Dennis lamslått over eget gull: – Pulsen var aldri under 110

En dramatisk avslutning på 9-timersløpet i Sør-Afrika framkalte et eneste kaos i hodet på Dennis Olsen.

Publisert

Han startet løpet og stakk fra resten av feltet sammen med søsterbilen anført av Porsche-veteranen Kevin Estre. Tempoet luktet det utvilsomt gull av, og han etterlot bilen til to teamkamerater som hadde like høyt tempo som han selv.

Nick Tandy, Dennis Olsen og Mathieu Jaminet kunne juble for både seier i årets siste IGTC-løp, men også at Dennis ble mester for førere og Porsche ble mester blant fabrikantene. (Foto: Porsche / Juergen Tap)

Han startet løpet og stakk fra resten av feltet sammen med søsterbilen anført av Porsche-veteranen Kevin Estre. Tempoet luktet det utvilsomt gull av, og han etterlot bilen til to teamkamerater som hadde like høyt tempo som han selv.

I sitt andre stint, etter mye strul med pitstopper samt en påkjørsel fra teamkompis Nick Tandy som ga dem en gjennomkjøringsstraff i piten, så måtte klatringen begynne. Olsen ble liggende bak en Nissan GT-R som stakk av på rettstrekkene, uten at nordmannen kunne gjøre et forsvarlig forbikjøringsforsøk.

– Skjønte ikke en dritt

Også høljet regnet ned på tampen. Lenge så det ut til at løpet skulle fullføres bak sikkerhetsbilen, og med det begynte man å se på strategiene. For nede på en femteplass trengte de hjelp, både til å komme seg opp på resultatlistene, samtidig som den største rivalen hos Mercedes lå to plasser foran.

– Jeg skjønte ikke en dritt av hva som foregikk. Det var så mange forskjellige strategier som kunne utgjøre en stor forskjell. Alt var veldig kritisk og umulig å ha oversikt over, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Som kjent er det ikke lov til å kjøre forbi under gulflaggsone. Samtidig har førerne en makstid på tre timer og 45 minutter de kan kjøre. Hvilke av førerne var faretruende nær sin makstid, og hvilke førere kunne fullføre løpet bak sikkerhetsbilen uten å tape plasseringer i pit?

Gikk «all in»

Vel - cirka halvtimen før løpet skulle være over klokken 21:00 norsk tid lørdag kveld, så ble grønnflagget vinket og sikkerhetsbilen kunne slukke lysene. Regnet hadde avtatt, det var nå forsvarlig å kjøre fort.

Da skjønte Olsen at det var håp. Nå var det opp til Nick Tandy, mannen som vant 24-timersløpet på Le Mans i 2015 sammen med blant annet F1-stjerna Nico Hülkenberg. Tandy skulle ta bilen i mål og måtte mestre høyt tempo på en ufyselig glatt bane.

– Vi tenkte «all in» på dette stadiet. Både med tanke på meg og fabrikkmesterskapet. Vi måtte opp og fram, ellers kunne vi like gjerne bli stående. Men Nick kjørte som en helt. På første runden var han fire sekunder raskere enn neste mann. Vi hadde forventet mer regn enn det som kom, som vi hadde et godt oppsett for regn. Det hadde tydeligvis ikke Mercedesen, sier Olsen videre.

Ufyselige forhold på kvelden skapte stor forutsigbarhet i feltet. (Foto: Porsche / Juergen Tap)

Og med det er det på tide å snakke om følelser. Hva skjedde inne i hodet på den 23-årige nordmannen som nå tar sin første mesterskapstittel som fabrikkfører for Porsche?

– Helt sjukt. Helt sjukt. Det er ikke til å sette ord på. Jeg satt der og rista, ordna og styra. Jeg skjønte ikke en dritt og var veldig stressa. Pulsen var aldri under 110, det er jeg helt sikker på, sier Olsen, som altså i realiteten kan kalle seg verdensmester i GT3-klassen i internasjonal baneracing.

Intercontinental GT Challenge har ingen formell VM-status fra FIA, men det er på det rene at fabrikkene som produserer GT3-biler sender sine beste menn på sine beste biler, og derfor er prestisjen på et internasjonalt nivå uten sidestykke.

– Det beste jeg noen gang har gjort. Dette er «next level», sier Olsen, som sist i et fullt mesterskap sikret sølvmedalje i Porsche Supercup i 2017.

Seiersfølelse for Krognes

Dennis Olsen i midten, og Christian Krognes nummer to fra venstre. Et historisk øyeblikk sett i et norsk bilsportperspektiv. (Foto: SRO / Dirk Bogaerts Photography)

Lørdagen ble ikke mindre fra for Olsen da landsmannen og kompisen Christian Krognes kunne juble for andreplass i løpet. Walkenhorst-teamet knakk regnkoden de har slitt med og utenom Tandy var det disse som hadde det raskeste tempoet ute på banen.

Derfor ble denne lørdagen historisk i norsk sammenheng ved å ha to av to nordmenn på pallen i verdens mest prestisjefylte GT-serie. Det var Nicky Catsburg som fikk tatt bilen inn til andreplass, mens Krognes og Mikkel Jensen alle hadde levert rundetider helt på toppnivå.

– Aldri før har en andreplass smakt så godt. Dette føltes som en seier. Og selvfølgelig blir det ekstra kult når jeg kan stå på pallen med Dennis. Vi er kanskje ikke den største racingnasjonen, så det å ha to nordmenn øverst på pallen i denne sammenhengen, det er stort, sier Krognes til Parc Fermé.

Mer om Krognes’ opplevelse kan du lese her på Parc Fermé mandag. I mellomtiden lar vi sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, si noen velvalgte ord om helgens prestasjon. Selv kjenner Gulbrandsen godt til både Olsen og Krognes som aktiv bilsportutøver selv, og nå jobber han også tett på disse i sin rolle som sportssjef.

– Dette er en utrolig prestasjon, som jeg tror mange i Norge ikke forstår. Dennis beviser gang på gang at han er blant verdens beste GT-førere. At mesterskapet ikke har offisiell VM-status spiller ingen rolle. Dette er et VM-gull godt som noe. At Christian i tillegg blir nuller to i dag gjør dette til en historisk dag for norsk bilsport, sier sportssjefen.

Powered by Labrador CMS