Anders Grøndal, Veronica Engan og resten av teamet kunne juble for en strålende innsats og totalseier i Tyskland denne helgen.

Første Tyskland-seier på seks år

Endelig var Anders Grøndal tilbake på toppen av seierspallen igjen i det som er blitt ett av hans favorittløp.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Foruten Flesbergsprinten i år må vi tilbake til Rally Sørland i 2020 sist Anders Grøndal vant et rallyløp av betydning, og siden 2012 har det vært en tradisjon i likhet med flere nordmenn å reise til Tyskland for å avslutte sesongen med smått ikoniske Lausitz Rally.

RALLY: Foruten Flesbergsprinten i år må vi tilbake til Rally Sørland i 2020 sist Anders Grøndal vant et rallyløp av betydning, og siden 2012 har det vært en tradisjon i likhet med flere nordmenn å reise til Tyskland for å avslutte sesongen med smått ikoniske Lausitz Rally.

Dette er også blitt et løp der Grøndal har sin egne interne kamp med den lokale helten Matthias Kahle, der de har fulgt hverandre i samme klasse i en årrekke, og år skulle det også utvikle seg en duell mellom disse.

Men Grøndal åpnet løpet med full kontroll, og selv trøbbel med lyktepodden fredag kveld hindret ikke drammenseren i å kontrollere feltet. Den tsjekkiske EM-føreren Filip Mares dominerte store deler av løpet, men en avkjøring på den første etappen spolerte muligheten for et godt resultat for tsjekkeren. Dermed forløp resten av helgen knirkefritt for Grøndal sammen med kartleser Veronica Engan, og med det var en ny seier i Tyskland et faktum for den norske rallyveteranen.

Dette er hans femte totalseier i løpet og sjette inkludert klasseseier siden 2012. Hans siste totalseier i løpet kom tilbake i 2017, og i mellomtiden er det blitt pallplasser og brutte løp - senest i fjor kjempet han mot Andreas Mikkelsen i den helt nye Skoda Fabia RS Rally2, som endte med avkjøring for Grøndal.

Erkerival Kahle har fortsatt seks totalseire løpet, hvor den første strekker seg tilbake til 2004, men denne gang måtte Kahle bryte med tekniske problemer. Fram til da hadde Grøndal god kontroll på tyskeren.

Grøndal var som vanlig ikke eneste nordmann på startstreken i «månelandskapet» i grensetraktene mot Polen. Bjørn Bækkevold har også gjort dette løpet til en tradisjon som strekker seg helt tilbake til 2007, og sammen med kartleser Helen Lund kjørte de godt i Tyskland. Fasit ble til slutt en finfin 14. plass totalt, samt tredje plass i klassen med sin Mitsubishi Lancer Evo 9, drøye 11 minutter bak Grøndal.

Kristiane Hvaal Engh fikk også sin etterlengtede debut i toppklassen med sin nyinnkjøpte Ford Fiesta R5, og med mor Gunhild som vanlig i høyrestolen. Målet var kun å lære seg den nye bilen og ikke minst kjøre for opplevelsen, og 19-åringen bestod sin første R5-test med glans der hun endte på 23. plass av totalt 51 fullførte biler, 15 minutter og 11 sekunder bak Grøndal. 

Powered by Labrador CMS