Er det satt en ny standard av moderne virtuell rallykjøring?
Vi har testet den nylanserte rallysimulatoren på ekte vis hva gjelder simulering av virkelighet. To rolige gjennomkjøringer, så full gass uten restart. Bestod både vi og spillet testen?
RALLY: Det er jo noe paradoksalt av oss selvutnevnte simulatoreksperter som knapt har kjørt et rallyløp i virkeligheten, at vi skal sitte og definere hva som er en reell simulator og ikke. Jeg er den som tilhører menigheten som forguder Richard Burns Rally og fnyser av EA WRC.
Fordi jeg aldri har klart å realisere en ekte rallykarriere, så bruker jeg enhver form for bilspill og simulatorkjøring til å late som at ferdighetene jeg mestrer her er 100 prosent overførbare til virkeligheten.
De er nok neppe det (med mindre noen gir meg en R5-bil, og tar regninga hvis jeg skroter, hemm hemm), men etter å ha vært en aktiv rallyspiller siden Colin McRae Rally kom ut i 1998, til at vi nå sitter med det som av både oss mange oppfattes som en velbygd og bunnsolid simulatorrigg spesielt for rally, så hevder vi å ha et godt nok grunnlag til å vurdere hvorvidt denne ukas lansering av en ny rallysimulator har noe for seg.
Vi snakker altså Assetto Corsa Rally. Assetto Corsa har en god simulatorhistorikk med sin modbare førsteutgave under samme navn, etterfulgt av den GT3-spesialiserte Assetto Corsa Competizione. Begge bunnsolide plattformer med høy troverdighet, og nå er også Assetto Corsa EVO lansert, uten at det er noe jeg har testet.
Men som lyn fra klar himmel annonserte utviklerne i 505 Games, Supernova Games Studios og fysikkens grunnlegger KUNOS Simulazioni at de skulle komme med sin egen rallyutgave. Til stor jubel og spenning hos simulatorfansen som fortsatt etterstreber en spillplattform fra 2004 med privat og uoffisiell utvikling gjennom ærverdige Richard Burns Rally (RBR).
De offisielle WRC-spillene har gjennom flere utviklere aldri klart å være i nærheten. Riktig nok er spillopplevelsen både fra DiRT-seriene etterfulgt av den siste offisielle EA WRC fra Codemasters vært totalt upåklagelig, og som spill kanskje enda morsommere enn det RBR har å by på. Men med null troverdighet til noen som helst overføringsverdi til virkelighetens rallykjøring gjør at det forblir et spill man ikke kan late som at gjør deg til en bedre rallyfører.
Hva så med Assetto Corsa?
Vi har gjort en veldig enkel og overflødig test med et førsteinntrykk. Vi har ikke dykket dypt i spillets struktur, da det også fortsatt er å regne som en «early access» hvilket gjør at spillet utvikles fortløpende. Derfor er ikke dagens versjon representativ med hva den endelige offisielle versjonen vil bli, selv om den nå slippes for dem som er ekstra interesserte og utålmodige.
Fordi vi har den bakgrunnen vi har, med lang spillfartstid, høy sportslig nerdefaktor, en svært optimal rigg og ikke minst sterke referansepunkt fra den ubestridte simulatoreneren i RBR, så har vi lagt grunnlaget klinkende klart:
• Vi gir oss selv maks to rolige gjennomkjøringer av den første korte etappen vi finner, slik det er i virkeligheten. Disse to gjennomkjøringene brukes både til å memorere etappen samtidig som vi gjør hele grunnoppsett med fortløpende justeringer av sitteposisjon og rattinnstillinger.
• På tredje forsøk skal vi gi full gass med en gang, som en ekte rallyfører møter en fartsetappe for første gang etter to rolige rekognoseringer. I teorien skal vi da, med vår bakgrunn, kunne mestre spillet på en relativt god måte på første forsøk dersom dette er å regne som en god simulatorplattform.
Ved å hevde at noe simulerer virkeligheten, så skal ikke kjøreteknisk tilvenning av et spill være spesielt nødvendig. Forskjeller mellom plattformer vil det alltid være, men så lenge du har samme sitteposisjon i bilen og du kjenner igjen bilens bevegelser i rattet, så skal det ikke spille noen rolle hvilken plattform du spiller.
Man skal ikke se bort ifra at vi kommer med ytterligere test og omtale dersom dette viser seg å bli en publikumsmagnet og en stor test. I mellomtiden kan du se kjøreturen og vår endelige konklusjon i den vedlagte videoavspilleren.