En ny løpshelg og en ny gatebane venter for Dennis Hauger.

Haugers sesong ruller videre i USA: 

– Blir helt avgjørende for hva som skjer neste år

Dennis Hauger trives normalt på gatebaner, men selv for han blir banen i Detroit en utfordring kommende helg.

Publisert

INDY NXT: IndyCar-sesongen er ikke like lang som eksempelvis Formel 1, men den er til gjengjeld intens. Få dager etter at en tettpakket «Month of May» ble avsluttet med sesongens store høydepunkt Indy 500 ruller sirkuset videre. 

INDY NXT: IndyCar-sesongen er ikke like lang som eksempelvis Formel 1, men den er til gjengjeld intens. Få dager etter at en tettpakket «Month of May» ble avsluttet med sesongens store høydepunkt Indy 500 ruller sirkuset videre. 

Denne helgen er det Detroit og en ny krevende gatebane som står for tur. Nå er også Indy NXT tilbake i aksjon med vår egen Dennis Hauger i spissen. 

500 i fokus

Siden han selv gikk fra nedtur til seier på Indianapolis Motor Speedway tidligere denne måneden har mye tid gått med til å følge Andretti-teamet tett opp mot Indy 500. Dennis lot seg fascinere av løpet han mener ikke kan sammenlignes med noe annet han har opplevd på nært hold. 

Dennis Hauger vant det andre løpet på Indianapolis Motor Speedway tidligere i år. Neste sesong er drømmen å kjøre der i IndyCar på ovalbanen.

– Det var veldig kult. Det var en opplevelse jeg ikke har følt på en bane før noe annet sted. Å komme inn på banen der og se hvor mye folk det har og atmosfæren der, folk var jo helt «crazy», så det var kult. Det har jeg ikke sett på noen annen bane noen gang, og det ga selvfølgelig mersmak, forteller Dennis Hauger til Parc Fermé.

Totalseier i Indy NXT gir en inngang til Indy 500, og skal vi tro rapporter fra paddocken nevnes Hauger allerede nå som et mulig tilskudd på fulltid hos flere team. Med andre ord er det gode muligheter for at Hauger neste sesong kan oppleve løpet fra bilen, men selv tar han ingenting på forskudd. 

– Det er jo en god motivasjon, men jeg er ikke der enda. Jeg må bare fortsette å jobbe der jeg er nå. Det blir viktig de neste månedene. De 2-3 neste månedene blir helt avgjørende for hva som skjer neste år. Satser på at man sitter der selv neste år. Der hadde vært en drøm i oppfyllelse, slår han fast. 

Ny gatebane

Dennis Hauger trives tett inntil veggen.

Sesongen ruller altså videre i Detroit kommende helg. Det skjer på en krevende gatebane, som i likhet med alle andre baner på kalenderen er ny for Hauger i løpssammenheng. Ettersom det nettopp er en gatebane har han heller ikke testet her før, og følgelig har han brukt enda mer tid på å bli kjent med forholdene som venter. 

– Jeg har brukt mye tid på simulator med teamet, og egentlig bare blitt kjent med banen. Jeg har brukt ekstremt mye tid med video fra tidligere sesonger, også er det jo trening selvfølgelig. Nå har jeg med treneren min Lars for første gang i år, så det kommer til å gå helt sinnsykt fort tror jeg, humrer han overfor trener Lars Haugvad, som altså er på plass for å følge opp Hauger i Detroit. 

Banen er som andre gatebaner teknisk og krevende, men sammenlignet med det man er vant til i Europa er banen også svært humpete. 

Indy NXT – resterende løp
30. mai-1. juniDetroit
14.-15. juniIllinois
20.-22. juniRoad America
4.-6. juliMid-Ohio
12.-13. juliIowa
26. juliLaguna Seca løp 1
27. juliLaguna Seca løp 2
8.-10. augustPortland
23.-24. augustWisconsin
30.-31. augustNashville

– Det er en veldig krevende bane med mye humper og mange kumlokk. De sa at det er 217 kumlokk på banen, så bilene glir og det et veldig humpete. Det er en av de vanskeligste banene å kjøre jevnt på, og det er mange som gjør feil. I fjor var det 40 runder med sikkerhetsbil i IndyCar, så det sier jo litt. Men det blir spennende. Det blir kult å føle hvordan banen føles på trening, så får vi bare ta det derfra. Jeg er vanligvis glad i tekniske baner. 

For det er ingen tvil om at Hauger normalt sett trives på krevende gatebaner, noe seier i Monaco og Baku, en imponerende opptreden i Macao og ikke minst seier i St. Petersburg viser. Men hvorfor gjør han det så bra på denne typen baner?

– Jeg vet ikke egentlig. Jeg har bare alltid vært komfortabel med å kjøre tett inntil veggene og være på grensen. Det tror jeg var en av de tingene jeg var god på i St. Pete sammenlignet med de andre. Så får vi se hvordan det er her da, men jeg har alltid likt trange og tekniske baner, avslutter Hauger. 

Powered by Labrador CMS