Anders Grøndal med nesten toppfart før han går på målsvingen på SS6, Dokkeberg - også en av de aller raskeste etappene i Numedal.

VM-tempo på Numedal – 2023 ble den raskeste NM-runden i moderne tid

Ikke rart at førerne var over seg av begeistring etter målgang på hver etappe. Numedalsrally 2023 går nå inn i historiebøkene med snitthastigheter som til og med overgår VM-rundene i Finland og Sverige.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Reaksjonene lot ikke vente på seg etter målgang på de aller fleste etappene. Vergjedalen var den tregeste etappen med bare 112,4 kilometer i gjennomsnittshastighet, mens Smådøla leverte henholdsvis 127,4 og 127,7 nord og syd med bestetidene til Ole Christian Veiby.

RALLY: Reaksjonene lot ikke vente på seg etter målgang på de aller fleste etappene. Vergjedalen var den tregeste etappen med bare 112,4 kilometer i gjennomsnittshastighet, mens Smådøla leverte henholdsvis 127,4 og 127,7 nord og syd med bestetidene til Ole Christian Veiby.

Total endte årets Numedalsrally opp med en snittfart på 121,3 kilometer i timen. Nærmeste arvtager i moderne tid er Rally Grimstad fra 2021 med 120 kilometer i snitt. Numedalsrally fra 2008 hadde 119. Parc Fermé tar forøvrig høyde for at løp tilbake til før 2000-tallet kan ha vært raskere da vi ikke har funnet målbar statistikk på dette, men sett bort ifra dette er altså Numedalsrally 2023 tidenes raskeste NM-runde, i alle fall i moderne tid.

Ikke nok baller

– Fy fader for en opplevelse. Det er helt vilt. Men nedover mot motorbanen er jeg for gammel. Jeg har ikke nok baller til å tørre nedover der. Det går så inni gamperæva fort der! Men det er sinnsykt gøy - så fine veier, uttalte en mildt sagt begeistret Roger Rustand etter SS2, som er klassiske Smådøla i nordgående retning.

– Det var vel ikke noe tvil om at det var en del grus over her i år, og da går det jo fort. Det er brei fin vei så det gikk egentlig grisefort, sa Veiby etter mål på samme etappe.

Eyvind Brynildsen.

For der det ikke lenger var issåle, så var det gjerne rett ned på harde og brede grusspor. En «killer» for dekkene, men gir samtidig spikerfeste så lenge dekkene ikke har gitt seg.

Og med en generell rask etappekarakter over hele løpet, så strekker snitthastighetene seg langt over 120 kilometer i timen. Når 130 begynner å bli utfordret hardt så vil en arrangør bli bedt om å gjøre tiltak for å få ned farten.

– Vi storkoste oss. Kjempevær og fint føre - får det ikke bedre enn dette vet du, sa Stian Brøderud etter SS5.

– Blir helt matt

Konklusjonen var rimelig tydelig fra Eyvind Brynildsen etter målgang på syd-utgaven av Smådøla, hvor han tok tre ekstrapoeng med Power Stage-seier.

– Folk forstår ikke hva vi driver med. Det er så sjukt. Jeg blir helt matt. Jeg har tatt i absolutt det det går. Jeg har vært i alle brøytekantene, så Mesta behøver ikke å brøyte før til våren eller sommeren, eller neste høst! Nei, det har vært sjukt bra, slo lørdagens andremann fast.

Til sammenlikning er det kun ett løp som har vært raskere enn Numedalsrally når vi måler i R5- og Rally2-kategorien, som fikk fotfeste internasjonalt fra og med 2014. I Rally Finland 2016, tidenes raskeste VM-runde på WRC-nivå, så leverte Esapekka Lappi en snitthastighet på 122,8 kilometer i timen i sin Skoda Fabia R5.

Og dette er kun den ene gangen en VM-runde har gått raskere enn Numedalsrally målt i kategorien som er toppklassen i Norge.

Thomas Kvam inne på motorbanen på Smådøla - som på mange måter blir busstoppen mellom to lynraske partier som total strekker seg over nesten tre mil. Til tross for dette knotepartiet leverte etappen snitthastighet på nesten 128 kilometer i timen.

«Formel 1 på snø»

I Finland i 2022 hadde Emil Lindholm en snitthastighet på 117,5 mens Jari Huttunen hadde 117,6 i Rally Sverige i 2020. Den nye svenske VM-runden i Umeå har også vist seg fram med en lynrask veikarakter. Til sammenlikning var årets WRC 2-seier til Oliver Solbert levert med en snittfart på 117,6, altså eksakt samme fart som Huttunen i Värmland for tre år siden.

Andre kjente raske land som Estland og Polen er heller ikke i nærheten av disse hastighetene med R5-biler.

Selv om vinteretapper gjerne blir mer oppkjørt og får bedre feste i sporene, så er det vel så vanlig at det blir hakket løsere igjen utenfor sporene, så det er ikke gitt at førerne kan holde et godt høyt tempo jevnt over et helt løp. Men det harde underlaget på Numedal ble på mange måter en aha-opplevelse. Thomas Kvam oppsummerte det slik etter andre turen gjennom den raske Dokkeberg-etappen nede i dalen.

– Jeg tror ikke vi kunne kjørt så veldig mye fortere. Dette er det nærmeste du kommer Formel 1 på snø, tror jeg. Det er helt fantastisk. Det er overraskende bra forhold. Denne etappen har jo gått for andre gang, så vi trodde det skulle være mer oppkjørt, men det her er bare kamikaze fra start til mål. Så vi er veldig fornøyde, sa Kvam.

Powered by Labrador CMS