Dennis Hauger i sin nye Formel 2-bil under de våte forholdene i Bahrain.

Positiv Dennis etter at testdagene er gjennomført

Neste gang nordmannen sitter i cockpiten, så er sesongen i dag. Derfor er det med en viss lettelse han nå reiser hjem fra den eneste ordentlige testen de har fått med helt ny Formel 2-bil.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Tidligere i januar hadde en en liten «shakedown» på Circuit de Barcelona-Catalunya for å få en smakebit på den helt nye bilen som er introdusert for denne sesongen. Men det var lite detaljer de fikk hentet ettersom de var helt ukjente med bilen, og at det ble kun kjørt med harde dekk.

FORMEL 2: Tidligere i januar hadde en en liten «shakedown» på Circuit de Barcelona-Catalunya for å få en smakebit på den helt nye bilen som er introdusert for denne sesongen. Men det var lite detaljer de fikk hentet ettersom de var helt ukjente med bilen, og at det ble kun kjørt med harde dekk.

Derfor var den tradisjonelle tre-dagers-testen som sesongoppkjøring nå viktigere enn noen sinne for både Dennis Hauger og hans konkurrenter før det braker løs på samme bane om to uker. For nå har 20-åringen og hans team MP Motorsport blitt enda mer kjent med den nye bilen.

– En positiv start, og vi vet hvilken retning vi vil gå mot før vi kommer til Bahrain igjen, så det blir en del ting å gå gjennom der sammen, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Dennis Hauger i helt ny drakt, bokstavelig talt, når han går på sin tredje sesong i Formel 2.

Trygg på eget tempo

Fem verdifulle økter fordelt på tre dager er altså gjennomført, og det med ulike strategier og moduser man tester seg igjennom. Derfor er det, som vanlig, vanskelig å stole blindt på tidene. En topptid kan være lettkjøpt, og en tid på midten eller i bunn kan være preget av mye bensin og harde dekk for løpssimulering mens andre kjører med kvalifiseringssimulering.

Summa sumarum fikk han notert for seg en bestetid under den første testdagen søndag, og mandag og tirsdag har han levert stabile tider jevnt rundt topp 10.

– «Race pace» virker ganske bra, og vi er topp 10 på «kvalik pace». Men det er alltid litt vanskelig å se på testing hva folk gjør når. Så jeg vil si meg positiv, men det er definitivt ting å jobbe med som vi må ta tak i og forbedre. Men det blir spennende å se hvordan det ligger an i første løpshelg, sier Aurskog-gutten.

Regnkjøring uten stor betydning

– Dere åpnet med regn. Hvor verdifullt var det å få slike forhold også under en sånn test?

– Minimalt, egenltig. Vi hadde ikke tid til å sette på ordentlig regnoppsett, og banen er ganske annerledes enn på europeiske baner. Men det var uansett godt å se vi gjorde det godt der, selvfølgelig, sier Dennis, og viser altså til bestetiden sin som ble satt under våte forhold.

Uansett, de har nå lært mye mer av den nye bilen, og det er liten tvil om at det er markante forandringer fra fjoråret. Det presiserte Hauger også allerede etter testkjøringen på Spania hvor det primært handlet om en helt annen aerodynamikk enn hva han er vant til.

– Ja, vi har jo gått i forskjellige retninger med oppsett og aerodynamikk, så ting endret seg jo hele tiden. Litt annerledes, men også mye likt. Det kommer an på hastigheten i svingene med tanke på hvordan biler er nå kontra i fjor, sier Norges Formel 2-håp.

Powered by Labrador CMS