Martinius Stenshorne trer snart inn i Formel 3-tilværelsen.
Martinius Stenshorne trer snart inn i Formel 3-tilværelsen.

Nicolas Todt og All Road øker støtten til Stenshorne:

– Han har det som skal til for å nå Formel 1

Martinius Stenshorne blir snart å finne på Formel 3-griden. Vi har tatt en prat med en av de som har gjort det mulig.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 3: Martinius Stenshorne har blitt et velkjent navn for mange etter en imponerende sesong i Formula Regional Europa. I 2024 er det Formel 3 som står på programmet som det neste steget mot den store Formel 1-drømmen. 

Martinius Stenshorne fra sin siste gokart-sesong i 2021. Dette var også det første året sammen med All Road Management.
Martinius Stenshorne fra sin siste gokart-sesong i 2021. Dette var også det første året sammen med All Road Management.

FORMEL 3: Martinius Stenshorne har blitt et velkjent navn for mange etter en imponerende sesong i Formula Regional Europa. I 2024 er det Formel 3 som står på programmet som det neste steget mot den store Formel 1-drømmen. 

– Jeg er glad i å hjelpe unge førere om jeg ser et spesielt potensial, for mitt eneste mål er å få han til Formel 1. Å være bra er ikke nok, man må være litt eksepsjonell. Jeg tror Martinus har det som kreves for å bli eksepsjonell og få en karriere i Formel 1, men det er fortsatt en lang vei å gå.

Det forteller Nicolas Todt til Parc Fermé. For mange er han kjent som sønn av tidligere FIA-president og Ferrari-sjef Jean Todt, men først og fremst har Nicolas siden 2003 drevet All Road Management. I 2005 startet han også teamet ART Grand Prix sammen med Fred Vasseur som i dag er teamsjef i Ferrari, og han var deleier i det franske teamet frem til 2018. I dag er han blant annet Charles Leclercs manager. Oppi det hele, sammen med Ferrari-føreren, finner vi også vår egen Martinius Stenshorne som en del av talentstallen. 

Todt har sammen med sine kolleger fulgt Martinius i flere år, først fra sidelinjen de første gokart-årene før de kom inn og startet samarbeidet med det norske talentet fra og med hans siste gokart-sesong i 2021. Så langt har de først og fremst fungert som konsulenter og støttespillere, men fra 2024-sesongen vil de spille en enda større rolle. Sammen med andre sponsorer spytter de inn en betydelig del av budsjettet som normalt ligger på rundt 12 millioner kroner. 

– Da han begynte å overraske oss på en positiv måte og være imponerende, særlig i FRECA, bestemte vi oss for å støtte ham finansielt fra neste år, forteller Todt. 

Forventer to år i Formel 3

Martinius Stenshorne, her fra McLarens pitgarasje fra Spa-Francorchamps, da unggutten gjestet pitlane i forbindelse med Formel 3-kjøringen på banen. Det var i denne perioden at Formel 3-planene ble lagt.
Martinius Stenshorne, her fra McLarens pitgarasje fra Spa-Francorchamps, da unggutten gjestet pitlane i forbindelse med Formel 3-kjøringen på banen. Det var i denne perioden at Formel 3-planene ble lagt.

Etter at Stenshorne startet formelbil-karrieren har det gått unna. I Formel 4 var veien lang frem til de suverene Prema-førerne, men man tok likevel sjansen på å gå videre til FRECA allerede etter en sesong. Der har det som kjent gått bra, og igjen venter et steg opp etter kun et år i mesterskapet. Det ble klart like før sommerpausen. 

Nicolas Todt til venstre, her sammen med Fred Vasseur. I sin tid startet de ART Grand Prix sammen, og de samarbeider fortsatt på sitt vis. I dag er Vasseur Ferrari-sjef, mens Todt er Charles Leclercs manager.
Nicolas Todt til venstre, her sammen med Fred Vasseur. I sin tid startet de ART Grand Prix sammen, og de samarbeider fortsatt på sitt vis. I dag er Vasseur Ferrari-sjef, mens Todt er Charles Leclercs manager.

– Midt i sesongen. Rundt løpshelgen på Paul Ricard. Han kjempet om førsteplassen i mesterskapet og det var en solid luke ned til tredjeplassen. Da nærmet det seg også sesongslutt i Formel 3 så vi måtte ta en beslutning. Vi tok en liten risiko ved å bestemme oss for Formel 3 før FRECA-sesongen var over, men vi kunne ikke vente lenger. Jeg tror vi gjorde det riktige valget, for selv om Martinus ikke vant tittelen presterte han veldig bra så jeg har ingen anger med tanke på den avgjørelsen, slår han fast. 

