Eyvind Brynildsen kunne sikre NM-gullet i Larvik. I stedet kjørte han av, og med det er tittelkampen åpnet bittelitt mer.

Rollene er snudd før NM-finalen

I fjor kunne Frank Tore Larsen nærmest sykle inn til NM-gull. Det gikk skeis etter den aller siste etappen. I år er det Eyvind Brynildsen sin tur til å ta pedalene fatt.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Et mindre startfelt i Rally2- og R5-klassen i Rally Larvik gjorde at det ikke deles ut full pott med NM-poeng. Med seier til Frank Tore Larsen, og brutt løp for Eyvind Brynildsen, så er poengberegningen på mange måter status quo mellom NM-rivalene.

Rally Larvik 2025
1) Frank Tore LarsenVolkswagen44:18.5
2) Adam GrahnFord47:27.3
3) Ib Vegard AndersenVolvo47:27.5
4) Karl Peder NordstrandPeugeot47:44.3
5) Kristian Hvambsal EriksenVolvo48:10.5
6) Joachim HvaalŠkoda48:31.4
7) Martin StenbergPeugeot48:39.9
8) Jarle LippertBMW48:41.9
9) Herman Lie-NilsenPeugeot49:00.9
10) Johan WesslénFord49:25.3

RALLY: Et mindre startfelt i Rally2- og R5-klassen i Rally Larvik gjorde at det ikke deles ut full pott med NM-poeng. Med seier til Frank Tore Larsen, og brutt løp for Eyvind Brynildsen, så er poengberegningen på mange måter status quo mellom NM-rivalene.

Brynildsen stryker løpet, mens Frank Tore Larsen får 23 poeng, som gjør at han kan stryke en 22-poenger før Rally Hedmarken. Det betyr 16 poengs forskjell.

– Jeg syns det er flaut om Eyvind ikke går for å vinne hver etappe på Hedmarken, sier Frank Tore Larsen med et smil.

Frank Tore Larsen kunne feire Rally Larvik-seier med den lokale champagnen, nemlig Farris.

– Må ringe Mads

Han viser til situasjonen i fjor der Frank Tore Larsen nærmest kunne sykle inn NM-gullet i kamp mot Henning Solberg, men forsøkte å være en redelig fyr å gi gass og ta gullet på «fortjent» vis. Det endte med en beinhard landing og ødelagt radiator på den siste etappen, der gullet røk på transportetappen på vei til mål.

Nå er rollene snudd, hvor Brynildsen kan sykle inn gullet. Selv om 2024-utgaven beviste at bokstavelig talt ingenting er avgjort før man er på målrampa.

Med 16 poengs differanse er Larsen fortsatt avhengig av hjelp, og aller helst nok startende til at det deles ut full poengpott. Det trengs minst seks bilder i klassen for å dele ut full skala, det vil si 25 poeng for seier, og så videre.

– Jeg må ringe Mads og få hyret inn han til Hedemarken, humret Larsen på målrampa, og viste til Mads Østberg.

Eyvind Brynildsen.

Ødela forstillingen

Brynildsen tar Larsens invitasjon imot med takk.

– Vi har fortsatt gode muligheter, og får en spennende avslutning. Frank Tore får bare hyre så mange han kan, men han må fortsatt gi gass han også, for de kjører fort de han åpenbart vil hyre inn, kontrer østfoldingen.

Brynildsen slo i stykker høyre forstilling på SS7, etter en hard landing der han traff en kant, og måtte kaste inn håndkledet. Hadde han fullført på en andreplass, så hadde NM-gullet vært hans, da man stryker en runde og det ikke hadde vært mulig for Larsen å ta Brynildsen på Hamar.

– Ikke helt påskrudd

Larsen var stort sett i en klasse for seg i Larvik. Om det skyldtes at Brynildsen kjørte med mye margin ville han ikke svare på. For Larsen trives også på veiene i Larvik.

– Jeg syns veiene her er mer teknisk krevende og passer meg bedre enn de raske veiene i Grimstad, som har mye sjikaner. Her er det mer naturlige krevende veier. Tempoet var veldig godt, men om han safet, vet jeg ikke, sier Frank Tore.

Brynildsen bekrefter han hans innstilling var å kjøre trygt. Men at det kanskje hadde sine konsekvenser, for han var tross sin egen sikkermodus ikke veldig fornøyd.

– Jeg har ikke vært helt påskrudd i dag, erkjenner Toyota-føreren.

Powered by Labrador CMS