FRECA-kommentatoren trodde aldri Martinius skulle bli en tittelkandidat:
– Å se en «rookie» lede mesterskapet er vilt. Det har vært fantastisk å se!
Martinius Stenshorne har imponert mange som årets overraskelse i Formula Regional Europa. Mannen som har formidlet alle seirene til publikum tror nordmannens prestasjoner vil kulminere i Formel 3-og Formel 1-avtale allerede i år.
RACING: Martinius Stenshorne har hatt en glitrende start på sesongen, og innsatsen fra nordmannen som kjører sin første sesong i mesterskapet anerkjennes av langt flere enn de av oss med norsk pass.
Chris McCharty kommenterer en rekke ulike mesterskap verden over, og om du har falt innom en internasjonal sending fra for eksempel Formel 2 eller Formel 3 er sjansen stor for at du har hørt britens stemme. Han har også kommentert Formula Regional Europa de siste tre sesongene, og han er mektig imponert over det Martinius Stenshorne har levert.
– Han har vært fantastisk, sesongens overraskelse, innleder McCharty i samtale med Parc Fermé.
– Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke tenkte på Martinius som en tittelkandidat. Jeg trodde kanskje han skulle vinne rookie-tittelen, men å se en rookie lede mesterskapet er vilt. Så det har vært fantastisk å se, fortsetter den britiske kommentatoren.
Den nye ruten til Formel 3
Veien fra Formel 4 til FRECA til Formel 3 er ikke bortkastet tid nå, og det er bevist at du kan komme inn fra FRECA og kjempe om tittelen i ditt første år.
Chris McCharty
Men før vi unner oss litt mer skryt av Norges nye formelhåp: Før april 2023 var ikke akkurat Formula Regional Europa noe som ble diskutert over ethvert lunsjbord hjemme i Norge. Det er det kanskje ikke nå heller, men med Stenshornes strålende inntog i mesterskapet har populariteten i alle fall økt betraktelig.
Noe både seere og førere virker å verdsette er blant annet formatet på løpshelgene som innebærer at det er en egen kvalifisering til hvert løp. Det gjør at det kommer en ny sjanse om helgen har startet dårlig, slik Stenshorne kunne nyte godt av på Spa da han ble nummer tre dagen etter at han kvalifiserte som nummer 28.
– Når jeg går rundt i paddocken på en lørdag kveld har allerede førerne som har gjort det dårlig lagt det bak seg og er klare for en ny dag, forteller McCharty om hvordan førerne virker å verdsette FRECA-formatet.
Og det er ikke bare vi i nord som etterhvert lærer oss å bli glad i mesterskapet som gjerne bare forkortes til FRECA. Mesterskapet som springer ut av Formel Renault har siden debutåret i 2019 i større og større grad vokst frem som et naturlig stoppested på veien oppover formelbilstigen.
På listen over tidligere vinnere finner vi Frederik Vesti som i leder årets Formel 2-mesterskap, Gianluca Petecof som hoppet rett opp til Formel 2 men forsvant ut igjen grunnet finansielle problemer, og Gregorie Saucy og Dino Beganovic som begge, i likhet med flere andre tidligere FRECA-førere, gjør det bra i årers Formel 3-mesterskap
– De som gjør det bra i FRECA gjør det veldig bra i F3 som vi har sett denne sesongen. De blir vant til å kjøre en krevende bil i FRECA og de kjører nå på Pirelli-dekk som er laget så like som mulig de som brukes i Formel 3, og det virker som at det gjør at du bare kan gå rett inn i det og bli vant til en Formel 3-bil.
Å ta et mellomsteg på veien til Formel 3 skiller seg fra veien blant andre Dennis Hauger tok i sin tid. McCharty mener at Mercedes-junior Andrea Kimi Antonellis valg om å gå innom FRECA til tross for å ha dominert i Formel 4 viser at dette er veien å gå for å være best mulig forberedt til livet i Formel 3.
– Steget fra Formel 4 til Formel 3 har vist seg å være mye vanskeligere. Veien fra Formel 4 til FRECA til Formel 3 er ikke bortkastet tid nå, og det er bevist at du kan komme inn fra FRECA og kjempe om tittelen i ditt første år. Alle forventet at Antonelli skulle gå til Formel 3, og det sier litt at en Mercedes-fører som allerede har gjort det så bra tar steget via FRECA.
Viktig egenskap
Men tilbake til Martinius. 17-åringen fra Hokksund kjørte i fjor sitt første år i italiensk Formel 4 etter flere vellykkede år i gokart. I Italia ble det ingen seire, og selv om det blant annet skyldtes fullstendig suverene Prema-førere, blant annet nevnte Antonelli som tok 13 enkeltseire og en overlegen mesterskapstittel, var det ikke åpenbart at Stenshorne skulle ta steget videre etter kun en sesong på Formel 4-nivå.
Men etter råd fra far Martin Stenshorne som selv har en respektabel motorsport-karriere bak seg og ikke minst fra hans management All Road Management, med Nicolas Todt i spissen og Charles Leclerc ved Stenshornes side på klientlisten, ble det altså et steg opp til Formula Regional Europa på veien til Formel 3.
En av grunnene til det var nettopp at Prema var så dominante i Formel 4, mens muligheten for å vise seg frem med jevnere forutsetninger mellom teamene var større i FRECA. Med tre seire, fem pallplasser og mesterskapsledelse fremstår det nå som et klokt valg.
– Martinius har vært den mest konsistente føreren til nå, slår McCharty fast.
