Over 2000 biler er produsert – slik ble dette verdens mest vellykkede rallyklasse
Nye regler for toppklassen i Rally-VM åpner for et eldorado av biler. Vi tar en gjennomgang på verdens mest suksessrike og veletablerte rallyklasse.
RALLY: Når WRC27 inntreffer i nettopp 2027, så starter en ny æra i verdensmesterskapet. Men den har basen sin i en grunnoppskrift som strekker seg mer enn 20 år tilbake i tid.
Egentlig startet alt med S2000, som var drivkraften bak en generelle større homologering på 2000-tallet med en motorenhet som baserte seg på en 2-liters sugemotor, med i underkant av 300 hestekrefter.
Dette etablerte mange fabrikkbygde bilder innenfor standardbilracing, før samme motorteknologi ble innført i rallysporten fra 2006 med Fiat, etterfulgt av Volkswagen, Peugeot og Skoda og til slutt også Ford av de mest etablerte fabrikantene. Her kom altså S2000 i rally inn, sidestilt med det daværende Gruppe N-reglementet med biler i hovedsak fra Subaru og Mitsubishi.
2-literne forsvant
Og mens denne klassen etablerte seg i rallyen, så begynte 2-liters-æraen med turbomotorer å nærme seg slutten i toppklassen WRC. Fra 2011 ble det bestemt at de store kraftmaskinene skulle fases ut til fordel for kombibilene som vi gjerne kjente fra nettopp S2000-klassen, men motorvolumet skulle ned og kreftene kompenseres med turbomotor.
Med det var toppklassen omstrukturert til 1,6-litere, og vi fikk nye biler inn med WRC-suffixen og enklere teknologi å bygge bilene på. Likevel - WRC-bilene ble kostbare, stort motorvolum ble mindre og mindre trendy hos bilprodusentene, og Gruppe N-klassen var i ferd med å forsvinne for godt.
Rallyen trengte et godt nivå to for privatførere, enten det være seg gentlemensførerne eller de unge og lovende som måtte utvikle seg uten å stille med millionbudsjett og toppklassedoninger. Med det ble R5-klassen født i 2012, med samme teknologi og plattform - bare litt lavere ytelse og kostnadsnivå enn toppklassen fra 2011.
R5- og S2000-bilene skulle således være relativt sidestilte i ytelse, og fortsatt skulle noen av de beste Gruppe N-bilene fortsatt være konkurransedyktige. Det siste ferskeste eksempelet er kanskje Anders Grøndal fra Rally Sweden i 2013, som holdt på å ta sammenlagtseier i sin tunge og konservative Subaru Impreza N14 i konkurranse mot R5-klassens nye frontfigur, en Ford Fiesta R5.
Skodas brutale inntog
Sammen med Citroën DS3 og Peugeot 208 T16 var dette de tre første R5-homologerte bilene som gikk da klassen ble satt igang for alvor fra 2013, og med det var starten på et nytt eventyr av rallykategori virkelig født. Mellomklassen RRC ble også etablert - som i praksis var nedtunede WRC-biler. Disse bilene fikk en del gratis WRC-teknologi med seg, men motor og drivlinje forøvrig skulle være på nivå med R5 og S2000.
Skoda kom etterhvert på banen med sin første generasjons Fabia R5 i 2015, og hadde med seg solid suksess fra S2000-kategorien i bagasjen, blant annet med Andreas Mikkelsens to IRC-gull fra 2011 og 2012 i lomma. Senere kastet Hyundai seg på, deretter Citroën og også Volkswagen, og med det begynt et mangfold av produsenter å bli med på leken.
Peugeot falt etterhvert av lasset - og også Volkswagen - som kom med den siste R5-definerte bilen i 2018, men stoppet også utviklingen kort tid etterpå. Fra 2019 ble også klassen omdøpt i forbindelse med FIAs omstrukturering av rallypyramiden, og R5 ble nå erstattet med det mer logiske Rally2-begrepet som indikerer at dette ligger nest øverst på kategoristigen av rallyhomologerte doninger.
Toyota tok over tronen
Fra 2019 og utover kom både Ford, Citroën, Hyundai og ikke minst Skoda med nye modeller under den nye suffixen. Og sistnevnte er eneste produsent som foreløpig har utviklet hele tre ulike modeller. De siste to sesongene nå har Toyota hatt en svært vellykket introduksjon til klassen med sin GR Yaris Rally2, der de har vippet Skoda og Volkswagen ned fra tronen og blant annet sikret WRC 2-gullet de to siste sesongene. Og for ordens skyld ble også Eyvind Brynildsen norgemester i sin første sesong med denne bilen.
Den siste nyheten i denne klassen har vi også sett denne høsten der Stellantis-konsernet nå har utviklet en ny Lancia Ypsilon, mye på eksisterende oppskrift fra Citroën C3, og denne bilen kommer inn i WRC 2 for fullt fra og med neste år.
WRC27 vs. Rally2
Når WRC27 inntreffer om et drøyt år, så er det på et nytt teknisk regelverk basert på rørramme-plattform, som ble utviklet i den nå etterhvert utfasede og kostbare Rally1-kategorien. Men – ytelsen i WRC27 skal tilsvare dagens Rally2-nivå, hvilket også innebærer at Rally2-bilene vil kunne kjøres innunder samme klasse og mesterskap. Selv om ingen foreløpig vet hvordan styrkeforholdene blir mellom det nye WRC27-reglementet og det etablerte Rally2-reglementet, så vil det altså nå være flust av biler som i teorien kan melde seg på. Så får tiden vise om det finnes konkurransedyktige utøvere og maskinerier til å ta opp kampen med det nye regelverket.
De to etablerte fabrikkene på toppnivå per i dag, Toyota og Hyundai, velger hver sin filosofi. Toyota bygger en ny bil etter WRC27-reglementet, til tross for at de har kanskje den beste Rally2-bilen per i dag, mens Hyundai bygger videre på sin Rally2-bil og utvikler den i håp om å bli konkurransedyktige fra 2027 med den bilen.
Så får vi se hvordan andre bilmerker vil posisjonere seg, eksempelvis med Skoda som godt etablerte i denne kategorien, og for ikke å snakke om den nye nevnte Lancia-bilen. Og hvem vet, kanskje det dukker opp en produsent til eller to i mellomtiden?
Uansett, det er produsert over 2000 biler i denne svært vellykkede kategorien. Nesten 1700 av dem går fortsatt den dag i dag, ifølge oversikten fra velrenommerte eWRC-results.com. Vi har ettergått statistikkene, og under kan du få en solid oversikt over R5- og Rally2-faunaen over hele kloden.