Emil Heyerdahl i to ulike verdener han trives godt i, enten det er med kjøredressen på en racingbane, eller med tidsriktig moteuttrykk på sosiale medier.

– Man må utenfor normen for å bli lagt merke til

I jakten på å finansiere en kostbar motorsportkarriere, har Emil Heyerdahl gått mer og mer i influencerretningen for å bli et mer attraktivt sponsorobjekt.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Selv om det finnes en god håndfull utøvere med en lovende framtid på et yngre gokartstadie, også uten tilgang på de største økonomiske ressursene, så er det ytterst få som til slutt klarer å skrape sammen nok midler til å hevde seg i utlandet som voksen. Og i et alltid beintøft sponsormarkedet så er det hard kamp om kronene, ikke minst for alle norske utøvere som drømmer om en internasjonal karriere.

RACING: Selv om det finnes en god håndfull utøvere med en lovende framtid på et yngre gokartstadie, også uten tilgang på de største økonomiske ressursene, så er det ytterst få som til slutt klarer å skrape sammen nok midler til å hevde seg i utlandet som voksen. Og i et alltid beintøft sponsormarkedet så er det hard kamp om kronene, ikke minst for alle norske utøvere som drømmer om en internasjonal karriere.

En som stadig klamrer seg fast til håpet er Emil Heyerdahl, vinneren av Bilsporttalentet fra 2019 som fikk en trang fødsel på sin racingkarriere etter gokart og formelbil i midten av tenårene.

Porsche-satsingen startet i det koronapandemien inntraff hele verden, der han i stedet viste sitt internasjonale potensiale året etter å bidra til gullmedalje TCR-klassen i 24H Series sammen med Autorama Motorsport.

Opplever bra trykk

De siste to sesongene har han derimot forsøkt å klamre seg til det beintøffe GT4-feltet i Europa, både på Nürburgring Nordschleife og i den europeiske GT4-serien, men det har vært liten tvil om at dette har vært en krevende affære å få finansiert fulle program i.

Men 22-åringen fra Bjørkelangen vil ikke gi seg så lett, og en stadig voksende synlighet på sosiale medier er halmstrået han muligens kan trenge for å holde seg på GT-nivået i utlandet.

– Det siste året nå har det virkelig vært bra trykk på de forskjellige kanalene, hvor interessen og spørsmålene virkelig har tatt seg opp. Og om man skal opp og frem i en så tøff bransje som motorsport, og ikke kommer fra noen penger, så må man utenfor normen for å bli lagt merke til, sier Emil Heyerdahl til Parc Fermé. 

Over 70.000 følgere på Instagram og 25.000 følgere på TikTok er langt over snittet for en norsk bilsportutøver om vi ser bort ifra de aller største og mest etablerte norske profilene internasjonalt, og med det har Heyerdahl skapt et større potensiale for å bli et mer attraktivt sponsorobjekt.

Liker å skille seg ut

Men det er ikke nødvendigvis motorsport som dominerer feeden hans, spesielt på denne tiden av året hvor det er lite med aktivitet ute på banen. Dog fikk Heyerdahl et hasteoppdrag i Portugal der han fikk kjøre LMP3-bil for Mühlner Motorsport i vinterserien for både GT-biler og prototypebiler, men resten av 2024-sesongen har han ikke kommet med klarhet i enda.

Men nå om dagen er Heyerdahls sterke interesse for blant annet mote noe som opptar hans kanaler, som også bidrar i kampen om sponsorkronene i et marked som ellers ikke er veldig tett knyttet opp mot bilsport. Allerede har han reklamert for aktører vi ikke først og fremst forbinder med bilsportens karakter.

– Jeg mener at det er altfor få idrettsutøvere, og spesielt innen motorsport, som tør å være seg selv. For meg er det ikke så viktig å passe inn i normen. Mote og idrett er to krafttak i hver sin ende, som vi stadig ser drar mer nytte av hverandre. Mote er en slags branding også for oss i motorsport, og det å bruke mote for å skille seg ut er en tendens vi ser mer av for eksempel i NFL, NBA og ikke minst også med Lewis Hamilton i Formel 1, sier Heyerdahl, som ikke skjemmes av å ikle seg eksentriske jakker, solbriller, halskjeder, ringer og klokker

Slik valgte Emil Heyerdahl å uttrykke seg under Vixen Awards for en drøy uke siden.

– Kombinasjonen mote og bilsport ser vi ikke mye av her i Norge. Har du fått noen negative reaksjoner på denne stilen?

– Iblant de mange positive tilbakemeldingene så er det også noen som kommenterer at man ikke fokuserer nok på idretten. Men jeg tror folk glemmer at det som blir vist i sosiale medier kun er en liten brøkdel av livet og jobben som legges det. Samtidig er det ikke så farlig for meg om folk ikke synes at mote og motorsport henger sammen, sier 21-åringen.

På plass på Vixen

For en drøy uke siden stilte han også opp på Vixen Awards, den årlige prisutdelingen rettet mot influencer-bransjen. Selv var ikke Heyerdahl der at han skulle motta noen pris, men det å få vist seg frem og sitt ekstroverte moteuttrykk for både fotografer og nettverket i seg selv var noe han hadde stor glede av.

Og dette presiserte han også overfør følgerne sine, der flere har stilt ham spørsmål om moteinteressen sin.

– På Vixen nå kjørte jeg, om ikke et drøyt, så i alle fall en ut-av-deg-selv-stil. Det samme har jeg gjort på tidligere oppvisninger. Jeg syns det er dritkult, og jeg har stor respekt for denne bransjen. Jeg ønsker ikke tråkke på noen, men bare det å være litt egen, å tørre å gå si egen vei, og ikke være så «basic», det er liksom det jeg prøver å få fram, sa Heyerdahl.

Powered by Labrador CMS