Fredrik Aasbø (venstre) og Simen Olsen (høyre) delte seierspallen én gang sammen i fjor. Nå møtes de til dyst i atter en svært spennende og innholdsrik sesong i Formula Drift. I midten, seierherren fra St. Louis, Aurimas «Odi» Bakchis, som forøvrig er teamkamerat og teamsjef til Simen Olsen.

Nå starter omkampen om den norske driftingtronen

Stjerneskuddet Simen Olsen tok sin norske kompis og erkerival Fredric Aasbø på senga i fjor. Men sørlendingen anser sin landsmann som Norges fortsatt store driftingkonge av flere grunner.

Publisert

DRIFTING: Til helgen starter Formula Drift-sesongen på ærverdige Long Beach, i de samme gatene som det tradisjonsrike IndyCar-løpet kjøres uka etter. Sesongåpningen anses for å være driftingens svar på Monaco Grand Prix, med nådeløse murvegger og en trasé som krever høy teknisk presisjon med svært små rom for feil.

DRIFTING: Til helgen starter Formula Drift-sesongen på ærverdige Long Beach, i de samme gatene som det tradisjonsrike IndyCar-løpet kjøres uka etter. Sesongåpningen anses for å være driftingens svar på Monaco Grand Prix, med nådeløse murvegger og en trasé som krever høy teknisk presisjon med svært små rom for feil.

Det fikk eksempelvis Fredric Aasbø erfare for to år siden da han bidro til å sende erkerival Matt Field rett i murveggen. Duoen som kjempet om gullmedaljen til siste slutt den sesongen, som gikk i favør Norge og Aasbø.

I fjor var den norske pipa annerledes. Aasbø tapte terreng, men gjennom sesongen rykket det inn en ny nordmann som for alvor har fått fotfeste i den internasjonale driftingen. Sørlendingen Simen Olsen begynte å sanke pallplasser, tok flere bedre totalplasseringer enn Fredric Aasbø - og hadde han stått imot presset i finalerunden kunne Olsen sensasjonelt tatt gullet.

Det endte uansett med den sure fjerdeplassen, men med Aasbø som ramlet ned til femteplass etter en svak sesongavslutning var det Simen Olsen som nå ble rangert som verdens beste norske drifter.

Simen Olsen og Fredric Aasbø i beinhard duell i St. Louis i fjor, som etter mye om og men ble en knepen seier til Aasbø i den helnorske duellen. Nå håper Simen Olsen på enda flere slike, gjerne i en finale.

Drømmer om helnorsk duell

Men det er bare på papiret. For sørlendingen tar dette papirarkiet med knusende ro og en stor porsjon ydmykhet.

– Selvfølgelig. Jeg har jo ikke vunnet en individuelt løp enda. Har bare andreplass, tredjeplass og så videre. Så det å vinne løp er selvfølgelig viktig og en stor drøm. Ssamtidig, kanskje det mest personlige målet mitt i år er å slå Fredric «fair and square» i en duell mellom meg og han. Jeg har fortsatt det til gode også, sier Simen Olsen til Parc Fermé.

Han fikk altså sitt store, store gjennombrudd i fjor, og fortsetter med sin Nissan 240SX S14 i samme team med Aurimas Bakchis og deres FEAL Suspension-team. Og ett viktig hovedmål er altså å slå Aasbø i en duell, aller helst så sent som mulig i sluttspillet.

– Jeg er jo veldig patriotisk av meg med tanke på landsmenn og så videre. Så en seier mot ham ville smakt ekstra godt om det er i en finale hvor vi blir én og to, enn at det skjer i en Topp 32. I racing så er man selvfølgelig venner på utsiden, men man må tenke på seg sjøl om man skal nå toppen, konstaterer 27-åringen fra Høvåg.

Medalje neste mål

For Aasbø har tre titler i Formula Drift og kan bli historisk om han skulle vinne i år. Ingen andre har tatt fire titler i den amerikanske driftingserien siden den ble introdusert i 2003. Han er også den mestvinnende i antall enkeltløp, der han står bokført med 18 løpsseire siden 2014.

Derfor holder det ikke for Olsen å erklære seg som Norges største profil basert på fjorårets resultat.

– Det gjør jeg ikke. Hva er det de sier; én gang er tilfeldig, og to ganger er sånn og sånn. Det må være litt gjentakende før jeg tar fra han den «tittelen». Det syns jeg. Motorsport handler om mange ting enn bare ferdigheter. Skal man titulere seg sjøl som driftingkonge, så må nok vise litt mer enn å slå han sammenlagt, sier Olsen, som naturlig nok har ambisjoner om både medaljer og aller helst gull med fjerdeplassen totalt friskt i minnet.

Men først og fremst både å slå Aasbø individuelt i en duell og ikke minst ta sin første enkeltseier.

Gode forberedelser

Aasbø var selv ikke tilgjengelig på telefon før vi publiserte denne saken, men vi fikk en lengre melding hvor den da ubestridte driftingkongen i Norge gjør sine betraktninger om sesongstarten.

– Vi har gjort vår første test her på amerikansk jord for sesongen og nå gleder vi oss til sesongstarten. Supraen jeg kjører har fått noen små, men viktige, oppgraderinger for å finne mer feste foran, og jeg har trent på plassering i «chase» på isen hjemme i vinter. Selv om vi har hatt mye suksess tidligere er det masse igjen å lære og sporten utvikler seg hele tiden, skriver Aasbø til Parc Fermé.

Det skjer også flere forandringer som Aasbø og resten av konkurrentene må forberede seg på og ta hensyn til, som definitivt vil påvirke inngangen deres på sesongen.

– Vi har fått endel nye deltakere i år, og også to nye dommere og et nytt konkurranseformat der det nå kun er tandem som gjelder, ettersom «single run» i kvalifiseringen er borte. Så nå blir det mer av det publikum liker best å se, sier veteranen fra Siggerud.

– Aggressiv, men gjennomtenkt

Det er en kjensgjerning at konkurransen er blitt høyere og høyere med årene, og spesielt de to siste titlene som Aasbø har tatt i 2021 og 2022 setter han vesentlig høyere enn sin første gullmedalje som kom i 2015. Og nivået har ikke avtatt inn mot denne sesongen heller, skal vi tro Toyota-føreren.

– Vi har mange dyktige konkurrenter å kjempe mot, og med Simen med fra Norge er det bare å gi jernet og være aggressiv, men gjennomtenkt i hvordan vi kjemper. Motivasjonen er god, skriver Aasbø videre.

Full oversikt over førstkommende løpshelg får du her!

Powered by Labrador CMS