
Royal Rally of Scandinavia:
Utøverne krever RallySafe – og systemet nærmer seg norsk rally
EM-runden i Sverige ble en smaksprøve på det etterspurte varslingssystemet for både norske utøvere og for bilsportforbundet. Og en av de norske bilene også kjenne på alarmen i praksis på den aller siste fartsetappen.
RALLY: Etter at det smalt på Sigdalsrally i januar, der Mats Peder Hvambsahl ikke kunne unngå å treffe Karl Peder Nordstrands fastlåste bil i brøytekanten i høy fart, så har debatten om bedre varslingssytemer i norsk rally pågått siden.
Mange har tatt til orde for det etablerte systemet RallySafe, som benyttes i flere nasjonale mesterskap, men fortrinnsvis EM og VM. Og under EM-runden i Sverige denne helgen, hvor de også integrerte det svenske mesterskapet, så fikk flere norske deltakere nå smake på RallySafe-utstyret i praksis.
I tillegg sendte rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund tre mann på studietur for å følge arrangøren og se hvordan systemet fungerte i praksis, både for utøvere og for arrangør.
– En vei å gå
Totalinntrykket virker lovende for dem som håper å få RallySafe til Norge.
– Det fins flere systemer vi har lyst til å sjekke ut, som kan være billigere. Men RallySafe er en vei å gå, sier rallyseksjonsleder Arne-Ingar Stulen, som var på plass sammen med Bjørn Erik Hagen og Jonas Svendby fra seksjonen
Formålet var tydelig; etter debatt og press fra norske rallyførere om å få dette systemet på plass i Norge, så var studieturen til Sverige svært nyttig. Her fikk de se programvaren i praksis, de fikk snakket med førerne om hvordan dette var å installere og bruke, og ikke minst hva det koster.
BAKGRUNN

Og helgeturen ga flere verdifulle svar.
– Mye av systemet er ikke veldig ulikt det vi har i EQ Timing. På kontakten mellom bilene, der GPS og mobildekning svikter, så fanger Iridium-satelitten opp signalene ganske bra. Det var noen blackspots på dekningen på trackingbiten, men det er man fullstendig klar over. Systemet er basert på flere systemer, sier Stulen, og viser til hvordan kombinasjonen av direkte radiokommunikasjon, mobildekning og Iridum-satelitt gjør at systemet på en eller annen måte sikrer solid dekning og kommunikasjon.

Fikk rødflagget på siste etappe
Martin Nygård og Jørgen Eriksen fikk erfare systemets viktigste funksjonalitet, som også har vært gjenstand for den store debatten i norsk rallysport. På den aller siste etappen lyste hele RallySafe-skjermen rødt. Det betyr at de ankommer et sted hvor en bil har krasjet hvor utøverne i bilen enten har bedt om hjelp, eller ikke vært i stand til å trykke på knappen.
Ved x antall G-krefter utløses rødflagget umiddelbart.
– Vi trykket OK at vi fikk det med oss, og kjørte ned i rolig tempo. Da vi kom fram stod bilen på taket ved veien der, det var en tricky kombinasjon så vi kunne like gjerne gjort det samme. De hadde av ulike grunner ikke rukket åt rykke på knappen. Vi fikk kontakt og sørget for at alt var OK, vi kunne kjøre videre og ambulansen kunne komme bak, sier kartleser Jørgen Eriksen til Parc Fermé.
– Bombesikkert
De fikk også bekreftet på nytt senere at det har gått fint med de involverte i bilen.
– Systemet gjør bare jobben. Det er bombesikkert, hevder Eriksen.
Det følger også med flere praktiske goder ved RallySafe, også for ekvipasjen. Den fungerer i praksis som et digitalt tidskort med transport- og innsjekkingstider som også kan effektivisere jobben for en arrangør og minimere kravet til antall funksjonærer.

