Andreas Mikkelsen.

Reagerer på sikkerhetsreglene: – Førerne i Rally1 er ikke mer verdt enn i Rally 2

Andreas Mikkelsen mente WRC 2-førerne ble utsatt for en sikkerhetsrisiko. En etappe senere blir Andreas Mikkelsen selv offer for egen bekryming.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Som spådd ble fredagens etapper av det krevende slaget hva gjelder førerforhold, men vått høstvær på teknisk krevende veier med skiftende grep og grus og gjørme som spiller viktige biroller til asfaltrunderlaget på den nye sentraleuropeiske VM-runden.

RALLY: Som spådd ble fredagens etapper av det krevende slaget hva gjelder førerforhold, men vått høstvær på teknisk krevende veier med skiftende grep og grus og gjørme som spiller viktige biroller til asfaltrunderlaget på den nye sentraleuropeiske VM-runden.

Og det skulle bli en tøff start for flere av førerne. Allerede på SS3, fredagens første etappe etter at to etapper ble kjørt allerede torsdag, skulle flere støte på problemer på fredagens tsjekkiske veier. Både Sebastien Ogier, Teemu Suninen, Gus Greensmith, Adrien Fourmaux, Nikolay Gryazin og flere andre nedover i Rally2-feltet pådro seg punkteringer på en og samme etappe.

Dette skapte naturlig nok frustrasjon for de fleste.

– Helt utrolig. Hva kan jeg si? Jeg gleder meg til Michelin kommer tilbake, sa en svært oppgitt og frustrert Ogier etter målgang.

Det med et syrlig stikk til dagens dekkleverandør Pirelli, som også har vært i hardt vær tidligere på grunn av mange tilfeller av punkteringer førerne opplever som uforutsette og uten egen skyld.

Savner sikkerhetsnoter

Noen biler etter Ogier kom Andreas Mikkelsen, som denne helgen kan sikre nok en WRC 2-tittel om alt skulle klaffe. Men etter SS3 var det en fører full av bekymring med tanke på sikkerheten, spesielt da han også akkurat hadde vært vitne til at hovedkonkurrent Yohan Rossel hadde sklidd av veien og fått løpet og håpet om WRC 2-tittelen ødelagt.

– I Rally2 har vi ikke grusnoter, og i slike forhold er det veldig farlig. Jeg syns ikke Rally1-førerne er verdt mer enn Rally2-førerne, sier Mikkelsen, og viser til regelverket hvor det kun er toppklassen som får skrive sikkerhetsnoter på asfalt.

En etappe senere skulle det gå galt. Mikkelsen mister kontrollen i en innbremsing på det fuktige og tildels gjørmete underlaget, og sklir av veien i relativt moderat hastighet og inn i et kratt. Etter hard kjemping og uvurdelig hjelp fra publikum kommer Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen seg opp på veien igjen, med større kosmetiske skader, i tillegg til at venstre hjuloppheng bak hadde fått seg en ekstra trøkk.

Andreas Mikkelsen på de tsjekkiske veiene fredag.

Kan fortsatt sikre gullet

Tidstapet er blitt på over 10 minutter til teten, og Mikkelsen er nå avhengig av at Gus Greensmith ikke tar mer enn 10 poeng enn nordmannen. Det vil si om han holder seg utenfor topp seks uten Power Stage-forbehold, eventuelt maks en femteplass uten Power Stage-poeng. Greensmith har selv hatt problemer og tapt nesten 1,5 minutt til ledende Emil Lindholm, og er i skrivende stund bare nummer ni.

Skulle nevnet scenarioet skje, så går WRC 2-gullet til en norsk fører for tre gang på fire sesonger. Mikkelsen fikk haltet seg videre og er fortsatt med i løpet, men løpet er i praksis ødelagt med tanke på et godt totalresultat.

– Vi fikk skiftet bærearmen bak, men vi har også ødelagt demperen. Så vi må være forsiktige i hver kompresjon, og bare gjøre det beste ut av situasjonen. Synd at det ikke er service, men vi får bare overleve dagen, sa Mikkelsen etter SS5 før ettermiddagspausen.

Løpet fortsetter lørdag i Østerrike og Tyskland etter at de har gjennomført sine første etapper i Tsjekkia fredag.

Powered by Labrador CMS