Allerede før Formel 3-karrieren har startet er det flere med norske briller som drømmer om at Stenshorne skal ta mesterskapet med storm og raskt avanserte til Formel 2, kanskje spesielt sett i lys av at hans mangeårige konkurrent Andrea Kimi Antonelli hopper opp til Formel 2 allerede denne sesongen. Todt er på sin side klar på at det i utgangspunktet ikke er planen å gå rett videre fra Formel 3.

Den første sesongen skal brukes til å lære, og i 2025 er målet å vinne.

– Jeg er klar over at det kommer til å bli en tøff sesong, og at Formel 3 skal være en toårsplan for ham, slår han fast. 

– Jo høyere du går opp desto mer forventninger har du. Etter en sesong som den vi har hatt med Martinius så er så klart forventningene høye. Men vi må ikke undervurdere konkurransen og vi må ikke undervurdere at vi har noen førere som er i sitt andre eller tredje år i Formel 3, så vi må også være realistiske. Jeg tror ikke Martinius skal vinne. Det som er veldig viktig for meg er å se på forandringen over året. Det er litt som i FRECA. Under vintertestingen var han ikke den raskeste og han lå bak sin teamkamerat, men litt etter litt begynte han å ta igjen Tramnitz. Jeg tror at om han kan være innenfor topp 10 på slutten av året vil det være veldig bra, og jeg ville likt om han kunne avslutte sesongen med noen pallplasser. Det er sånn jeg ser det, å kunne forbedre seg gjennom sesongen også vil målet være å vinne Formel 3 i 2025. Det er sånn jeg ser det, fortsetter stjernemanageren.

Sammenlignes med Leclerc og Verstappen

I Formel 3 falt valget til slutt ned på Hitech-teamet. Todt innrømmer at han ikke ser på Hitech som det beste teamet i mesterskapet, men det var det beste alternativet som fortsatt var mulig å realisere for Stenshorne. 

– Jeg tror at de to beste teamene i dag er Trident og Prema, hvis man ser på de siste tre årene. Og etter min mening er det Hitech og Campos som følger tettest. De første to teamene var allerede fylt opp, så vi valgte der beste alternativet som etter min mening er Hitech. Vi har Gabriele Mini som har kjørt med de i år. Jeg vet at de er et veldig seriøst team med veldig gode ingeniører. I Macao vant Hitech med Luke Browning. Han kommer til å være en tittel-kandidat og det er bra for Martinius å ha han som en god målestokk.

Som nevnt er også Charles Leclerc en del av All Road Management, og selv om Monegaskeren er langt foran Stenshorne i løypa ser Todt likheter mellom de to førerne. 

Under Bilsportgallaen ble Stenshorne anerkjent for sin andreplass i FRECA, og ikke minst for å vinne rookie-mesterskapet.
Under Bilsportgallaen ble Stenshorne anerkjent for sin andreplass i FRECA, og ikke minst for å vinne rookie-mesterskapet.

- Begge to er veldig sterke mentalt. Jeg føler med både Charles og Martinius at det er veldig vanskelig å påvirke dem. For meg er det en viktig styrke, særlig i Formel 1 hvor det er så mye press på å levere fra mediene, fra teamet og fra utsiden. Alle førerne i Formel 1 er raske, men for meg er det litt som i tennis: Den store forskjellen ligger i det mentale og å takle press. Jeg tror at både Charles og Martinius deler denne veldig sterke egenskapen, sier Todt. 

– Han gir aldri opp. Først og fremst, tror jeg han takler press veldig bra. Han frykter ikke press. Han er så klart menneskelig så når han har en dårlig helg, så er det jo noe som påvirker han men han ser seg ikke mye tilbake. Han ser fremover og glemmer en dårlig helg ganske lett. Det har vært veldig positivt, fortsetter han om Stenshornes mentale styrke. 

I tillegg til å fremheve hans mentale styrke fremheves ungguttens mot.

- Han har også et veldig høyt nivå av mot, som jeg også kan se i en fører som Max Verstappen, forteller Todt. 

– Vi stoler på han

I tillegg til Todt selv er det flere nøkkelpersoner som er involvert rundt Martinius, blant annet tidligere sjef for Alpines juniorakademi Mia Sharizman og en egen fører-coach som følger opp unggutten på alle løp. 

