Sebastien Loeb under det verdenskjente ørkenrallyet Dakar Rally, hans siste opptreden i en Peugeot før han framover skal representere Hyundai i Rally-VM. (Foto: Red Bull Content Pool)

Dette er historien bak den norske storsponsoren til Sebastien Loeb

Syns du «Bardahl» klinget litt vel norsk på Dakar-bilen til franskmannen? Da tok du i så fall rett.

Publisert Sist oppdatert

TERRENGRALLY: Det har gått opp og ned for Sebastien Loeb i Rally Dakar så langt, men etter etappeseieren søndag klatret han opp til en annenplass sammenlagt bak Nasser Al-Attiyah fra Qatar - og meldte seg således på i kampen om seieren.

Parc Fermés arkivkalender 2022

Hver dag fram til julaften vil vi i redaksjonen trekke fram noen av enkeltsakene fra arkivet som har vært av det eksklusive, originale eller ekstraordinære slaget. Dette basert på nesten seks år med kontinuerlig produksjon av bilsportjournalistikk.

TERRENGRALLY: Det har gått opp og ned for Sebastien Loeb i Rally Dakar så langt, men etter etappeseieren søndag klatret han opp til en annenplass sammenlagt bak Nasser Al-Attiyah fra Qatar - og meldte seg således på i kampen om seieren.

Mandag tapte han imidlertid nesten en halvtime grunnet tekniske problemer, og er nå nesten en time bak leder Al-Attiyah før vi går inn i de siste dagene av det tradisjonsrike ørkenrallyet.

For de som har sett bilder av Sebastien Loebs privatdreve Peugeot 3008 fra PH-Sport, har kanskje lagt merke til Bardahl-logoen på panseret og på siden av bilen. Sammen med Red Bull utgjør dette en av de mest markante sponsorplasseringene på bilen.

Og du tenkte riktig. Bardahl har nemlig et norsk opphav.

I business-sammenheng er Bardahl i bransjen for petroleumsprodukter og leverer produkter innenfor olje, drivstoff og smøring. Bardahl Manufacturing Corporation er grunnlagt i Seattle i Washington, der historien strekker seg tilbake til 1939, hvor det var trønderen Ole Bardahl som grunnla selskapet.

Se et gammelt reportasjeintervju med Ole Bardahl her

Ole Bardahl utvandret sammen med sin kone Inga, begge fra Trondheim, til Seattle i 1922, begge i en alder av 19 år. Han ankom USA med 32 dollar i lomma og svært begrensede språkkunnskaper, hvor han etterhvert skal ha lært seg engelsk ved å lytte til gateevangelistene i Seattle.

Ole Bardahl. (Foto: Bardahl Manufacturing Corporation)

Flere historiske kilder kan fortelle som en svært bilinteressert nordmann som ville utforske hvordan man kunne utvikle enda bedre motorprodukter for smøring og kjøling. I 1939 investerte han i et kjemisk selskap for 188 dollar, og åtte år senere - i 1947 - hadde selskapets verdi økt til 200.000 dollar, ifølge HistoryLink.org. Bardahl døde i 1989, 87 år gammel.

Historien bak Ole Bardahl føyer seg inn i rekken av andre historiske profiler med norsk opphav. Faktisk trekker denne historien noen liknende paralleller til en annen trønder, Sig Haugdahl fra Verdal som utvandret til Minnesota i USA i 1910, og sammen med Bill France - kjent som NASCAR-sportens far - bidro til starten på det som ble USAs største kommersielle bilsportren.

At selskaper av norsk opprinnelse figurerer på bilsport-doninger av internasjonalt søkelyst er ikke unikt.

I 2003 kjørte danske Nicolas Kiesa for Minardi i Formel 1 med den klassiske mørkeblå og gule Statoil-flammen på siden av nesepartiet på bilen. Kiesa var dog sponset av den danske Statoil-avdelingen, ettersom Statoil i Norge - nå Equinor - har hatt som prinsipp ikke å sponse motorsport.

I tillegg kjørte amerikanske Rhys Millen med DNB-logo på frontvingen av sin elektriske eO PP03 i Pikes Peak-bakkeløpet i 2015, da han den gang satte ny bakkerekord for elbiler.

Powered by Labrador CMS