Slik minnes han «tidenes finale» på Lyngåsbanen – 30 år senere

Få rivaliseringer har stått sterkere i rallycrossen enn hva Martin Schanche og Kenneth Hansen var i stand til på 90-tallet.

Publisert

RALLYCROSS: – Ja, den kommer jo opp i bland den også. Det var jo litt merkelig det der.

RALLYCROSS: – Ja, den kommer jo opp i bland den også. Det var jo litt merkelig det der.

Det sier Kenneth Hansen til Parc Fermé når vi møter ham under Autosport International i Birmingham.

Han hadde ingen andre ærender her, sammen med sønnen Kevin, enn å stille opp under showkjøringen på arenaen hvor det blant annet var flere rallycrossbiler som viste seg fram foran et tusentalls tilskuere på tribunen.

Men show er absolutt forbundet med tiden hvor pappa Hansen selv var på sitt beste og mest aktive, på 90- og 2000-tallet, hvor har han er foreløpig europarekord på intet mindre enn 14 EM-titler i rallycross.

Går vi 30 år tilbake, så finner vi - med god hjelp av YouTube - det som for mange er et høydepunkt. Flere har kalt det tidenes finale i rallycrossen, som da hadde europamesterskap som toppstatus.

Kenneth Hansen da vi møtte ham under Autosport International i Birmingham.
Kenneth Hansen da vi møtte ham under Autosport International i Birmingham.

Tok igjen på Martin

Det var Martin vs. Kenneth, Ford vs. Citroën, Norge vs. Sverige, og dette er inngravert i rallycrosshistorien som ett av de sterkeste rivaliseringene.

– Det var merkelig på den måten at vi aldri fikk noe flagg. Det var ingen som turte det, selv om det var Martin som begynte, sier Hansen.

For det var han som tok starten, men allerede på første svingen var tanaværingen frampå i sin egen signatursving, «Schanche-svingen», som lå i bunn av rettstrekningen på Lyngåsbanen.

Bredskuldret og aggressivt brøytet han seg plass foran Götene-mannen, men det skulle bli en konstant slåsskamp mellom disse to gjennom de neste rundene.

Som til slutt endte med punktering for Schanche, og seier til Hansen.

– Når jeg tok igjen på han og fortsatte, så kunne de jo heller ikke ta meg på det på grunn av det han hadde gjort. Så det var jo bare sånn det var, minnes Hansen med et stort smil om munnen.

Rivalisering i arv

I dag er det sjeldent vi ser tilsvarende knuffing i rallycrossen. Dommerne slår også ned på platekontakt i mye større grad enn tidligere, noe som har satt igang diskusjoner om sporten har gått feil vei kontra historikken.

Og Kenneths sønner har vært i begivenhetens sentrum flere ganger. I fjor var den største snakkisen duellen mellom Ole Christian Veiby og Timmy Hansen på Lånkebanen. Veiby og Hansen knuffet over målhoppet, hvor Hansen endte utenfor banen og flikk slått i stykker batteriet sitt.

Det endte med disk til Veiby, men Hansens reaksjon etterpå der han hamrer løs på panseret til nordmannen resulterte i en bot på 10.000 kroner.

– Det er litt rart det der, for egentlig er det Timmy som er mest rolig av de to. Tidligere er det Kevin som har fyret seg mest opp. Blant annet da han var veldig ung, da han kjørte Suzuki Swift i England, så løp han ut og åpnet døren og tok tak i en konkurrent. Da fikk han veldig mye, og det har han nok tatt med seg. Men han kan jo eksplodere fortsatt, men da sparker han i stedet stykker en takluke i traileren eller noe sånt, flirer den svenske rallycrosslegenden.

Powered by Labrador CMS