– Du har transporttider, tripteller, ja alt. Alt av ekstra ting. Men det viktigste er i slike situasjoner som dette. Der fungerer det gang på gang. Vi har opplevd det også i EM, sier Eriksen, som har fått erfaring fra Junior-EM sammen med svenske Calle Carlberg.
– Skulle du bli slått i svime eller noe alvorlig har skjedd, så kommer den på uansett. Ingen MÅ trykke på den fysisk. Det er så sikkert som det får blitt. Det er TULL at vi ikke har det i Norge, slår Eriksen fast kontant.
2000 kroner per bil
Seksjonsleder Stulen virker godt overbevist over det praktiske og det tekniske. Det store spørsmålet ligger på kostnader. Selv om sikkerhet henger høyt er det en frykt at et for dyrt system skaper flukt av påmeldinger blant førere.
Én NM-sesong med seks runder og 100 biler i snitt anslås å koste 1,2 millioner norske kroner, altså rundt 2000 kroner per bil per løp. Stulen vil se hvor mye de kan dekke opp disse kostnadene eksternt før resten legges på utøverne.
– Der må vi se på tilskuddsordninger. Å legge alt på de aktive blir nok litt drøyt. Dette er jo sikkerhetsutstyr, så her er det mulig å få til noe på tilskuddssiden. Norges Bilsportforbund greier ikke å bruke opp alle pengene fra tilskuddsordninger, så dette er veldig relevant for sikkerhet, sier seksjonslederen.

Overbeviste utøvere
Utøverne Parc Fermé har snakket med under EM-runden er ikke i tvil. RallySafe må inn i norsk rally, er deres holdning, signert de norske førerne Petter Fausko, Anders Kjær, Martin Nygård og Dave Eggum. Og utifra deres ståsteder er en slik innretning en forsikring det er verdt å betale for.
– Det virker veldig robust. Vi fikk ikke bruk for den, heldigvis, men det er imponerende teknologi, sier Petter Fausko, som kjørte R5-bil i den svenske utgaven av EM-runden.
Han er klar på at dette systemet i hans øyne burde vært innført for lenge siden, men har respekt for forsiktigheten knyttet til å påføre en allerede kostbart sport nye utgifter. Samtidig presiserer Fausko at kostnader som retter seg mot sikkerhet også er prisen en må være villig til å betale for dersom man skal drive en risikosport som rally.

– Man har nok vært redd for å utfordre økonomien i det, også har det skortet litt på gjennomføringen, hvor man kanskje har vært redd for å miste deltakere, for at ting blir dyrere. Noen ganger må man tørre å gjøre ting, så får det bli som det blir. Om det blir for dyrt med 700 til 1000 kroner ekstra, noe jeg tror det kan ligge mellom, så må man nesten bli hjemme i stedet. Vi må også evne å se perspektivene og hva konsekvensene er ved å ikke ha god nok sikkerhet, fortsetter Fausko.
Anders Kjær istemmer. Han ser også dette i sammenheng med en forsikring for utøvere og eiere av rallybiler. Og at det er en innretning som ikke krever noe ekstra fokus fra de som sitter i bilen. Teknologien oppleves som skuddsikker.
– Den passer bare på oss. Den lever sitt eget liv, og ikke noe vi trenger å ta hensyn til. Men det er en veldig god sikkerhet. Dersom det skjer en ulykke, så er det én ting som gjelder, og det er å få ned tiden på varsling. Du får ikke noe annet system som sier ifra fortere. Når ulykken er ute, så går alarmene på tideler, sier Kjær.

Overkommelig montering
Alle ekstrakostander har sine tak, men han håper at norske rallyførere både forstår og har mulighet til å dekke den ekstrakostnaden det vil kreves fra norske rallyførere å få etablert et slikt varslingssytem. Hva den vil ligge på er foreløpig ikke sikkert, men kalkylen fra rallyseksjonen før eventuelle tilskuddsmidler ligger altså på cirka 2000 kroner ekstra per bil per løp.
– Du må tenke at dersom du er uheldig og er utfor en ulykke, så er man villig til å betale nærmest hva som helst for å få hjelp så fort som mulig. Det er ingen følelse som er verre enn å være utfor en ulykke. Vi må nesten dit, at man så å si betaler hva som helst for hjelpen, sier Kjær og poengterer at det også finnes grenser for de som kjører på lavt budsjett hvor langt man er villig til å gå for å betale for denne type teknologi.
Selv testet han systemet første gang under et løp i Danmark i fjor, og opplever som utøver at det rent teknisk er overkommelig å installere - selv om det fordrer noe teknisk kunnskap. Men ikke mer enn det som allerede kreves å holde en rallybil.
– Du trenger strøm fra bilen og koble den til sikring, enten det er fem eller ti ampere. Men vi fikk kontakten og de kabelskoene som skulle klemmes på. Eller stripses bare ledningen og antenna festes i taket. Det var egentlig ganske enkelt, forklarer Kjær.