– Vi har en ganske lang historie i industrien, og vi har hjulpet førere inn til Formel 1 noen ganger. Vi har jobbet med mange av juniorakademiene, som Alpine, Ferrari og andre, så jeg tenker at det kan være en god motivasjon for Martinius å vite at han er omringet av folk som har erfaring og har et veldig god nettverk i Formel 1. Samtidig kan vi være så gode vi vil, men det er Martinius som må gjøre forskjellen og levere resultater. Han er den som kjører bilen. Vi kan prøve å maksimere hans potensial, men den viktigeste personen i systemet er Martinius selv. Men jeg tror han vet at vi stoler på han. Som jeg sa før, det å investere sammen med familien er den beste måten å bevise vår forpliktelse, sier Todt som forøvrig var med på å grunnlegge ART Grand Prix. 

Stenshorne avsluttet FRECA-tilværelsen på best mulig vis.
Stenshorne avsluttet FRECA-tilværelsen på best mulig vis.

All Road gjør altså mer enn å signere sponsoravtaler, og de fyller mange av funksjonene et Formel 1-akademi gjør for flere av konkurrentene.

Likevel ser også Todt behovet for at Martinius en dag må inn i et juniorprogram, men ikke enda. 

– Martinus er veldig ung. Han er bare 17 år. Jeg tror at en veldig god ung fører på et tidspunkt må ha en link til et Formel 1-akademi. Men per nå er det viktige for Martinius å utvikle seg som fører og vise at han har der ferdige produktet. Men på et tidspunkt, om vi vil komme til Formel 1 må vi være en del av et juniorprogram. Men det er ikke noe hast. 

Parc Fermé har tidligere fått opplyst at det har vært kontakt fra juniorakademier, uten at det vites om det har vært snakk om konkrete tilbud. Uansett er Todt klar på at de ikke vil godta ethvert tilbud, og at de ikke ønsker at Stenshorne skal bli en del av et akademi uten en klar vei mot en fremtidig Formel 1-sjanse. 

Stenshorne i aksjon under Formel 3-testing med Hitech-teamet. Det er også for Hitech at unggutten skal kjøre Formel 3 neste sesong.
Stenshorne i aksjon under Formel 3-testing med Hitech-teamet. Det er også for Hitech at unggutten skal kjøre Formel 3 neste sesong.

– Det er mange juniorteam, men de har ikke alle samme service. Så det er viktig for meg at juniorteamet først og fremst må gi en ekstra verdi. En ekstra verdi kan så klart være finansiell støtte, for om de kommer med finansiell støtte betyr det at de tror på deg. Det kan også være teknisk støtte ved å gi noen simulatortester. Det er også noen akademier som tilbyr flere F1-tester. Også har vi teknisk støtte med hjelp av noen ingeniørsesjoner som trening, organisert av noen F1-team, og medietrening. Alt som kan hjelpe føreren å bli mer komplett. Og det er så klart også viktig at hvis en fører leverer så har han en mulighet til å nå Formel 1. Det er viktig fordi det endelige målet er Formel 1. Noen akademier har 12 førere, noen akademier har to førere. Målet er å være i et akademi der man ser at man ser at F1-teamet og F1-akademiet kan gi deg muligheten å komme inn i Formel 1 og ikke bare være en juniorfører.

Fortsatt er veien lang for Stenshorne, men det er ingen tilfeldighet at Todt og All Road Management spytter inn penger i nordmannens karriere. Hokksund-gutten kan nå hele veien. 

– Blir Martinius Stenshorne All Roads neste Formel 1-fører?

– Jeg håper det. Vi har to veldig sterke førere, en av dem er Gabriele Mini som jeg tror er en av favorittene i år fordi det er hans andre år og det vil være med Prema. Jeg tror Gabriele kan vinne tittelen i år. Også har jeg ingen preferanse mellom Gabriele og Martinius, jeg ønsker at begge skal prestere men Gabriele har mer erfaring og vil være en av favorittene i år. Jeg tror at All road har to veldig gode førere i stallen, og jeg håper og tror at begge kan komme til Formel 1. 

Martinius Stenshorne starter sin Formel 3-sesong i Bahrain 29. februar. Før den tid skal han kjøre en siste helg i Formula Regional Midtøsten 3. og 4. februar, og delta i Formel 3s offisielle pre season-test fra 11. til 13. februar. 

Powered by Labrador CMS