Norges Bilsportforbund fortsetter landslagssatsingen sin overfor norske bilsportutøvere som har både gode CVer og store ambisjoner for framtiden. Men det gjøres tydelige justeringer, spesielt mot de aller yngste. Her fra landslagssamlingen på Olympiatoppen i desember i fjor.

Markante endringer i landslagsmodellen

Når uttaket av årets landslagsutøvere i bilsport nå er gjort, så er det med en helt annen filosofi enn tidligere. Men fortsatt har over 30 utøvere fått landslagsplass.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Det var ventet at Norges Bilsportforbund skulle gjøre noen grep og endringer inn mot årets uttak av landslagsutøvere. Totalantallet er fortsatt på over 30, men noen radikale grep er gjort;

BILSPORT: Det var ventet at Norges Bilsportforbund skulle gjøre noen grep og endringer inn mot årets uttak av landslagsutøvere. Totalantallet er fortsatt på over 30, men noen radikale grep er gjort;

Elitelandslaget er rekordstor, og satsingslandslaget har også økt i antallet. Men juniorlandslaget er kuttet helt, og en av hovedårsakene er nettopp at man i tidlig alder ikke nødvendigvis plukker ut den eller de som i et senere karriereløp kan lykkes bedre.

– En utøver kan for eksempel ha gjort det veldig bra et år, for så å bli tatt ut på landslaget, men så ha en vanskeligere sesong året etter. Da kan det være flere andre utøvere som får bedre resultater enn vedkommende som er på landslaget, og som vil stille spørsmål rundt det. Det har vi stor forståelse for, sier sportssjef Atle Gulbrandsen, og legger til at talentutviklingsgruppa i stedet vil åpne opp for flere breddesamlinger som alle unge utøvere - uavhengig av en landslagsstatus - kan få være med på.

19 eliteutøvere

I stedet økes antallet på det såkalte satsingslandslaget, som er den gruppa Norges Bilsportforbund selv legger mest ressurser i. Dette er primært den gruppa med unge talenter som har levert sterke resultater og har overbevisende program på gang for 2024, aller helst med et internasjonalt snitt.

Isabell Rustad og Elina Lie Rolfen utgjør den kvinnelige andelen på satsingslandslaget. På elitelandslaget finner vi fjorårets mesterskapsvinner i USA, Julie Nataas.

Nå er det hele 12 utøvere i denne gruppa, hvorav seks av dem satser på gokart. I tillegg er det tatt ut et eget e-sport-landslag på åtte utøvere, samtidig som elitegruppa nå vokser seg rekordstor til hele 19 utøvere. Dette er utøvere som enten lever helt av bilsporten eller har store, internasjonale program hvor det ikke er samme behov for oppfølging fra NBF.

– Enkelt forklart kan man si at elitelandslaget er for de som primært lever av bilsport og som hevder seg i det internasjonale toppsjiktet i sin gren, mens satsingslandslaget er for de vi tror har potensial til å havne på elitelandslaget etter hvert. Så kan det alltids komme endringer. Noen kan miste sin plass på landslaget på grunn av manglende kjøring, for eksempel, mens andre kan komme inn fordi de får på plass et bra program, sier Gulbrandsen.

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund.

Støttes av FIA

Landslag innenfor bilsport kan dog ikke sammenliknes med landslag vi kjenner til i andre idrettsgrener, enten det er lagidrett eller annen individuell idrett.

I bilsporten må utøverne fortsatt selv stå for budsjetter og sportslig program, mens Norges Bilsportforbund sin landslagsmodell - blant annet med øremerkede midler fra FIA - handler mer om samlinger, tilbud og tjenester som utøverne kan nyte godt av ved siden av sitt ordinære sportslige fokus.

– Noen utøvere blir fulgt opp tettere enn andre, og til syvende og sist er det opp til utøveren selv hvor mye hjelp vedkommende ønsker. Vi ser at noen av de som har jobbet tettest med NBF Talentutvikling opp gjennom årene er noen av de som også har kommet lengst som bilsportutøvere, og det er hyggelig at alle som får tilbud om en landslagsplass sier ja, sier sportssjefen.

Marius Solberg Hansen og Petter Sæves Waskaas er ute av landslagsgruppa for 2024-sesongen.

Her er utskiftningene

Av markante endringer, så er e-sport-utøver Tommy Østgaard ferdig på elitelandslaget etter at han nå trapper ned sin aktive karriere.

På satsingslandslaget får ikke Marius Solberg Hansen, Andrine Rafoss og Tobias G. Spangen fornyet tillit, mens Felix Heiberg, Benjamin Fuglesang, Christer Otterstrøm, Hedda Hosås og Petter Sæves Waskaas ikke blir med videre etter at juniorlandslaget kuttes.

Men samtidig fylles både elitestallen og satsingslaget med flere nye navn.

Simen Olsen imponerte stort i Formula Drift ved å bli beste norske sammenlagt, og slo blant annet Fredric Aasbø som har vært Norges store profil i denne grenen i en årrekke. 

Også Frank Tore Larsen er tilbudt en plass på elitelaget som følge av sine tre planlagte EM-runder i rally denne sesongen, mens Oskar Sandberg også inviteres som følge av sitt GT4-program på Nürburgring. Også rallycrossfører Sivert Svardal og racingførerne Magnus Gustavsen og Emil Heyerdahl rykker opp til eliten.

På satsingslandslaget er det flere kjente navn bare både tidligere satsings- og juniorlandslag. Fra før kjenner vi til rallyfører Karl Peder Nordstrand, som er den eneste som fortsetter med samme landslagsstatus. Opp fra juniorstallen finner vi rallycrossfører Jens Hvaal, racingførerne Isabell Rustad, Emil Gjerdrum og Marcus Ahlmann Sæter og gokartførerne Philip Svendsen, Elina Lie Rolfsen og Marius Barry-Berg. Nye navn med landslagsstatus er de tre gokartførerne Vegard Klemetsen, Casper Henriksen og Fredrik Flood-Engebretsen.

Elitelandslaget.
Satsingslandslaget.
E-sport-landslaget
Powered by Labrador CMS