Dennis Hauger i kjent positur når han vinner. Nå avslører han hvilke detaljer som måtte til for å være så overlegen som han har vært i helgen.

Slik forklarer Dennis nøkkelen bak den store dominansen

På ett løp har Dennis Hauger huket vekk mange elementer i «to do»-listen. Nå letter han på sløret om hvordan han enn så lenge har stålkontroll i Indy NXT-feltet.

Publisert

RACING: Med et nøytralt øye var sesongstarten i Indy NXT svært lite spennende. Med et norsk øye var det eufori fra første meter, nærmest. Dennis Hauger fortsatte der han slapp fra trening og kvalifsering, og ledet fra start til mål. Han tok altså pole position, ledet hver eneste runde, tok raskeste rundetid og vant løpet.

RACING: Med et nøytralt øye var sesongstarten i Indy NXT svært lite spennende. Med et norsk øye var det eufori fra første meter, nærmest. Dennis Hauger fortsatte der han slapp fra trening og kvalifsering, og ledet fra start til mål. Han tok altså pole position, ledet hver eneste runde, tok raskeste rundetid og vant løpet.

En god gammeldags grand slam. Ingen var i nærheten av 21-åringen fra Aurskog, som nå har kommet inn i amerikansk racing som en rakett. Selv er han tilbakeholden og vil vise at han har beina godt plantet på jorda.

– Det kommer baner der vi nok ikke er like raske som HMD. På banen til det neste løpet var HMD og Caio Collett veldig sterke under testen. Så vi får se. Man har fått et svar nå, og vi vet vi har fart. Men vi må prøve å optimalisere for de neste løpene, sier Dennis Hauger til Parc Fermé sent søndag kveld norsk tid, etter at dagen er lagt bak seg i Florida.

Men han legger ikke skjul på at han er på et godt sted. Bilen har han fått innenfor sitt optimale vindu, og dekksparing var égentlig ikke et tema. Selv om det ble høstet verdifull erfaring på et dekksett man ikke skal trenge å bytte gjennom en løpsdistanse.

Dennis Hauger hadde full kontroll gjennom gatene i St. Petersburg i Florida og sikret en soleklar seier på første forsøk i Indy NXT.

Mye «push to pass» igjen

Ellers var det et helt nytt strategisk element, både for Hauger og for TV-seerne. «Push to pass». Knappen som gir 50 hestekrefter ekstra i 150 sekunder, som førerne disponerer fritt. Dette ble utforsket av Hauger for første gang nå, og nå avslører han hvordan det fungerte.

– Jeg hadde masse push to pass igjen når løpet var over, slår han fast.

TV-sendingen viste ingen klare elementer på hvordan førerne brukte det, men slik løpet ble i St. Petersburg så ga tidene tydelig indikasjon på hvordan det ble disponert. Hauger brukte noen få sekunder så fort han hadde anledning etter restartene, og han brukte en del ekstra mot slutten for å lage en ekstra luke.

En kort periode så vi også at teamkompis Lochie Hughes tok noen tideler innpå ham på de raske trekkene. Hauger bekrefter at det er disse elementene som viste hvordan de brukte push to pass.

– Men alle oss i topp tre brukte veldig lite kontra de andre lenger bak i feltet. For meg var det ingen grunn til å bruke mer enn nødvendig. Jeg hadde en del igjen.

– Hvor mye?

– 100 sekunder, sier Hauger, og avslører med det at han kun trengte å bruke en tredjedel av mengden tilgjengelig.

Ligger på 90 prosent

Gevinsten var cirka halvsekundet på de raskeste slettene. Men det ble aldri nok til å true ham. Selv trivdes han aller best med at han kunne kjøre uten å tenke for mye på dekkene. At han kunne holde seg på et høyt tempo gjennom hele løpet, slik det ble forespeilet.

– Man ligger på cirka 90 prosent hele løpet. Litt på grensen, men du pusher så langt at du ikke overkjører dekkene. Spesielt bakdekkene. Det var på en måte tanken. Men venstre fordekk gikk nok litt fortere enn eg trodde. Men det var noe annet enn hva det var i Formel 2-løpene, for å si det sånn. Så det er morsomt at man kan pushe så mye gjennom et løp, sier Hauger.

IndyNXT, St. Petersburg
1) Dennis HaugerAndretti Global1:04.7732
2) Lochie HughesAbel Motorsports+1.2105
3) Caio ColletHMD Motorsports+1.5795
4) Myles RoweAbel Motorsports+1.9228
5) Salvador de AlbaAndretti Global+2.7462
6) Jordan MissigAbel Motorsports+3.2916
7) Jonathan BrowneChip Ganassi Racing+4.2425
8) Callum HedgeAbel Motorsports+4.5982
9) Josh PiersonChip Ganassi Racing+5.0110
10) Ricardo EscottoAndretti Cape Indy NXT+5.4952
11) Nikita JohnsonChip Ganassi Racing+7.2447
12) Sophia FloerschHMD Motorsports+7.7283
13) Bryce AronHMD Motorsports+8.9220
14) Hailie DeeganHMD Motorsports+11.2510
15) Tommy SmithChip Ganassi Racing---
16) Jack William MillerAbel Motorsports---
17) Sebastian MurrayAndretti Cape Indy NXT---
18) Liam SceatsHMD Motorsports---
19) Nolan AllaerChip Ganassi Racing---
20) James RoeAndretti Global---
21) Niels KoolenChip Ganassi Racing---
Powered by Labrador CMS