Martinius Stenshorne.

Stenshorne etter krasjen i over 200 km/t:

– Rakk ikke å tenke så mye

Halvkjørt sesong ble markert på voldsomt vis da Martinius Stenshorne søndag krasjet over mållinjen til tredjeplass og fortsatt mesterskapsledelse i Formula Regional Europa. Nå tør unggutten så smått å sikte seg inn på Formel 3 neste sesong.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Martinius Stenshorne har virkelig levert varene så langt i årets Formula Regional Europa, som er et mellomsteg mellom Formel 4 og Formel 3 på veien opp mot det store målet: Formel 1. Etter seier på lørdag og tredjeplass på søndag kan Hokksund-gutten nå notere ned fire enkeltseire og syv turer opp på pallen etter at sesongen nå er halvkjørt. 

RACING: Martinius Stenshorne har virkelig levert varene så langt i årets Formula Regional Europa, som er et mellomsteg mellom Formel 4 og Formel 3 på veien opp mot det store målet: Formel 1. Etter seier på lørdag og tredjeplass på søndag kan Hokksund-gutten nå notere ned fire enkeltseire og syv turer opp på pallen etter at sesongen nå er halvkjørt. 

Og den siste pallplassen i rekken ble sikret på dramatisk vis da Stenshorne regelrett krasjet over mållinja i det som var en voldsom kollisjon med Santiago Ramos. Heldigvis gikk det fint med 17-åringen.

– Det går bra. Litt forslått i hånda men det går greit. Det er ikke noe problem, forteller Stenshorne til Parc Fermé etter løpet.

Det smalt ordentlig da Martinius Stenshorne traff murveggen.

– Trodde ikke at vi kom til å treffe hverandre

Kollisjonen kom like overraskende på for Stenshorne som den gjorde for TV-seerne hjemme i sofaen. Etter at Hokksund-gutten hadde slitt med temperaturen i dekkene i flere av omstartene holdt han likevel på ledelsen frem til han fikk en dårlig utgang av aller siste sving, og Ramos passerte nordmannen. Likevel kom Martinius seg foran igjen før målstreken, men så smalt det. Hendelsen ble klassifisert som en «racing incident» av dommerne, og det ble følgelig ikke noen straff til noen av de involverte. Nordmannen innrømmer likevel at han trodde han ga mer plass på høyresiden enn det han faktisk gjorde.

– Jeg var litt overraska. Jeg trodde ikke at vi kom til å treffe hverandre, fordi jeg var sikker på at jeg ga plass på høyresida, men ja... Det ble jo «racing incident» til slutt da, men det ble en stor smell, forteller han.

For det smalt skikkelig i det som er ungguttens største smell hittil i karrieren, i alle fall i formelbil. Selv anslår han at han kjørte over 200 kilometer i timen, kanskje til og med 240, da han smalt inn i murveggen og vraket bilen. 

– Jeg rakk jo ikke å tenke så mye, det gikk ganske fort. Jeg skjønte det egentlig ikke helt før jeg hadde stoppa.

Preget av konkurrentens dødsulykke

Kollisjonen, som altså endte uten de store skadene for hverken Stenshorne eller Ramos, kommer kun en uke etter at Dilano van ’t Hoff omkom i en stygg kollisjon på Spa-Francorchamps. Ulykken, som skjedde under regntunge og krevende forhold, har preget hele motorsportverdenen siden, og det var naturligvis også noe som påvirket FRECA-paddocken som altså var i aksjon igjen allerede denne helgen. 

– Det var jo et sjokk for alle. Det var en stor krasj men du så det ikke på livestreamen eller noe sånt så det var jo ikke alle som visste det. Men det er så klart veldig synd. Vi har gjort det beste vi kan for å gjøre det beste ut av situasjonen, men det har jo vært veldig trist. Jeg kjente han ikke kjempegodt selv, men det er fortsatt veldig trist, forteller Stenshorne om Dilano van ’t Hoffs bortgang forrige helg. 

Martinius Stenshorne leder an feltet på belgiske Spa-Francorchamps dagen før Dilano van't Hoff omkom på samme bane. Til tross for ulykken er han ikke redd for å kjøre her igjen.

Likevel har ikke hendelsen gjort at Stenshorne har vegret seg for å sette seg i bilen igjen. Han er heller ikke negativ til å kjøre på samme bane igjen selv om det ikke skulle komme noen endringer.

