Anders Kjær, her fra Sigdalsrally tidligere år, satte et tempo uten sidestykke med tohjulsdreven bil ned Smådøla. Men han skulle ikke være alene om det.

Euforiske reaksjoner etter historisk Smådøla-etappe

Tempoet på en av Norges største rallyklassikere var av unik karakter i norsk rallymålestokk. Dette sier hovedrolleinnehaverne.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Numedalsrally ble kjørt uten NM-status i år, og var nest siste løp i vintersesongen i norsk rally. Men likevel solid deltakelse og gode vinterveier med litt mildvær til tross gjorde løpet til atter en suksess, og ikke minst en opplevelse som de fleste rallyførere vet å sette pris på.

RALLY: Numedalsrally ble kjørt uten NM-status i år, og var nest siste løp i vintersesongen i norsk rally. Men likevel solid deltakelse og gode vinterveier med litt mildvær til tross gjorde løpet til atter en suksess, og ikke minst en opplevelse som de fleste rallyførere vet å sette pris på.

For Jens Hvaal ble det også en nytt kryss i boka ved at den unge larvikingen endelig kunne bokføre sin første totalseier i et rally, etter å ha konkurrert i såvidt et år med firehjulsdreven rallybil. Riktig nok uten at den raskeste delen av norgeseliten var på plass, men like fullt best av samtlige konkurrenter denne lørdagen.

Det som i midlertid har vakt minst like mye oppsikt i etterkant av noen av tidene som ble satt på den siste klassikeren, nemlig Smådøla syd. Snaue 2,5 mil fra toppen av fjellet syd for Dagali i retning Rødberg, så klokket Anders Kjær inn bestetiden blant de tohjulsdrevne bilene på 11:12,7. 

Det utgjør en snitthastighet på hele 128,4 kilometer i timen, og holdt til andretid totalt på etappen. Dette var riktig nok Smådøl-varianten uten motorbanen som en del av etappen, men samtidig et snitthastighet i seg selv om aldri før er blitt satt med en tohjulsdreven bil.

Raskere enn Lappi

Uansett var det også syv sekunder raskere enn Esapekka Lappis tid på tilsvarende etappekonfigurasjon med S2000-bil i 2013. 

– Clutcbeinet mitt dirret da vi parkerte på tidskontrollen etter mål, sier Anders Kjær til Parc Fermé.

Han utelukker ikke at dette var ett av hans livs beste etapper, hvor alt stemte med bil, oppsett, dekk og noter. 

– Det er noe helt spesielt å ta på seg hjelmen og spenne seg fast mens notene ligger kalre for siste tur ned Smådøl. På toppen av gjellet står man og har en vei som hyttefolket vanligvis bruker til sine hytter foran seg, med fantastiske omgivelser, skriver Kjær selv på Facebook om helgas Smådøl-opplevelse.

Selvsikker og trygg

Men selv om han er vant til å toppe listene i nasjonal klasse, så var han ikke alene om å levere et unikt tohjulsdrevent tempo på denne etappen.

Den lokale helten Heine Rudi i Peugeot 206 var også bare ni sekunder bak Kjærs monsteretappe. Og rallyprofilen Ole Christian Veiby i Volvo 940 klinte også til med en snitthastighet på 124,4 kilometer i timen med sin korpulente svenskevogn.

– Hvordan skal man beskrive det? Det er bare at man havner i en slags flyt, som gjør at man føler seg ekstremt selvsikker og trygg på det man gjør, sier Rudi til Parc Fermé om tempoet han satte nedover fjellet.

– Selv om det går veldig fort, så føles det ikke ut som man tar noe risiko fordi man har så god kontroll. Noter, bil, sjåfør og alt bare fungerer sammen, legger han til.

Se noen av analysene og kommentarene fra vår siste episode av «Pod Fermé», sammen med noen eksklusive onboard-bilder fra etappen i videoen under.

Powered by Labrador CMS