Mange sperret øynene opp da denne bilen dukket opp på Smådølsprinten rett over nyåret. Her er historien om en av de mest spesielle bilene i den norske rallybilfaunaen.

Jan Helge Solbergs Mazda RX-8:

Spektakulær – men helt standard

Denne type rallybil fins det kun én av i Norge. Men å lage en slik rallybil gikk enklere og billigere for seg enn man kanskje skulle tro.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Han har kjørt tre løp med den i vinter, og det er ikke sikkert det blir flere. Og selv om Jan Helge Solberg heller ikke er den rallyføreren som figurerer høyest opp på resultatlistene, så har våkne rallyøyne likevel lagt merke til hvilken vogn som har snodd seg gjennom brøytekantene i vinter.

RALLY: Han har kjørt tre løp med den i vinter, og det er ikke sikkert det blir flere. Og selv om Jan Helge Solberg heller ikke er den rallyføreren som figurerer høyest opp på resultatlistene, så har våkne rallyøyne likevel lagt merke til hvilken vogn som har snodd seg gjennom brøytekantene i vinter.

For det er alt annet enn dagligdags å se en Mazda RX-8 i norske rallyskoger. Og det er ikke så rart. Jan Helges versjon er den første i sitt slag i norsk rallysammenheng.

– Det begynte bare med at jeg hadde denne bilen stående. Også sjekket jeg med Norges Bilsportforbund om jeg kunne bruke den. Også bygde jeg den sjøl i løpet av høsten, sier Jan Helge Solberg til Parc Fermé.

Jan Helge Solberg, her med søster Linn Torunn som kartleser, fra Flesbergsprinten tidligere i vinter.

Homologering fra Sverige

Bilen var i utgangspunktet ikke homologert i Norge, og det forelå heller ingen ferdig internasjonal homologering på den. Men et samarbeid som NBF har med det svenske bilsportforbundet om utveksling av homologeringspapirer kom til nytte her, slik vi også har sett med et par andre varianter i nasjonal klasse i nyere tid.

– Papirene fikk vi fremskaffet fra Sverige, og i utgangspunktet var det ganske greit. Bilen hans er også standard på en måte, og vi har et regelverk som tillater biler med wankelmotor. Så da vil den fint gå i nasjonal klasse 10. Det var en veldig enkel homologering på den, som det ikke var noen spesielle tillegg med som går utover det tekniske reglementet vi har her i Norge, sier Rune Bekkevold, tekniker i Norges Bilsportforbund.

At motordekselet fortsatt sitter på er kanskje det sikreste tegnet på at denne bilen er tilnærmet så original som den kan få blitt til å være rallyrigget.

Dog har ikke Solberg gjort noen enorm nasjonaldoning ut av sin RX-8, selv om potensialet er stort. I rallycross har bilen vist seg som svært konkurransedyktig når det kommer til både motor og chassis, og det er helt klart rom for mye utvikling på bilen.

– Nå har jeg bare satt inn bur og stoler. Det meste ellers er original. Understellet er jo stort sett original, men det må jeg nok gjøre noe med etterhvert. Samme med motoren som også bør overhales, for da går det også an å få ut litt mer av den, sier Jan Helge.

231 wankelhester

Motoren er helt original, uten noen justeringer. Og som sagt presiserer han at den nå må på overhaling. Men han legger til at det allerede bor 231 standard wankelhester innimellom rotorene.

Både instrumenter, dashbord, nøkkel og resten av interiøret er i rallybilen beholdt helt etter standard. Eneste modifsering interiørmessig er et annet ratt og et tilleggsmontert hydraulisk håndbrekk.

– Du må bruke turtallet på den, men den «snur» 9000 omdreininger. Så det går helt greit, men den hadde jo gått bedre om man hadde overhalt motor og slik.

– Lettkjørt?

– Helt grei. Ikke så gærent, i alle fall, sier sier den sindige numedølen.

Budsjettet er heller ikke all verden, selv om bilen er spesiell og nokså hissig til å være helt standard. Selv om det alltid er rom for å koste på en slik mye mer, så får man mye potensiale for pengene.

I skrivende stund ligger det ett salgsobjekt av en kjørbar Mazda RX-8 til i overkant av 30.000 kostnader. Etter Jan Helges erfaringer kan man komme unna med et ferdig prosjekt til cirka 100.000 kroner.

– Det har kostet rundt 60-70.000 å bygge denne. Så det er litt stilig det, slår han fast.

Gruppe E vurderes

I 2024 er det innført en ny billigklasse i Norge i form av B-Zero-bilene som er kjent fra baneracing. Tre modeller fra samme plattform som yter 68 hestekrefter og forhjulsdrift uten differensialsperre, og uten noen form for tekniske modifiseringer utenom grunnleggende sikkerhetstiltak.

I forkant av denne klassen har en økonomiklasse tilsvarende svenskenes «Gruppe E» også vært oppe på agendaen nå og da, og er fortsatt et høyaktuelt tema inne på Bryn. Selv om Solbergs bil vil være av det noe kraftigere slaget, så rimer hans hittil modifisering av bilen mye på hvordan et Gruppe E-reglement kunne sett ut i Norge.

Vi sjekket derfor med forbundet som det fortsatt er i tankene å se på en slik økonomiklasse.

– Vi jobber fortsatt med Gruppe E, og å kunne tillate de bilene som fins i Sverige, sier seksjonsjef for rally, Arne Ingar Stulen, til Parc Fermé.

51 unike biler i Sverige

I Sverige er det homologert totalt 51 ulike bilmodeller i Gruppe E-klassen. Stulen viser til tekniker Bekkevold for hvordan dette eventuelt vil fungere i Norge på sikt.

– Ved å innføre Gruppe E allerede nå, så dreper vi B-Zero. Men på sikt vil vi nok se litt på et samarbeid med svenskene, om det lar seg gjøre. Vi har allerede en dialog med SBF slik at ting kan diskuteres, og om vi skal gjøre det helt likt og slikt. Vi må først få en aksept fra dem på det, sier Bekkevold.

Men som tekniker stiller han seg positiv til en slik type standardklasse for å senke terskelen for å kjøre rally, samtidig som det øker mangfoldet av biler betraktelig. Og at de har god erfaring med svenskene hva gjelder utveksling av regelverk, noe de i dag praktiserer gjennom nasjonalregelverket, det som gjerne kalles for Gruppe H.

– Svenskene har et helt annet apparat med egne folk til å lage homologeringspapirer. Her i Norge er vi to stykk som jobber med alt det tekniske innenfor bilsporten, så vi har ikke i nærheten av den samme kapasiteten som dem til å nasjonalhomologere nye biler, sier Bekkevold. 

Powered by Labrador CMS