Et par kjendiser har driti seg ut, så da strekker vi ut en moralsk pekefinger

Fokuset er større, førerkortkonsekvensene er høyere og kjendiser får høre det. Må for all del ikke bilsportutøvere gå i samme fella.

Publisert

Vi snakker om mobilbruk i bil. Eksempler som å sjekke de siste push-varslene, eller videreformidle at man er på vei til et løp, en test, eller bare svare med en aldri så liten «haha» mens man ser fartsstripeeffekten fra mobilkameraets lange lukkertid.

Lewis Hamilton er glad i å bruke mobilen sin. Her under svært lovlige former riktig nok, bare for å understreke at dette er et illustrasjonsbilde og at Hamilton ikke har noe med saken å gjøre. (Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1)

Vi snakker om mobilbruk i bil. Eksempler som å sjekke de siste push-varslene, eller videreformidle at man er på vei til et løp, en test, eller bare svare med en aldri så liten «haha» mens man ser fartsstripeeffekten fra mobilkameraets lange lukkertid.

Den siste tiden har både Ap-politiker Jonas Gahr Støre og popstjerne Tone Damli vært gjenstand for kritikk i det offentlige rom etter å ha blitt tatt på fersken med mobilbruk mens man kjører bil. En aktivitet som nå koster deg 1700 kroner i bot og to prikker på lappen dersom du blir tatt for det.

Prikkregelen om mobilbruk kom fra 1. januar og gjør det i så måte aktuelt å ta det opp, i tillegg til at vi nylig har sett kjendisene som har fått kritikk i det offentlige rom. Den er jo berettiget, uansett hvor mye man kunne prøvd å forsvare at det virker hemningsløst og ellers aldri har skjedd deg noe galt ved å kikke på skjermen mens man kjører.

Generelt er jo dette et samfunnsproblem, hvis man skal bruke et pompøst ord på det. For det er jo faktisk riktig. Over 8000 ble stoppet for dette i første halvår i fjor, og en fyr fra Rogaland har vel norgesrekorden hvor han har blitt tatt hele 18 ganger, ifølge et lynraskt googlesøk.

Det er jo ingen tvil om at denne tematikken er høyst aktuell også for våre egne bilsportutøvere, kanskje mer enn for andre yrkes- og idrettsgrupper. Karrieren er ekstra sårbar om det går utover førerkortet, men ikke minst handler det om rollemodellen man automatisk blir ved å være en bilsportutøver. Man sitter tross alt på en slags dokumentasjon på at man er, i alle fall tilsynelatende, bedre til å kjøre bil enn de aller, aller fleste.

Å bli tatt på fersken med en såpass simpel handling kan medføre en ripe i lakken selv Trond Lyseng, Petter Kristiansen eller Robert Nygård ville slitt med å rette opp. Ikke bare om man til slutt mister førerkortet for det, men ikke minst dersom det skjer noe alvorlig - enten med deg selv eller andre.

Jeg vet, dessverre, at det er svært mange aktive bilsportutøvere, både profilerte og mindre profilerte, som etterlater seg en dokumentasjon av mobilbruk når man kjører bil. Dette i form av poster på Facebook, Instagram eller Snapchat. Jeg ser det nesten daglig. I den grad jeg skal kalle meg raus, så skal jeg ikke dra fram de konkrete eksemplene her og nå - men heller la både medieoppslagene andre steder og dagens moralske pekefinger fra Parc Fermé være en liten påminnelse om konsekvensene man nå får ved å bli tatt for mobilbruk.

For ikke å snakke om de fysiske konsekvensene det i verste fall kan skape. For det at man potensielt kjører i hjel seg sjøl eller andre folk som følge av ukonsentrasjon bak rattet var ingen nyvinning etter 1. januar 2019.

Prikkregelen som kom nå er også ekstra sterk mot de på prøvetid. Dette gjelder først og fremst de som har tatt lappen i en alder av 18 år eller senere, eller vært nødt til å ta ny oppkjøring etter å ha mistet førerkortet i mer enn et halvt år. Vi har svært mange bilsporttalenter av internasjonalt kaliber som de siste få årene har tatt lappen, eller er i ferd med å ta lappen. Ikke la noe så simpelt potensielt fucke opp en karriere.

Mens det er ordinært to prikker på førerkortet for å bli tatt med mobilfikling, er dette altså doblet - til fire prikker - om man er på prøvetid. I praksis er det bare én advarsel man får fra lovens lange arm før man blir førerkortløs dersom man blir tatt på ny innenfor tre år.

Og det er kanskje den beste straffen man kan få, når de andre konsekvensene er mye, mye verre.

Powered by Labrador CMS