Når Henning Solberg og andre har kjørt internasjonale rallyløp, så har deltakerne her opplevd en annen og mer konsekvent praksis av stipulerte tider dersom en etappe avbrytes underveis, enn det Numedalsrally valgte å løse det på.

Numedalsrally:

Slik praktiseres avbrutte etapper og stipulerte tider i Rally-VM

Mens regelverket har vidåpne rom for tolkninger, så er presedensen fra sportens øverste nivå klokkeklar.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Lørdagens Numedalsrally handlet stort sett om én ting; stipulerte tider i forbindelse med at en etappe avbrytes. SS4, Vergjedalen, ble rammet av flere uavhengige avkjøringer og blokkeringer, noe som medførte at svært mange førere ikke fikk fullført etappen i ordinær løpshastighet.

RALLY: Lørdagens Numedalsrally handlet stort sett om én ting; stipulerte tider i forbindelse med at en etappe avbrytes. SS4, Vergjedalen, ble rammet av flere uavhengige avkjøringer og blokkeringer, noe som medførte at svært mange førere ikke fikk fullført etappen i ordinær løpshastighet.

Stipulert tid betyr altså at arrangøren griper inn etter etappen og gir utøveren en plausibel etappetid slik at totalresultatet for løpet ikke forstyrres på en urettferdig måte.

Basert på utøvernes reaksjoner og uttrykk gjennom dagen var forventningene tydelige; tidene fra SS4 måtte rettes opp for de involverte, og de som ble stående eller på annen måte drabbet av blokkeringene og derfor spolerte resten av kjøringen på etappen, skulle «få igjen en tid» som ikke ville skape noen nevneverdige ulemper for resten av løpet.

Løpsleder setter etter skjønn

Hjemmelen for et slikt grep i tidtakningen er nedfelt i paragraf 39 i spesialreglementet for rally i Bilsportboka, og er en mer eller mindre direkte oversettelse av WRCs sportsreglements paragraf 52. Det innebærer at det er løpsleders ansvar å vurdere hvordan en stipulert tid skal settes på mest mulig rettferdig måte, og at utøvere som har vært involvert i situasjoner som forårsaker blokkeringene og forsinkelsene ikke skal nyte en fordel av en ny tid.

Så kjernen i skandalen på Numedalsrally ligger altså i denne paragrafen. Fasiten etter at resultatlista ble offentlig var at kun to utøvere ble tildelt eksakt samme tid på SS4, det vi si Heine Rudi og Anders Kjær, der de fikk samme tiden som Ole Christian Veiby som rakk å komme gjennom før sperringene.

Resten av nasjonalfeltet, inklusiv eksempelvis Lars Martin Stensbøl som var førstemann på sperringen som ble forårsaket av Mats Peder Hvambsahl, fikk stipulert helt andre vilkårlige tider - langt over minuttet og mer enn de første som da fikk samme tid.

Det er løpsleders ansvar å sette en ny tid, ifølge regelverket, og løpsleder Ole Gunnar Sundbolien Hoel har ikke besvart Parc Fermés gjentatt henvendelser gjennom helgen.

Stipulerte tid med tre minutter

På SS6 ble det også gjort beslutninger rundt stipulerte tider som har skapt diskusjoner i etterkant. Selv om selve vinneren og pallplassene til slutt ble avgjort ved at SS6 ble satt inn igjen etter at den først ble strøket - en avgjørelse det synes relativt unison enighet om at ble gjort - så har de stipulerte tidene for dem som ikke fikk kjørt etappen skapt diskusjoner.

Det kunne Parc Fermé fortelle søndag formiddag, der Arne Martin Lundhaug var den som fikk aller størst konsekvenser for valget som ble tatt av arrangøren. Volvo-føreren hadde startnummer 91 og startet lenger bak enn den etablerte NM-eliten ettersom han ikke har konkurrert i NM tidligere i år, og ble som følge av dette rammet av stoppen på SS6.

Etterpå ble Lundhaugs stipulerte tid satt til hele tre minutter svakere enn konkurrentene han har holdt følge med gjennom dagen. Det sendte ham ned fra fjerdeplass etter SS5 til syvendeplass totalt i klassen i løpet. Selv valgte ikke Lundhaug å protestere på resultatlista, som forøvrig ble publisert 02:15 natt til søndag, uten forvarsel for førerne.

Parc Fermé har i mellomtiden sett på hvordan dette praktiseres i Rally-VM, som i sakens natur er det det største og mest etablerte internasjonale mesterskapet i rally sanksjonert av FIA. Og i Rally-VM lener de seg på eksakt samme ordlyd i sine sportsreglementer som det spesialreglementet for rally i Bilsportboka heter.

I utgangspunktet er det to klare metoder en arrangør benytter seg av for å stipulere tider dersom man blir hindret eller utsatt for en avbrutt etappe, etter hva Parc Fermé kjenner til av vanlig praksis, og vi tok fem stikkprøver fra ulike sesonger for å se hva presedensen er.

Her er eksemplene

• I Rally Finland 2016 totalskrotet Lorenzo Bertelli. Samtlige av resterende startfelt som ble rammet av etappens avbrudd, uansett klasse fikk samme tid som Khalid Al-Qassimi, som hadde den svakeste tiden av de som hadde fullført etappen.

• Under Rally Korsika i 2019 tok Eric Camillis Volkswagen Polo GTI R5 fyr, og etappen måtte avbrytes. Ole Christian Veiby var siste mann som fikk gjennomført etappen uforstyrret, og således eneste i R5-kategorien som satte en tid. I likhet med Rally Finland tre år tidligere fikk resten av startfeltet, uansett klasse, tildelt samme tid som Veiby.

• Under EM-runden i Portugal i 2023 krasjet Ricardo Sousa i Rally4-klassen på en slik måte at etappen ble stoppes for bilene som kom bak. Også her fikk resten av feltet tildelt samme tid som den svakeste av ordinært fullført tid på prøven, det vil si Hugo Mesquita i samme klasse som var siste mann som gjennomførte etappen før den ble stoppet.

• Under Rally Akropolis i 2023 brøt Robert Virves i Rally2-klassen slik at etappen måtte stoppes. Igjen tildeles resten av feltet i praksis samme tid som den sist fullførte. Gregoire Münster kjørte inn til 7:01,9 som den svakeste fullførte tiden på dette tidspunktet, og Marco Bulacia og resten som ble rammet av stansen fikk en mer eller mindre ubetydelig justering i stipuleringen der resten fikk 7:02,0 - altså et tidel tregere.

• Under Rally Monte-Carlo 2024 ble det praktisert en alternativ måte å regne ut stipulert tid på en måte som kan oppfattes som nogen lunde rettferdig, enn de fire øverste eksemplene vi har gitt her. Det var på SS2 at Chistophe Berard sin Alpine A110 Rally RGT tok fyr, og etappen måtte stoppes. Men de berørte ble ikke tildelt eksakt samme tid, som ovennevnte eksempler. Løpsleder og arrangør bestemte seg her for å gi en autentisk tid basert på gjennomsnittlig sekund på kilometer i forhold til totaltiden som ble satt på SS1. Det betyr at sekund per kilometer-differansen fremstod identisk på SS2 som grunnlaget fra SS1 - selv om tidene i seg selv var forskjellig fra bil til bil. 

Powered by Labrador CMS