Lørdag fikk et av årets store høydepunkter i gokarten, Håsken Grand Prix, et tragisk utfall. Dette bildet er tatt fra samme arrangement, men bildet er fra en annen klasse og annen omgang tidligere på dagen. Startnumre er sladdet for å understreke at ingen av de avbildete førerne var involvert i ulykken.

Spiller med åpne kort for å komme til bunns i dødsulykken

– Vi får nok en liste med mange spørsmål som politiet ønsker svar på, og da ønsker vi å samarbeide tett på med dem med det, sier norsk bilsports øverste leder.

Publisert Sist oppdatert

GOKART: Lørdag skjedde det som foreløpig er den mørkeste dagen norsk gokartsports historie. En 15-årig utøver slo rundt med gokarten, og det hele endte som en tragisk ulykke ved at gokartføreren omkom som følge av skadene han pådro seg i rundvelten.

GOKART: Lørdag skjedde det som foreløpig er den mørkeste dagen norsk gokartsports historie. En 15-årig utøver slo rundt med gokarten, og det hele endte som en tragisk ulykke ved at gokartføreren omkom som følge av skadene han pådro seg i rundvelten.

Parc Fermé var for ordens skyld til stede under løpet tidligere på dagen, men ulykken skjedde etter at vi hadde forlatt arrangementet.

Fikk beskjed etter ti minutter

En slik hendelse har naturlig nok satt et enormt støkk i hele det norske bilsportmiljøet. Allerede gjennom kvelden har personer tilknyttet sporten uttrykt sjokk og sorg og sendt varme tanker til gokartførernes aller nærmeste, og parallelt med sorgreaksjonene hos miljøet har politiet gjennom lørdagskvelden innledet etterforskningen som man håper vil bringe all fakta på bordet.

Parc Fermé har vært i kontakt med flere sentrale personer i gokartmiljøet som var til stede da ulykken skjedde, og i respekt for det tidlige stadiet i etterkant av tragedien foreligger det en felles enighet om å la generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud, snakke på vegne av miljøet.

På forhånd er det også rutinesatt at generalsekretæren skal varsles umiddelbart av juryleder for stevnet ved hendelser av slik alvorlighetsgrad.

– Egentlig skulle jeg på en konsert i kveld da jeg fikk en telefon ett minutt over seks i kveld. Da hadde ulykken skjedd bare ti minutter tidligere. Selv om alt da var veldig uvisst, så fikk jeg beskjed om at dette ikke så bra ut. Én time etter på kom den endelige beskjeden, sier en tydelig preget Hallgeir Raknerud til Parc Fermé.

Hallgeir Raknerud, generalsekretær i Norges Bilsportforbund.

Tre sikkerhetslementer

En slik hendelse blir satt under umiddelbar etterforskning, og Raknerud kan fortelle at Norges Bilsportforbund nå samarbeider tett med politiet og vil snu alle steiner for å avdekke ulykkens fakta, og komme til bunns i hvordan en ung gokartutøver på 15 år mister livet sitt i en gokart.

– Ettersom veitrafikkloven også gjelder for bilsporten, så er rutinen at politiet etterforsker dette på lik linje som en vanlig trafikkulykke. Det betyr at våre eksperter vil hjelpe politiet med all bistand og kunnskap som politiet trenger. Vi får nok en liste med mange spørsmål som de ønsker svar på, og det er noe vi samarbeider tett på, sier Raknerud.

Naturlig nok er det fortsatt mange spørsmål som vil bli stående ubesvart inntil etterforskningen har konkludert, både fra politi og fra NBF. Derfor ønsker ikke Raknerud å gå i detalj på hvordan og hvorfor dette skjedde, og hvordan en slik tragedie vil kunne påvirke sporten og gokarten framover.

Men det er allerede godt kjent at sikkerhet innenfor en risikosport som bilsport står høyest på agendaen i alle sammenhenger. Samtidig som enhver bilsportutøver også erkjenner at det å være en aktiv bilsportutøver alltid vil innebære en viss risiko, selv om ulykker av så alvorlig omfang skjer svært sjeldent.

– Det viktigste vi driver med er sikkerhet. I en slik sammenheng er det tre sentrale elementer man skal ettergå; sikkerhetsutstyr på fører, sikkerheten rundt karten og sikkerheten rundt banen. Vi skal selvfølgelig finne ut absolutt alt for å se om noe kan ha sviktet, og om noe kan gjøres bedre i en situasjon om dette. Per nå kan jeg ikke se umiddelbart hva som kan ha sviktet, men det er igjen altfor tidlig å konkludere før ulykken er blitt ferdig etterforsket, sier Raknerud.

Fem omkomne siden tusenårsskiftet

Siden 2001 har fem personer mistet livet i organisert norsk bilsport; én rallyfører, én kartleser, én funksjonær, én tilskuer og nå én gokartfører.

Etter det Parc Fermé forstår etter grundige undersøkelser, så er dette den første dødsulykken i et organisert gokartløp i Norge. I 1996 omkom en 29-åring under en treningsulykke på Klepp, da føreren skal ha ha blitt kastet ut av karten og inn i en stolpe, ifølge en eldre papirutgave av Jærbladet, datert 12. april 1996.

Samme avis refererer også til en ulykke på Jessheim 20 år tidligere hvor en fører krasjet inn i en varebil som stod parkert inne i banen. Parc Fermé har ikke funnet annen dokumentasjon på bakgrunnen for denne ulykken. Annen omtale av tidligere dødsulykker hvor gokart har vært involvert skal ha skjedd utenfor organisert bilsport.

Dette sier politiet

Parc Fermé var tidligere lørdag kveld i kontakt med Sør-Øst Politidistrikt og deres operasjonssentral for status i etterforskningen. Ved 23-tiden hadde ikke operasjonssentralen noe nytt å melde utover at saken nå er overlatt til etterforskningsgruppen.

– Føreren var en 15 år gammel gutt. Han ble alvorlig skadet og senere erklært død av lege på stedet. Politiet jobber videre med taktiske og tekniske etterforskningsskritt, sa operasjonsleder Marius Fosvold til Parc Fermé ved 20.30-tiden lørdag kveld.

– Hva slags etterforskning gjør politiet i forbindelse med en slik ulykke?

– Av det taktiske så handler det om å avhøre vitner, hente inn film, bilder og slike ting. Også har du den tekniske delen ved at det gjøres en åstedsundersøkelse av ulykkesstedet og den aktuelle gokarten. I tillegg er ulykkesgruppa til Statens vegvesen koblet inn, sier Fosvold.

Powered by Labrador CMS