– Nei, jeg tror heller at problemet var at man ikke så noen ting. Jeg var jo langt bak i det løpet og jeg så jo ingenting, og jeg bremsa lenge, lenge før Eau Rouge. Jeg tror det som snakkes om i Formel 1 nå med sånne skjermer over hjula for å skape mindre spray kan være en god løsning, slår han fast. 

Unggutten er heller ikke spesielt kritisk til at løpet ble restartet med kun en runde igjen siden det etter hans mening var vanskelig å forutse hvor ille sprayen kom til å være.

– Om man kan restarte løpet for en runde så gjør de det. Og det var ikke veldig lett å vite at de var så dårlig sikt fordi når vi kjører bak sikkerhetsbil så går det ganske sakte og da er det ikke så lett å vite hvor mye spray det blir, forteller Stenshorne.

Overrasket over egen suksess

Utover den omtalte kollisjonen er Martinius fornøyd med sesongens femte løpshelg. I duell med Mercedes-junior og Prema-fører Andrea Kimi Antonelli handler det nå bare om å utnytte enhver mulighet til å plukke med seg en god dose med poeng. 

– Helgen var jo veldig bra. Farten i første kvalifisering var bra, og første løp var bra. Farten var egentlig god i den andre kvalifiseringen også selv om det ikke holdt til pole, og det var ganske bra å komme på tredjeplass til slutt. Så jeg er fornøyd, og jeg må jo bare prøve å sanke så mange poeng som mulig. Antonelli hadde jo også en god uke.

For det er Stenshorne og Antonelli som har vist seg som de skarpeste så langt denne sesongen. I mesterskapet leder Martinius nå over Antonelli med to poengs margin, før de resterende førerne følger et stykke bak. 

Det har vært god grunn til å juble for Martinius Stenshorne denne sesongen.

– Det er fortsatt lenge igjen av sesongen, og jeg tror det er flere som kan være med å kjempe, men Anotnelli er jo så klart veldig rask, og han er en av hovedrivalene. Vi får prøve å slå han men han er ganske rask så vi får se, sier en relativt defensiv Stenshorne.

At han skulle befinne seg i en så god posisjon halvveis i sesongen var på ingen måte noe Stenshorne så får seg før sesongen, ettersom han ikke hadde vunnet et formelbilløp før sesongåpningen på Imola. 

– Nei det var ikke akkurat det vi så for oss. Vi hadde jo så klart håpa på at det skulle gå sånn men det var ikke det vi trodde. Det var ikke akkurat det vi forventa nei, innrømmer han.

Sikter mot Formel 3

Suksessen har ikke overraskende ført med seg økt interesse fra flere hold. Foreløpig virker dog ikke unggutten å ta av på noen måte. 

– Du merker at flere folk følger med og litt sånn, men akkurat nå er det ikke det jeg tenker mest på. 

Men selv om Martinius tilsynelatende ikke tenker så mye på at flere og flere følger med så gjør omtrent alle andre det. Ikke minst lurer mange nå på om Martinius kan bli del av et Formel 1-akademi slik blant annet FRECA-kommentator Chris McCharty har spådd overfor Parc Fermé at ville falle på plass allerede i sommer.

Far Martin Stenshorne har tidligere bekreftet til Parc Fermé at Formel 1-team har vært i kontakt med ungguttens management, men skal vi tro Martinius selv har han ikke hørt noe enda.

– Det er det egentlig ikke jeg som driver med de greiene der, så det vet jeg faktisk ikke så mye om. Men akkurat nå er det ikke noen planer om det, forteller Stenshorne om en mulig plass i et Formel 1-akademi.

Noe han derimot tør å sikte seg inn på er Formel 3 som nå fremstår som et åpenbart steg neste sesong.

– Det vet jeg faktisk ikke helt enda, men så klart at om sesongen går som det er nå er det så klart målet å kjøre Formel 3. Det er jo så klart det logiske neste steget. 

Om to uker er det duket for nye løp for Stenshorne og de andre FRECA-førerne på franske Paul Ricard, før det venter en drøy måneds sommerpause hvor det er grunn til å tro at blant annet Formel 3-fremtiden vil bestemmes. Før den tid skal Martinius nyte noen rolige dager hjemme i Hokksund.

– Nå skal jeg hjem til Hokksund å slappe av litt før jeg reiser til Frankrike om halvannen uke. Det er jo teamets hjemmeløp så vi får prøve å gi de noen gode resultater!

Powered by Labrador CMS