
Derfor hopper fabrikkene på Hypercar-toget
Langdistanse-VMs toppklasse vokser og vokser, og nå er det klart at festen skal vare enda lenger.
RACING: 24-timersløpet på Le Mans markerer det definitive høydepunktet i løpet av et år i langdistanseracing. Som del av «Triple Crown» sammen med Monaco Grand Prix i Formel 1 og Indy 500 i IndyCar har løpet alltid hatt en velfortjent legendestatus, men nå er Le Mans mer anerkjent enn på lang tid.
Mye har gått riktig vei for Langdistanse-VM etter at Hypercar og LMDh prototyper ble innført som mesterskapets toppklasse. Den dag i dag er Ferrari, Porsche, Toyota, Cadillac, Aston Martin, BMW, Alpine og Peugeot alle i aksjon i mesterskapet, og i løpet av de to neste årene kommer også Ford, McLaren og Hyundai inn i toppklassen med ambisiøse prosjekter. Hypercar-æraen ble denne helgen forlenget med tre år til 2032, noe som gjør at den totalt vil vare i minst 10 år.
Viktig utvikling

Stein Pettersen er normalt mest kjent som Formel 1-ekspert, men på Le Mans har han også tatt på seg Peugeot-hatten som PR-sjef for Stellantis Norge. Han trekker frem teknologiutvikling som en klar grunn til at fabrikantene nå strømmer til for å investere store summer i Langdistanse-VM.
– Det å teste ting i langdistanse er utrolig bra, og de tar med seg mye hit. Det som kanskje er mest spennende for vår del er at de tar med seg veldig mye av det som handler om batteriteknologi, kjøling av batterier, muligheten til å ta ut mye effekt over kort tid og samtidig holde stand i 24 timer. For Peugeot er det her en superviktig arena for teknologiutvikling, forteller Stein Pettersen til Parc Fermé.
Pettersen, som følger Formel 1 tettere enn de fleste andre, mener nå at Langdistanse-VM medfører enda mer teknologiutvikling for fabrikantene enn Formel 1.
– Om du sammenligner med Formel 1 så er regelverket åpnere. Det gjør Hypercar enda mer spennende når det kommer til teknologi-utvikling, og det er jo klart at det er det samme som Ford og alle andre driver med nedover i klassene også, sier han.
Ambisiøse prosjekter
McLaren viste lørdag frem en fullskala showbil av LMDh prototypen de skal kjøre i toppklassen fra og med 2027. Det er United Autosports som skal drive teamet sammen med McLaren under navnet McLaren United AS, og det er tidligere Jaguar-sjef i Formel E James Barclay som skal sitte ved roret. McLaren-sjef Zak Brown er forøvrig allerede deleier i United Autosports. Testingen ruller i gang i første halvdel av 2026.
Hyundai har også vist frem en modell og har fra før annonsert et samarbeid med Oreca for sine chassis, og flere sentrale skikkelser er rekruttert i ulike lederroller. Teamsjef Cyril Abiteboul, som gradvis vil ta mer plass i Langdistanse-VM enn i Rally-VM, forteller at prosjektet er i rute til testing tidlig neste år.
– Designet har blitt fryst, bilen du ser her er veldig, veldig, veldig nær bilen som skal kjøre neste år her, og før det i starten av WEC-sesongen. Motoren og drivverket gjør også allerede gode fremskritt, forteller Abiteboul.
Ford har i likhet med McLaren og Hyundai annonsert nyheter rundt sitt Hypercar-prosjekt denne helgen. De gikk samme vei som Hyundai ved et samarbeid med Oreca, og det ble samtidig klart at Dan Sayers kommer inn som teamsjef fra Red Bulls motorprogram.
Ford-sjef Jim Farley tar ikke lett på oppgaven som venter, når målet blir å slå deres historiske rivaler Ferrari og Porsche.
– Det gjør meg veldig ydmyk. Vi gjør det fantastisk med GT-biler, i 2015 gjorde vi det bra og nå er vi tilbake med Mustangen som er god nok til å kjøre internasjonalt, men å vinne Le mans mot Ferrari og Porsche kommer til å bli veldig vanskelig. Vi har en stor jobb å gjøre. Det er det jeg er fokusert på, forteller Jim Farley til Parc Fermé.