Prikkene på lisensen renner inn – Stenshorne trekker på skuldrene etter ny straff
Martinius Stenshorne dveler ikke mye over han vanskeligste løphelg hittil i Formel 3, men hevder at straffen han på søndag fikk var slående lik en ustraffet hendelse i Formel 2.
FORMEL 3: På siste runden i Formel 2 sitt sprintløp lørdag kastet Franco Colapinto seg på ytteren av Paul Aron inn i første svingkombinasjonen, Tamburello. Argentineren fikk innersvingen i neste høyresving, og for å unngå et sammenstøt måtte Aron må ta den lange runden rundt på utsiden, pluss av han var litt innom gresset
Begge kom seg ellers helskinnet ut av sitausjonen, og endte med at Colapinto vant sprintløpet.
– Det der er så lov som det kan få blitt, sa Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen da Paul Aron konstaterte over teamradio at forbikjøringen neppe var innenfor.
Kommentator-kollega Stein Pettersen istemmer.
– Hvis ikke det der er lov så kan vi slutte å kalle det for racing.
Ingen publiserte TV-bilder
I Formel 3s hovedløp søndag ble Martinius Stenshorne straffet med 10 sekunder etter en incident med Nikita Bedrin. Det kom aldri reprisebilder fra hendelsen, og selv i skrivende stund er det fortsatt ingen klare bilder som illustrerer hendelsen.
Selv velger ikke Stenshorne å dvele for mye ved straffen, men han konstaterer følgende:
– Jeg var litt borti med Bedrin da jeg prøvde å kjøre forbi. Jeg prøvde å gjøre det så fort som mulig, og jeg føler situasjonen var ganske lik som Colapinto og Aron. Han kom litt ut på gresset der, men han kom ut rett bak meg, så jeg tenkte at han ikke tapte så mye på det, sier Stenshorne, uten å kaste flere reaksjoner over hva han synes om dommeravgjørelsen.
– Må regne med opp- og nedturer
Det endte med ytterligere to straffepoeng, og Stenshorne må nå begynne å passe seg litt. Han har totalt åtte straffepoeng, etter at halvparten av dem kom rett før løpshelgen.
Den uregelmentære kjøringen i britiske GB3 på Silverstone har ført til utestengelse fra Formel 3-helgen på samme bane senere i sommer, som igjen ga ham fire strenge prikker på lisensen. Får han fire til i løpet av sesongen, så må han stå over ytterligere ett løp.
Pappa Martin bruker heller mye fokus på straffene som sønnen har fått, selv om han ikke legger skjul på at det er frustrerende å gjennomgå en slik helg.
– Mye er bra med kjøringa men det er å luke vekk noen feil også selvsagt. Dette blir et læreår og selv om vi selvsagt ønsker å være høyere, må vi regne med opp- og nedturer, sier pappa Stenshorne til Parc Fermé.
Mer klok på bilen
I hovedløpet hadde han ellers godt tempo. En svak kvalifisering gjorde at han startet nede på en 17. startposisjon. Han kjørte seg helt opp til niende plass, men tapte til Mari Boya som kom bakfra i et enormt tempo. I utgangspunktet ble det altså en tiendeplass og ett mesterskapspoeng, men tidsstraffen sendte nordmannen ned til 14. plass.
Det ble punktumet på en krevende helg, som Stenshorne mener han lærte enormt mye fra.
– Det var ikke akkurat en ordentlig bra helg, egentlig. Jeg slet på tidkjøringen (kvalifisering, journ.anm.) med farten og understyring. Også kvalte jeg motoren i starten på første løp, og etter det frotsatte jeg å slite med understyring. Men til hovedløpet gjorde jeg en stor endring på bilen, og følte det hjalp veldig mye. Så jeg kunne egentlig gjort en enda større forandring, sier 18-åringen fra Hokksund.
2024 er ikke et år de har de største mesterskapsambisjonene, hvor læring, progresjon og stabil kjøring står i høysetet. Holdningen er at resultatene får komme deretter, men etter sprintseieren i Australia - samt den nysignerte juniorkontrakten med Formel 1-teamet til McLaren - så har mange fans nå fått øynene opp for den unge og sindige hokksundgutten.
Erfaringene fra Imola mener Martinius var nyttige.
– Det var generelt en vanskelig helg, men vi lærte ganske mye av helga på hvordan jeg trenger bilen sammenliknet med teamkompisen, sier han.