Hansen-brødrene er alltid sikre kort i Rallycross-VM. KMS-teamet har derimort vært det usikre kortet denne uka. Nå avsløres det flere detaljer om usikkerheten rundt deres deltakelse i sesongstarten i Rallycross-VM denne helgen.

Starter VM-sesongen under tvil – men 2025 er fortsatt uavklart

Jordskjelv i budsjettet og nye tekniske direktiver, men KMS-teamet blir likevel med i 12. time. – Når man har bestemt seg for å bli med, så aksepterer man spillereglene - og da skal vi ikke grine over det etterpå, lover teamsjefen overfor Parc Fermé.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det har vært dramatikk denne uka, i forkant av sesongstarten til Rallycross-VM. Det internasjonale mesterskapet som har vært i en svært sårbar situasjon de siste årene med fall i deltakelse, uro blant publikum og en bremset utvikling ut ifra hva interessentene for mesterskapet hadde håpet og sett for seg.

RALLYCROSS: Det har vært dramatikk denne uka, i forkant av sesongstarten til Rallycross-VM. Det internasjonale mesterskapet som har vært i en svært sårbar situasjon de siste årene med fall i deltakelse, uro blant publikum og en bremset utvikling ut ifra hva interessentene for mesterskapet hadde håpet og sett for seg.

Siste skudd for baugen kom denne uka da Kristoffersson Motorsport (KMS), mesterskaps soleklare ener de siste årene både på fører- og teamsiden, varslet at de truet med å ikke stille til start i sesongstarten. Årsaken gikk først på at de ikke har fått spikret en hovedsponsoravtale i den utstrekning de hadde regnet med og budsjettert med.

På testene fra Lousada-banen for en drøy uke siden kunne vi se at HORSE Powertrain-logoen i mellomtiden var fjernet, samtidig som teamsjef Tommy Kristoffersson melder at det ikke er snakk om et fullstendig brudd.

Tommy Kristoffersson, teamsjef for KMS.

Höljes ikke garantert

Torsdag kveld kunne de dog avsløre at de stiller til start denne helgen. Der han tidligere uttalte at det var 50/50-sjans for å stille, men at det så vanskelig ut, så tar de nå i alle fall ett løp av gangen.

– Det er ikke bare tut og kjør. Det skjer ting hele tiden, og det vi gjør nå er å overleve denne helgen og si at vi har mat på bordet og matpakke med oss, så bli det en utfordring å komme videre. Neste løp er Höljes, og det er også et løp det på ingen måte er i vår plan ikke å stille opp i. Men det blir en utfordring for oss resten av sesongen, sier Kristoffersson til Parc Fermé relativt generelt på hvor teamet står.

De har investert i et titalls millioner kroner bare i bil utvikling de siste årene, og med en kostbar drift, så er det snakk om et hundretalls millioner kroner som KMS har lagt på bordet over de siste årene for å bidra til å holde liv i sporten.

Det samme gjelder de øvrige teamene, primært Hansen Motorsport og CE Dealer Team, som da utgjør den totale trioen av de ledende teamene i VM. Men startfeltet har vært tynt, og skulle KMS trukket seg før helgen ville det kun vært syv team på plass.

Ole Christian Veiby selv, som er Norges eneste deltaker i VM, vil ikke kommentere for mye av uroen som har oppstått i forkant, men er naturlig nok lettet bare å få kjørt.

– Det er selvfølgelig deilig å få kjøre igjen. Det har vært frustrerende at alt har vært i siste liten, og ikke minst at EoT har først blitt bestemt i går. Vi gir aldri opp, og det viser seg nok en gang at det lønner seg. Vi kriger på, skriver Veiby i en melding til Parc Fermé.

Ole Christian Veiby og Johan Kristoffersson var teamet å slå i fjor, og KMS har alltid vært toppteamet i VM. Veiby endte også opp med bronse, mens Kristoffersson sikret sin syvende VM-tittel. Hva 2025 ender med er fortsatt høyst usikkert.

Bensinbilene blir 85 kilo tyngre

FIAs såkalte EoT (Equalising of Technologies) et i forsøk på å jevne ut styrkeforholdene mellom forbrenningsbiler og elbiler. Ikke helt ulikt det vi kaller BoP i baneracing. Andreas Bakkerud har vært FIAs nøytrale part hvor han har testkjørt alle bilene, hvor dataen etterpå er brukt for å se hvordan de forsøksvis balanserer ytelsen på drivlinjene.

Tallene som har kommet levner liten tvil om at forbrenningsbilene belastes i den første utkastet. Sammenliknet med i fjor økes vekten fra 1280 kilo til 1365 kilo. Elbilene på sin side vår en vektreduksjon fra 1430 til 1410 kilo, og får en effektv på 465 kilowatt, altså 623 hestekrefter. Parallelt belastes altså forbrenningsbilene med hele 85 kilo ekstra, mens elbielne blir 20 kilo lettere. Vektulempen for elbilene blir med andre ord mer enn halvert.

– Vi kjenner nå på at vi har akseptert å kjøre, og da har vi også akseptert reglene. Hvor vi står i konkurransen vet jeg ikke.

– Dere snakker om manglende sponsorkroner, men vi ser også disse tallene. Hvilken innvirkning av EoT for usikkerheten vi har sett rundt deres deltakelse til helgen?

– Det er litt samlet, men vi gjør en vurdering og legger de bra tingene i en skål og de mindre bra tingene i en annen skål og evaulerer hva du tror er best, både langsiktig og kortsiktig. Du går for det du tror på, kanskje ikke kortsiktig, men langsiktig. Så skal vi være ærlige og si at det var mange funderinger før vi bestemte oss. Når man har bestemt seg for å bli med, så aksepterer man spillereglene - og da skal vi ikke grine over det etterpå, sier Kristoffersson, som levner liten tvil over sitt engasjement for sporten.

Det fortsetter på inn- og utpust med følgende:

– Vi har stor kjærlighet til sporten, og stor tro på sporten. Og jeg føler at det verste som hadde skjedd var at vi ikke stilte opp. Om vi skulle dratt oss ut av leken, så er det det dårligste alternativet. Det er mye her som kunne vært bedre, men om vi begynner bakfra så må vi se hva hva som er det verste som kunne skjedd.

 

Powered by Labrador CMS