Det sa Mcharty riktig nok før løpshelgen på Spa-Francorchamps hvor Stenshorne ble nummer 28 i den ene kvalifiseringen og følgelig fullførte løpet uten poeng for andre gang i år. Samtidig sikret han en tredjeplass i både kvalifisering og løp dagen etter hans hittil svakeste kvalifisering. Det er et godt eksempel på den kvaliteten kommentatoren som også har kommentert hele veien oppover stigen til Formel 1
– Det som slår meg med Martinius er at han er en veldig rolig. Hva gang jeg snakker med han virker det som at jeg er mer oppspilt over hva han har prestert enn det han er. En pole position for han handler bare om å få jobben gjort, en løpsseier det samme. Han har sitt øyeblikk når han går opp på podiet men etter det er hodet innstilt på neste løp eller neste runde. Jeg tror det er en veldig god egenskap å ha som fører, og jeg tror virkelig at det vil hjelpe han utover i sesongen. Det er noe som vil gjøre han veldig vanskelig å slå.
Formel 1-interesse
I lavere formelbil-kategorier må man ligge et steg foran, og på mange måter planlegge for suksess. Etter at de to neste løpshelgene er kjørt følger en sommerpause på noen uker frem til de fire siste rundene innledes på Red Bull Ring i starten av september.
– Det kommer til å være flere team som ønsker å signere han, jeg er allerede spent på å se hvor han går. Et av toppteamene vil holde en plass åpen for han.
Skal vi tro FRECA-kommentatoren vil Stenshornes vei videre i stor grad bli avgjort iløpet av den pausen, og sånn sett kan den hektiske sommerperioden Martinius nå står midt i sees på som viktigere enn løpshelgene som følger i høst, selv om de helgene blir innspurten på det som potensielt kan bli en svært anerkjent mesterskapstittel på ungguttens CV.
– Jeg tror det. Jeg tror ikke det vil bli annonsert, men i den sommerpausen vil førere som han begynne å få ting på plass. Det er litt press på førerne nå fordi de vet at Formel 3-teamene ser på hvilke førere de skal signere for neste sesong, og du vil komme ut av Paul Ricard i en gid posisjon. Derfor er det enda mer imponerende at Martinius er så rolig som han er, og for meg er det ingen tvil om at han går til Formel 3 neste år.
I samme periode tror han at Hokksund-gutten kan sikre backing fra et Formel 1-team i form av en plass i et juniorakademi.
– Jeg er veldig overrasket over at han ikke har «backing» fra et team enda. Jeg kan se for meg at det er mange øyne på han nå. Red Bull har mange førere allerede, men det ville ikke vært første gang de tok opp en norsk fører. Jeg tror det vil være flere Formel 1-team der ute som vil ha øynene på han. Jeg sier ikke at de vil droppe en fører og signere han, men om et team har plass til å ta han opp så vil de være ute etter å gjøre det før et annet team gjør det, slår McCharty fast.
Hokksund-guttens far Martin Stenshorne har tidligere bekreftet til Parc Fermé at All Road Management, som er de som tar seg av denne typen henvendelser i samråd med far og sønn Stenshorne, har vært i kontakt med Formel 1-team allerede før løpshelgen på Hungaroring hvor Stenshorne vant begge løpene. Det er ikke akkurat noen grunn til å tro at interessen har roet seg siden, og McCharty tror at nordmannen vil få et Formel 1-team i ryggen før årets sesong er ferdigkjørt.
– Han har brutt ut på scenen, han har tatt poeng i alle løp utenom et, og han har vist utrolig gode førerferdigheter ved å ta poles og også dominere løp. Det er noe jeg tror Formel 1-team vil være imponert av. Hvem vet? Personlig kan jeg ikke se det endre seg før sesongen er over så lenge han fortsetter som han gjør. Jeg vet ikke noe om hvilket Formel 1-team det ville vært, men jeg vil si at det hadde vært ganske kult å hatt et Red Bull-livery på griden og han ville som sagt ikke vært den første nordmannen, så hvem vet. Mitt inntrykk er uansett at han vil ha Formel 1-backing før slutten av sesongen, fortsetter han.
Som nevnt tror McCharty at sommerpausen mellom sommerens siste løpshelg på Paul Ricard og høstens første på Red Bull Ring blir viktig for førerne med tanke på fremtiden. Ikke ulikt diskusjonen rundt presset som ligger på Dennis Hauger kan løpene i sommer være viktigere for Stenshornes fremtid enn det de åtte løpene i høst vil være, selv om det er på høsten mesterskapstitler sikres. Å bli en del av et Formel 1-akademi vil etter alt å dømme være avgjørende for den videre karriereveien, og ikke minst for å sikre et Formel 3-sete ettersom det er normalt at et juniorprogram dekker rundt halve regninga.
– Om han kommer ut av løpshelgen på Paul Ricard i en lignende situasjon som den han er i nå så blir jeg utrolig overrasket om ikke noen har signert han i den pausen frem til løpshelgen på Red Bull Ring. Og hvem vet? Han kan kanskje befinne seg i en posisjon hvor han har muligheten til å velge. Han har vist at han kan komme tilbake fra et dårlig resultat og dominere både kvalifisering og løp, han har vist at han kan klatre i feltet, så han viser alt som kreves for at et Formel 1-team skal være interessert. Også slår han jo alle Formel 1-juniorene!
Stenshorne leder mesterskapet til tross for at det ble null poeng i forrige løp, men han må holde tempoet oppe på Mugello denne helgen for å holde Andrea Kimi Antonelli bak seg. Helgen ruller i gang med treninger på fredag før kvalifiseringer og løp følger lørdag og søndag.