
Petter (23) slo til i «siste» R5-løp:
– Bestemte meg for å klemme til
Spontant kastet han seg inn i R5 igjen for en siste dans. Det endte svært gledelig for Petter Sæves Waskaas.
RALLY: – Det var ikke så lett å slutte å kjøre R5?
– Nei det var litt vanskelig det!
Petter Sæves Waskaas fikk i år prøve seg i norsk rallys toppklasse, men tilværelsen i en R5-bil viste seg å være både krevende og kostbart. Følgelig tok unggutten avgjørelsen om at det kostet mer enn det smakte, og han har nå en Ford Escort i garasjen, som skal kjøres i nasjonal neste sesong.
Men så ble det likevel et løp til på svært spontant vis.
– Det var en test på tirsdag sammen med Joachim Hvaal hvor han kjørte fiestaen og jeg satt på, også skulle jeg kjøre litt også så han så litt hva jeg gjorde. Da sa jeg bare at det hadde vært gøy å kjørt på Hamar, også fikk jeg beskjed om at bilen står der, så da var det å få tak i kartleser og penger også endte vi opp her, forteller Waskaas til Parc Fermé.
Intens duell

Følgelig var oppladningen noe begrenset sammenlignet med normalen, men med Raymond Bråten i høyrestolen kom de godt inn i det på Hedemarken.
– Det er jo ikke noen fordel, men det har fungert godt med rutinert kartleser og alt, så vi fikk kjørt oss inn ganske bra på første loop.
Mot slutten av løpet klemte de til, og tok flere jafs mot det som til slutt endte med en knallsterk tredjeplass.
– Jeg bestemte meg for å klemme til, han mener det ikke var oppe til diskusjon. Vi fyrte det det gikk mot slutten, også gikk det heldigvis så bra som det gjorde.
Underveis var det en spennende duell mot Marius Bermingrud, som også har funnet godt tempo i toppklassen etter sin retur.
– Det var gøy. Jeg så for meg at når vi nærmet oss slutten så kom det ikke til å gå, også klinka vi til på Brenna-etappen og tok seks sekunder. Da er det verdt et forsøk å kjøre det man klarer, også får det bare stå til. Enten så går det eller så klarer vi det ikke. Heldigvis gikk det veien, forteller Waskaas.
Hva nå?
Nevnte Bermingrud ser gjerne at duellen kan fortsette neste sesong i toppklassen.
– Jeg hadde syntes det hadde vært gøy om Petter fortsatte, for han har en god del erfaring fra Subaru og har kjørt fort i firehjulstrekk fra før, forteller Marius Bermingrud.
Waskaas er dog mer skeptisk, og holder seg til sin opprinnelige plan.
– Nå har vi en Escort vi bygger, så vi får prøve å holde i med den. Det er et hardt felt med klasse 10, så det blir veldig gøy det, sier Waskaas.
– Det er så dyrt at det er en grunn til at jeg har sagt at vi ikke skulle gjøre det, så det er egentlig bare å ta av seg hatten for alle som var med å snu seg rundt nå i siste liten for å gjøre det mulig. Men det er i hovedsak Escort som er planen neste år, fortsetter han.
Følgelig var dette altså en siste dans i toppklassen, i alle fall for denne gang. Da smaker det ekstra godt at han fikk avslutte med en så god følelse og et så godt resultat.
– Visst ikke hadde avslutningen vært en avkjøring, og det kjennes vondt når Hamar er et så bra løp som det er. Da var det verdt et forsøk. Det er ganske fint å ha en sånn avslutning.