Det er ingen overdrivelse å konstatere at et hundretusen talls tilskuere fant veien til sentrum av Le Mans fredag ettermiddag. En av hovedrollene er norsk og heter Dennis Olsen. Og selv om han er relativt anonym hjemme i Norge, så var han ikke sjenert for å vise seg fram - og ble godt tatt i mot av publikumet.

Dennis Olsen showet for hundretusenvis av elleville fans

Den norske GT-profilen ladet virkelig kanonen under den spektakulære publikumsmagneten som den obligatoriske Le Mans-paraden er hver fredag før løpsstart.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Selv om det kostet timesvis med tilstedeværelse i godt og vel 30 varmegrader, så var Dennis Olsen klar på at paraden er ett av høydepunktene som førerne opplever gjennom løpsuken før 24-timersløpet på Le Mans starter.

RACING: Selv om det kostet timesvis med tilstedeværelse i godt og vel 30 varmegrader, så var Dennis Olsen klar på at paraden er ett av høydepunktene som førerne opplever gjennom løpsuken før 24-timersløpet på Le Mans starter.

Rundt 1,5 times ventetid og minst 1,5 times gjennomføring av paraden, i en slags ekstremtvariant av et 17. mai-tog på mange måter, ble gjennomført. Og skal vi tro Olsen rett ga det mer energi enn det stjal.

Enkelte utøvere tiltrakk seg riktig nok mer oppmerksomet enn andre. Den desidert største stjerna stynes å være Valentino Rossi, den italienske motorsykkellegenden som nå har blitt en særdeles habil GT-fører. Ellers er det mange tidligere Formel 1-førere på plass som er med og kaster glans, og i kategorien som Dennis Olsen befinner seg i så består griden også av mange svært høypotente og profesjonelle utøvere på GT-stadiet.

Under finner du noen av Parc Fermés høydepunkter fra kameralinsa denne glodvarme fredagen.

Forberedelsene til Le Mans-paraden startet med at Dennis Olsen var svært nær ved å bytte yrke og rolle for helgen med Parc Fermés utsendte. Dessverre, for vår del, ble ikke kameraene byttet permanent inn i kjøredress og hjelm.
Men fotovesten måtte naturlig nok på. Dennis kler jo den, gjør han ikke?
Det ble ingen Formel 1-satsing på danske Keving Magnussen i år. I stedet nyter han tilværelsen som fabrikkfører for BMW i toppklassen Hypercar.
Jamie Chadwick blir sett på som verdens kanskje raskeste kvinnelige racerfører. Nå er hun på plass i LMP2-klassen.
Nyck de Vries drar mange kjensel på selv om han hadde en svært kort Formel 1-karriere. Men nederlenderen er å regne med i toppen av toppklassen Hypercar, nå som fabrikkfører for Toyota.
Riccardo Agostini, Lilou Wadoux og Custodio Toledo kaster effekter ut til publikum. Disse kjører med Ferrari i GT3-klassen.
Dennis Olsen med vannkanonen foran slottet i sentrum av Le Mans. Om du vil se Olsen skyte bullseye i ansiktet på Parc Fermés representant, så sjekk ut våre sosiale kanaler.
Effekter kastet ut fra Laurens Vanthoor, tidligere teamkamerat og konkurrent av Dennis Olsen. Nå kjører han toppklassen i Langdistanse-VM.
Det krydde av folk rundt Valentino Rossi. Parc Fermé er blitt fortalt at det er en helt ekstraordinær interesse fra fansen rundt ham, og fredagen ble et levende bevis på at det aldri stod stille rundt italieneren.
Dennis Olsen ute med vannkanonen, tett flankert av teamkamerat Giammarco Levorati. Med tettpakkede fans som omkraner Ford Raptor-bilen som Olsen fikk sitte på i.
Paraden krever sitt, men Dennis Olsen er klar å at han får mer energi enn det kreves av en utøver for å være til stede.
Folk skrek desperat etter Valentino Rossis oppmerksomhet under paraden. Uavhengig av bilklasse, det er ingen tvil om hvem som er 24-timersløpets desidert største stjerne i feltet.
Olsen var rask på avtrekkeren, enten det var snakk om vannpistol eller luftkompressor som skjøt ut T-skjorter til fansen.
Med fotovesten og kameraet til Parc Fermé kom vi med forslaget om å bytte arbeidsoppgaver denne helgen. Det ble høflig avslått fra Dennis selv. Montro om det var riktig prioritering med hensyn til #88-bilen til Proton Competition.
Powered by Labrador CMS