Tre store regelendringer innføres i Formel 1 neste år

Mer bensinforbruk, sikkerhetshansker og nye fordeler for tyngre førere.

Publisert

Dette er noe av utfallene som ble presentert torsdag etter FIA-møtet tirsdag denne uken. Formel 1-sporten er i stadige diskusjoner om regelendringer til det bedre, og 2021 skal være året hvor de største radikale endringene settes ut i live.

(Foto: Steve Etherington)

Dette er noe av utfallene som ble presentert torsdag etter FIA-møtet tirsdag denne uken. Formel 1-sporten er i stadige diskusjoner om regelendringer til det bedre, og 2021 skal være året hvor de største radikale endringene settes ut i live.

Men allerede neste år blir det forandringer, og her kommer tre konkrete punkter som vil sette sitt preg i 2019.

Færre ulemper for tyngre førere

Nå er vel samtlige Formel 1-førere å regne som atleter med ikke akkurat altfor høy BMI, men noen førere er større av vekst enn andre, hvilke har gitt ulemper i form av mindre muligheter for spesifikk vektbalansering av bilen satt opp imot de lettere førerne.

I denne saken fra januar i år kunne vi konstatere at førere som Nico Hülkenberg og Lance Stroll er blant de tyngste, men slik det ligger an så skal hver fører beregnes til en minimumvekt på 80 kilo og førernes vekt skal ikke inkluderes i bilens totalvekt.

Så langt er ingen førere i den faresonen da alle ligger godt nede på 60- og 70-tallet, men regelen bestemmer at den ekstra vektballasten skal plasseres rett ved siden av føreren, hvilket skal utjevne forskjellene på tyngre og lettere førere i forhold til vektfordeling. Så de førerne som er lettere enn 80 kilo skal kompenseres med ekstra vekt ved førersetet.

Og selv om det høres komisk ut, så gir dette også enklere forutsetninger for at førerne ikke skal være nøye med begrenset kaloriinntak for å holde vekten nede. FIA ser det som fordelaktig at mindre strikt kaloriinntak generelt er bedre for helsen til førerne.

Større bensinforbruk tillates

I dag er reglene slik at bilene kan fylles med inntil 105 kilo med bensin, og etterfyll underveis i løpet er ikke tillat. Dette har ofte ført til «økonomiløp» der løpssituasjonen har åpnet opp for det, hvilket kan gi kjedelig og mindre spektakulær kjøring da man kjører på «halv gass» for å spare forbruket.

Nå er det enighet om at dette skal økes med fem kilo til 110 kilo, hvilket skal øke mulighetene for at flere biler kan kjøres på maks ytelse over en lengre distanse i løpet. Som kjent har førerne flere mappinger ferdigprogrammert som de kan justere underveis i løpet for å redusere forbruk når det er nødvendig, men også booste forbruket når situasjonen og motorholdbarheten tillater det.

Det er fremdeles en maksgrense, skal sies - så motorer som er effektive på forbruket kan likevel starte et løp med mindre bensin, og dermed få vektfordel hvis det er en kompensasjon de klarer i form av et mindre vindu de kan kjøre med full gass på.

Nye sikkerhetshansker

FIA trekker fram smellen til Carlos Sainz fra Russlands Grand Prix i 2015 som et eksempel på det å kunne overvåke helsetilstanden til førerne når de utsettes for krasj. Spanjolen dro av med cockpiten langt inn i dekkbarrieren, og det tok sin tid før bilen kunne dras løs og dermed få full oversikt over tilstanden til Sainz.

Det gikk riktig nok bra, skal sies.

Men neste år innføres det såkalte biometriske hansker. Disse vil måle blant annet puls og oksygennivået i blodet fra sine sensorer fortløpende, hvilket gjør det enklere for team og arrangør å vite hvordan tilstanden er for en fører i forbindelse med en krasj.

Utenom krasjene, kanskje publikum også kan få se førerens puls underveis i løpet mens det duelleres på sitt aller mest intense også? For som de fleste vet; å kjøre en Formel 1-bil er mer enn bare å sitte rolig bak et ratt…

Powered by Labrador CMS