
FIA avslører veien videre:
Endrer status og skroter elbilene
Nye detaljer er klare rundt rallycrossens fremtid etter en ny sesong med stor usikkerhet i VM-sirkuset.
RALLYCROSS: Fra og med i år har det internasjonale bilsportforbundet selv tatt over ansvaret som promotør i Rallycross-VM og -EM. Det grepet kom etter lang tid med usikkerhet rundt mesterskapet.
Årets sesong, som avsluttes med to løp på tyrkiske Istanbul Park denne uken, har i stor grad handlet om å komme seg helskinnet gjennom før man kan sette en ny kurs. Nå vet vi mer om hvor mesterskapet er på vei, og det er som et EM.
Stor usikkerhet
Mesterskapet har slitt med dalende interesse, men har i år lagt en ny strategi ved å sende alt åpent og gratis på YouTube. Verre har det likevel vært med flere av teamenes økonomi, som foreløpig ikke nyter godt av åpen sponsoreksponering.

Før sesongen i det hele tatt kom i gang var det usikkert om Ole Christian Veiby og Kristoffersson Motorsport kunne komme til start, og i Finland måtte CE Dealer Team komme inn som en reddende engel for at Hansen-teamet skulle komme til start. Denne helgen er ikke Hansen på plass i Tyrkia grunnet manglende finansiering.
Lenger tilbake i tid har introduksjonen av elbilene ført til misnøye blant deler av fanskaren. Den misnøyen tiltok i styrke da en brann i depot medførte en rekke avlyste løp.
Skroter elbilene
Nå er det klart at elbilene ikke lenger skal være en del av rallycrossene toppklasse. De siste par årene har mesterskapet blitt kjørt med både elbiler og fossilbiler med et konsept kalt «Battle of Technologies», men skal vi tro Veiby og KMS-teamet fungerte ikke den fordelingen som ønsket. De byttet tilbake til elbiler mot sin vilje tidligere i år.
Men nå er elbilene altså ute av bildet. Grepet gjøres for å gjøre konkurransen mindre komplisert og å øke deltakelsen. Ikke minst går mesterskapet tilbake til å være EM med en sesong på seks løp. VM-statusen legges dog ikke helt bort.
– Selv om mesterskapet går over til et EM-format, er det også planlagt at konkurransen på verdensscenen skal fortsette gjennom introduksjonen av den første FIA Rallycross World Cup, som – med forbehold om godkjenning fra FIAs motorsportforsamling – er ment å gå i tillegg til europamesterskapet. Rallycross World Cup vil samle de beste førerne og teamene fra hele verden til et oppgjør utenfor Europa, og sikre at rallycross beholder sin globale tilstedeværelse samtidig som det gir fans og førere en spektakulær kamp om seieren på verdensscenen, heter det i FIAs uttalelse.
I 2028 skal de tekniske regelverkene i Rally-VM og Rallycross-VM etter planen være like. Håpet er at det vil gi økt deltakelse, og at den ordinære VM-statusen da kan komme tilbake.