
Slik forklarer Dennis nøkkelen bak den store dominansen
På ett løp har Dennis Hauger huket vekk mange elementer i «to do»-listen. Nå letter han på sløret om hvordan han enn så lenge har stålkontroll i Indy NXT-feltet.
RACING: Med et nøytralt øye var sesongstarten i Indy NXT svært lite spennende. Med et norsk øye var det eufori fra første meter, nærmest. Dennis Hauger fortsatte der han slapp fra trening og kvalifsering, og ledet fra start til mål. Han tok altså pole position, ledet hver eneste runde, tok raskeste rundetid og vant løpet.
En god gammeldags grand slam. Ingen var i nærheten av 21-åringen fra Aurskog, som nå har kommet inn i amerikansk racing som en rakett. Selv er han tilbakeholden og vil vise at han har beina godt plantet på jorda.
– Det kommer baner der vi nok ikke er like raske som HMD. På banen til det neste løpet var HMD og Caio Collett veldig sterke under testen. Så vi får se. Man har fått et svar nå, og vi vet vi har fart. Men vi må prøve å optimalisere for de neste løpene, sier Dennis Hauger til Parc Fermé sent søndag kveld norsk tid, etter at dagen er lagt bak seg i Florida.
Men han legger ikke skjul på at han er på et godt sted. Bilen har han fått innenfor sitt optimale vindu, og dekksparing var égentlig ikke et tema. Selv om det ble høstet verdifull erfaring på et dekksett man ikke skal trenge å bytte gjennom en løpsdistanse.

Mye «push to pass» igjen
Ellers var det et helt nytt strategisk element, både for Hauger og for TV-seerne. «Push to pass». Knappen som gir 50 hestekrefter ekstra i 150 sekunder, som førerne disponerer fritt. Dette ble utforsket av Hauger for første gang nå, og nå avslører han hvordan det fungerte.
– Jeg hadde masse push to pass igjen når løpet var over, slår han fast.
TV-sendingen viste ingen klare elementer på hvordan førerne brukte det, men slik løpet ble i St. Petersburg så ga tidene tydelig indikasjon på hvordan det ble disponert. Hauger brukte noen få sekunder så fort han hadde anledning etter restartene, og han brukte en del ekstra mot slutten for å lage en ekstra luke.
En kort periode så vi også at teamkompis Lochie Hughes tok noen tideler innpå ham på de raske trekkene. Hauger bekrefter at det er disse elementene som viste hvordan de brukte push to pass.
– Men alle oss i topp tre brukte veldig lite kontra de andre lenger bak i feltet. For meg var det ingen grunn til å bruke mer enn nødvendig. Jeg hadde en del igjen.
– Hvor mye?
– 100 sekunder, sier Hauger, og avslører med det at han kun trengte å bruke en tredjedel av mengden tilgjengelig.
Ligger på 90 prosent
Gevinsten var cirka halvsekundet på de raskeste slettene. Men det ble aldri nok til å true ham. Selv trivdes han aller best med at han kunne kjøre uten å tenke for mye på dekkene. At han kunne holde seg på et høyt tempo gjennom hele løpet, slik det ble forespeilet.
– Man ligger på cirka 90 prosent hele løpet. Litt på grensen, men du pusher så langt at du ikke overkjører dekkene. Spesielt bakdekkene. Det var på en måte tanken. Men venstre fordekk gikk nok litt fortere enn eg trodde. Men det var noe annet enn hva det var i Formel 2-løpene, for å si det sånn. Så det er morsomt at man kan pushe så mye gjennom et løp, sier Hauger.
IndyNXT, St. Petersburg | ||
1) Dennis Hauger | Andretti Global | 1:04.7732 |
2) Lochie Hughes | Abel Motorsports | +1.2105 |
3) Caio Collet | HMD Motorsports | +1.5795 |
4) Myles Rowe | Abel Motorsports | +1.9228 |
5) Salvador de Alba | Andretti Global | +2.7462 |
6) Jordan Missig | Abel Motorsports | +3.2916 |
7) Jonathan Browne | Chip Ganassi Racing | +4.2425 |
8) Callum Hedge | Abel Motorsports | +4.5982 |
9) Josh Pierson | Chip Ganassi Racing | +5.0110 |
10) Ricardo Escotto | Andretti Cape Indy NXT | +5.4952 |
11) Nikita Johnson | Chip Ganassi Racing | +7.2447 |
12) Sophia Floersch | HMD Motorsports | +7.7283 |
13) Bryce Aron | HMD Motorsports | +8.9220 |
14) Hailie Deegan | HMD Motorsports | +11.2510 |
15) Tommy Smith | Chip Ganassi Racing | --- |
16) Jack William Miller | Abel Motorsports | --- |
17) Sebastian Murray | Andretti Cape Indy NXT | --- |
18) Liam Sceats | HMD Motorsports | --- |
19) Nolan Allaer | Chip Ganassi Racing | --- |
20) James Roe | Andretti Global | --- |
21) Niels Koolen | Chip Ganassi Racing | --- |