Timmy Hansen og Ole Christian Veiby sender ikke nødvendigvis julekort til hverandre etter disputten på Lånkebanen i helgen.

– Bare fordi han får et blått lys trenger han ikke bli fullstendig «maniac»

Mens dommerne ga Ole Christian Veiby skylden, ble Timmy Hansen bøtelagt med over 10.000 kroner for oppførselen i etterkant. Og VM-rivalene var ikke snaue i ordbruken mot hverandre etterpå.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Den norske VM-runden i rallycross i 2023 vil primært huskes for én ting. Sammenstøtet mellom Ole Christian Veiby og Timmy Hansen i den fjerde og siste omgangen før semifinalebillettene skulle deles ut.

RALLYCROSS: Den norske VM-runden i rallycross i 2023 vil primært huskes for én ting. Sammenstøtet mellom Ole Christian Veiby og Timmy Hansen i den fjerde og siste omgangen før semifinalebillettene skulle deles ut.

Etter en røff start hvor Hansen la et ettertrykkelig press på Veiby, fikk nordmannen etterhvert problemer som viste seg å være en punktering. På den andre runden åpnet luka seg i siste sving, og Hansen gikk for et forbikjøringsforsøk på Veiby.

Side om side over hoppet som runder av traseen kjempet de innbitt mot hverandre hvor ingen nektet å gi seg. Veiby holdt fast der han lå, mens Hansen kjempet mot for å holde seg inne på banen - men endte i stedet opp i gresspartiet utenfor banen - der det etterhoppet også ligger en stor dump som tok imot Hansen landing.

Veiby: – En race incident

Hansens elektriske 208 fikk hard medfart og ble kastet moderat opp i luften før han fortsatte, men batteriet i bilen hadde fått blitt utsatt for et så kraftig sammenstøt at det blå sikkerhetslyset ble aktivert. Det betyr at bilen ikke lenger kan kjøres før batteriet tas opp og sjekkes, av sikkerhetsmessige hensyn.

Med andre ord; det var sluttkjørt for storebror Hansen resten av helgen, mens Veiby kunne halte seg inn til en fjerdeplass i heatet - før han senere ble diskvalifisert av dommerne på grunn av sammenstøtet.

– Jeg føler det er en race incident. Han dytter først meg ut i muren. Så da må jeg jo forsvare meg. Jeg kjører så i normalsporet, men jeg dytter han ikke ut. Jeg kjører rett fram, konstaterer Veiby umiddelbart overfor Parc Fermé.

Etter at heatet var over spankulerte Hansen med kontante skritt ut i veien, pekte mot Veiby før han dunket til panseret på bilen og dunket med flathånd på sitt eget hode. Veiby responderte med en tommel opp og trillet videre, før svensken ble roet ned av en av funksjonærene.

1000 euro i bot

Etterpå gikk han inn i KMS-teltet og freste på nytt mot Veiby, og til Rallycross-VMs TV-sending var også Hansen klar i sin tale når han skulle fortelle sin versjon.

– «OC» hadde et problem. Jeg kom på innsiden på strekningen og derfra flyttet han seg tre-fire billengder til høyre og pushet meg ut i gresset. Det viste seg å være et hull der, og på grunn av hullet fikk jeg et blått sikkerhetslys, som betyr at helgen er over.

– Han pusher meg av. Det er uakseptabelt, det er usportslig og mangel på respekt. Han ønsket å pushe meg av banen. Og ja - han lyktes med det, så jeg tipper han er fornøyd, sier Hansen til TV-sendingen.

Her øyner Timmy Hansen en åpning på innersvingen av Ole Christian Veiby, som sliter med punktering.
Veiby føler seg presset ut, og svarer på tiltale - samtidig som han hevder han holder en rett og naturlig linje. Hansen på sin side føler seg skjøvet ut på maktesløst vis.
Etter målhoppet er det en dump på gressområdet ved siden av banetraseen, som Hansen treffer i fullfart. G-kreftene fra sammenstøtet aktiverte et blått lys som betyr at bilen stoppes automatisk, selv om både Hansen selv ikke kjente noe på kroppen og at bilen ellers framstod i kjørbar stand til å fortsette.

Oppførselen førte til en bot på 1000 euro for usportslig opptreden ifølge dommerne, hvorpå Hansen også skal ha beklaget for oppførselen sin og forklart at dette skjedde i kampens hete. I norske kroner betyr det nærmere 12.000 kroner.

Hansen er dog klar i sin tale på at Veiby burde åpnet plassen for ham da han åpenbart hadde et problem.

– Han dundret inn i døra et par ganger. Jeg prøvde å unngå det, men han fortsatte å dundre inn i meg. Jeg forstår at det er tett racing, men når du har et problem og den andre ligger side om side, hjul mot hjul. Og da pushe meg av i en slik situasjon.. Jeg er veldig skuffet over han.

– Burde trukket seg

Veiby tilbakeviser det Hansen kommer med, og mener han hadde full rett til å holde linja han gjorde.

– Han er på innsiden, men jeg kjørte den vanlige linjen som vi alltid gjør. Alle vet det er en dump der, så du kan ikke bare kjøre forbi der. Han burde i stedet trukket seg. Det hadde han gjort hvis det var en murvegg der. Men OK, det er sånn det er. Men bare fordi han får et blått lys så trenger han ikke bli fullstendig «maniac», sier Veiby.

Han er heller ikke sparsom på å adressere punkteringen han fikk.

– Timmy traff meg bak først og fikk meg til å punktere. Så det er vel, hva heter det, comebacket?, svarer nordmannen.

Teamsjef forstår begge sider

Teamsjef i KMS, Tommy Kristoffersson, uttalte seg også etter hendelsen. Og selv om han er på parti med Veiby, så prøver den tidligere EM-føreren å se saken så godt som mulig fra begge sider - selv om han ikke framstår direkte enig i at diskvalifikasjon var riktig straff for hans fører.

– Det er vanskelig å bedømme det fordi det skjedde så fort i løpet av veldig kort tid. Både Ole og Timmy kjempet en hard kamp, de kjempet om plasseringer. Det var en vanskelig posisjon for Ole, for han så også at Timmy var raskere. OK, kanskje han kunne gitt ham mer plass, men på en annen side kunne Timmy trukket seg når han ser at det ikke er plass. Det er vanskelig å bedømme, og for meg er det en «race incident», sier Tommy Kristoffersson.

Hansen Motorsport har foreløpig ikke uttalt seg offentlig som det som skjedde foruten Timmys intervjuer der og da.

Kristoffersson vil dog presisere én ting;

– Setter vi sporten til side så kan jeg garantere at ingen av dem, verken Ole eller Timmy, ønsker å skape problemer for et annet team. Det er mange små ting som skjer samtidig, som til slutt skaper store problemer, fastslår han.

Forøvrig ble ikke Veiby diskvalifisert bare fra den fjerde omgangen. Også i finalen ble han diskvalifisert. Men det var av tekniske årsaken. Etter sammenstøtet med Sebastien Loeb i første svingen, der franskmannen kjørte inn i bakenden på Veibys Volkswagen, så falt bakluka og bakvingen av.

Det gjorde bilen mer enn fire kilo undervektig – og med det bryter bilen med det tekniske regelverket som automatisk fører til utelukkelse.

Ole Christian (midten i bildet) mistet bakluka og bakvingen etter å ha blitt truffet av Sebastien Loeb i første sving. Ikke bare ble bilen vanskelig å kjøre, men etter mål ble den også målt undervektig - og med det ble Veiby utelukket også fra finalen.
Powered by Labrador CMS