Andreas Wiik er tilbake i aksjon i norsk rally.

Rallypausen er over – nå er Wiik tilbake med ny R5-variant i Norge

Det er begrenset hvor lenge man kan holde seg unna bilsporten. Andreas Wiik er tilbake igjen og har tilført norsk rallysport enda en ny bil i toppklassen.

Publisert

RALLY: Hvor lenge kan man holde seg unna bilsporten når man først har blitt bitt av basillen? Svaret er ofte ikke så veldig lenge, og det gjelder også for Andreas Wiik. 

RALLY: Hvor lenge kan man holde seg unna bilsporten når man først har blitt bitt av basillen? Svaret er ofte ikke så veldig lenge, og det gjelder også for Andreas Wiik. 

Tre års pause var nok. Sist helg var 40-åringen tilbake i aksjon under Numedalsrally, og det i en nykjøpt Hyundai R5-bil. Forøvrig var det også Numedalstally som var hans siste løp frem til dette tilbake i 2022. 

– Man greier jo aldri å slutte med motorsport om man først har begynt, så det er vel bare et spørsmål om hvor lenge pausen varer før man er i gang igjen. Nå var det vel kanskje på tide å kjøre litt igjen, forteller Andreas Wiik til Parc Fermé.

Rusten start

Å være tilbake i rallyløypa var ikke overraskende en morsom opplevelse, slik det ofte er, men tre år på sidelinjen merkes. 

– Jeg er veldig rusten, og det var forsåvidt kartleseren også, så jeg kjørte jo en del uten noter. Også tar det tid å få inn den farten som er i en sånn rallybil, men det kom seg litt mot slutten, sier Wiik. 

Her er bilen nyimportert og nyregistrert, og fikk sin debut under Numedalsrally sist helg. Andreas Wiik er tilbake igjen etter tre års pause.

Hyundaien, en i20 R5-bil, er den første av sitt slag på norsk jord, men noen husker kanskje at Oliver Solberg rattet rundt i en sånn bil for noen år siden. Wiik er foreløpig godt fornøyd med sitt nye redskap. Faktisk foretrekker han denne bilen fremfor en Volkswagen Polo, som er anerkjent som en av de absolutt beste bilene i klassen. 

– Jeg syns den bilen er veldig bra jeg. Jeg har jo blant annet kjørt polo før, og poloen er helt sikkert en bedre bil om du er veldig god til å kjøre, men jeg tror kanskje den her passer meg bedre. Den er noe stivere sånn at de bevegelsene du får i chassiset om du bremser to ganger sånn som jeg ofte gjør, så er bilen noe bedre balansert. Så jeg likte bilen veldig godt, forklarer Wiik. 

Bil nummer 14

Men selv om han nå er tilbake i rallymiljøet med R5-bil blir ikke nødvendigvis Wiik å se i aksjon helg etter helg. Fokuset er å ha det gøy med rally igjen. 

– Jeg vil få tilbake gleden litt igjen jeg. Sist jeg kjørte så hadde jeg litt mindre tid enn jeg har nå. Selv om jeg hadde andre som driftet for meg så var det så vidt jeg rakk å forberede noen ting. Så jeg skal få tilbake gleden igjen, og jeg har ikke noen planer om at jeg må kjøre det og det løpet. Jeg sjal kjøre når jeg har lyst og det passer sånn, uten noe press fra noe. Det blir ikke viktig for meg å kjøre NM-løp for eksempel, sier Wiik.

At Wiik har kjøpt en ny rallybil er ingen sensasjon, for det har blitt mange biler opp gjennom årene. Når vi spør hvor mange kreves det litt betenkningstid. 

– Ja, tenker du på alle rallybilene jeg har vært innom? Det er ganske mange..

Men for å ta oppsummeringen:

–Skal vi se, det er tre Subaru Gruppe N, tre Almera, én Ford R1, én Clio, to Hyundai WRC, én Mini WRC, én Subaru S14 WRC, én Polo R5 og nå denne Hyundaien.

– Det er klart at det har vært noen biler, det har jo det. Det har ikke vært noe mål å ha mange biler, det har bare blir sånn, avslutter Andreas Wiik.

Powered by Labrador CMS