kjøre, hvor RX3-fører Røsrud er eneste EM-deltaker - forøvrig den klassen med flest deltakere med 15 på startstreken. Ole Christian Veiby er som vanlig på plass i VM-klassen på ni biler, nå hvor han og teamkamerat Johan Kristoffersson vender tilbake til deres opprinnelige elbil fra 2022 og 2023.

Ellers er det to supportklasser, basert på svensk supernasjonal og RallyX sin kjente Open 2WD. I førstnevnte stiller Andreas Aarhaug, Marius Solberg Hansen og Kenneth Hansen, alle fra Supernasjonal klasse 3 her hjemme i Norge.

I Open 2WD kommer det enda flere med norsk pass. For der finner vi Andreas Bakkerud, Kjell Arne Smerud, Emil Sivesind, Simen Engsvik, Per Magne Røyrås, Hans-Jøran Østreng, Kristian Tisland, Terje Bredesen og Espen Håkelia.

Powered by Labrador CMS