Dennis Olsen i forkant av årets 24-timersløp på Le Mans.

Dennis Olsen om 2026, DTM og Hypercar:

– Superspennende

Han kan se frem mot spennende planer de neste par årene, men først skal Dennis Olsen avslutte årets sesong med stang inn.

Publisert

RACING: En lang sesong nærmer seg slutten for Dennis Olsen. Starten kunne ikke blitt bedre med seier i 24-timersløpet på Daytona, men i Langdistanse-VM har det ofte blitt stang ut. 

RACING: En lang sesong nærmer seg slutten for Dennis Olsen. Starten kunne ikke blitt bedre med seier i 24-timersløpet på Daytona, men i Langdistanse-VM har det ofte blitt stang ut. 

Andreplassen i 6-timersløpet på Spa-Francorchamps har vært det eneste besøket på pallen i en sesong Olsen selv mener kunne bydd på langt mer. 

– Det har egentlig vært en bra sesong med mye opp- og nedturer. Jeg tror vi har hatt mer potensial enn hva resultatene viser. Vi har kjempet i toppen i VM hele sesongen egentlig, men så har vi hatt litt problemer. Noe fra teamets side og noe med litt uhell, men potensialet er der. Bilen har blitt bedre og jeg ser for meg at neste år kan bli en sterk sesong, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.

Først skal årets sesong rundes av i Bahrain med et 8-timersløp. 

– Vi ønsker jo selvfølgelig å avslutte sesongen på en god måte i Bahrain og prøve å få levert det resultatet som vi egentlig har kjempet om hele veien gjennom sesongen. Jeg tror egentlig vi skulle kunne ha kjempet om pallen i alle løp bortsett fra Le Mans og Qatar hvor vi ikke hadde sjans med tanke på BOP, men i alle de andre løpene har vi egentlig vært veldig sterke, fortsetter Olsen. 

DTM-håpet

Dennis har i år kjørt Langdistanse-VM samt tre løp i amerikanske IMSA og enkelte opptredener på Nürburgring opp mot det legendariske 24-timersløpet på banen. Førerkabalen for 2026 er nå i ferd med å bli lagt. 

– Jeg har ideer, men enn så lenge så er det ikke bestemt hundre prosent. Det er ikke ferdig diskutert så det kan bli endringer, vi får se. Det blir spennende å se, og jeg gleder meg allerede til en ny sesong, sier han. 

Som Porsche-fører kjørte Olsen DTM i 2022 og 2023, hvor seieren på Spa står igjen som det klare høydepunktet. I år rullet også Ford inn i mesterskapet, og Olsen har et klart ønske om å returnere.  

– Jeg kunne godt tenkt meg å kjørt DTM. Jeg syns mesterskapet er veldig kult med det at du er den eneste føreren på bilen og at det er du som må gjøre forskjellen. Inn mot sesongen i år hadde ikke teamet budsjett til å ha to profførere så de måtte ha en betalfører for å komme i land med budsjetter, så får man se hvordan det blir nå. De har en ny sponsor ved German Airways som kommer til å hjelpe en del med tanke på budsjett, men vi får bare se hva som kommer. Jeg er ganske sikker på at vi får et godt program likevel, sier Olsen. 

Hypercar

Forbi 2026 er det hypercar som gjelder for Ford. I 2027 ruller de inn i toppklassen i VM og på Le Mans, i tillegg til at de fortsetter med GT3-bilene. 

Fortsatt vet ikke Olsen om han vil få tillit som en av de utvalgte førerne. 

– Det er superspennende, og det et kult at Ford skal bli med i hypercar. Det er mye spenning rundt det, og jeg vet heller ikke så mye enda. Det er lite informasjon som går rundt. Det som er en stor greie nå er at Porsche har gått ut av hypercar, som kan føre til noen overraskelser, så vi får se. Jeg fokuserer på det jeg gjør nå så får vi bare se hva som kommer. 

Mens Ford, McLaren og Hyundai er på vei inn trekker Porsche seg ut av hypercar etter årets sesong. Olsen har selv lang fartstid som Porsche-fører

– Det er en overraskende nyhet som kommer ut. For alle som er kjent med Posche og motorsport og langidstanse-racing så er jo kanskje Porsche det merket som har vært mest stabilt over tid og som alltid har vært der. Med dagens endringer er det så mye som skjer, og det er høye budsjetter som skal rettferdiggjøres. Veldig overraskende, men det er mange andre merker som kommer inn også så det gjør jo at langdistanse-racing vokser. Jeg tror også interessen vokser siden løpene er så gode som de er, så vi får se hva som skjer.

Siste nytt rundt Fords hypercar-prosjekt er at de skal stå på egne bein som et rent fabrikkteam fremfor å hyre inn et team til å drifte bilene i VM, slik de eksempelvis gjør med Proton Competition i GT3. 

– Jeg tror de kommer til å finne de riktige folka, det tror jeg, Da har de kontroll på hva som skjer. Med et team er det alltid en mulighet for at de har andre tanker og vil gå i andre retninger. Jeg tror det kommer til å bli bra. 

– Hvor er du om fem år?

– Forhåpentligvis har jeg vunnet VM i hypercar da, slår Olsen fast. 

Powered by Labrador CMS