I fjor kjørte ikke Emil (18) en eneste meter – nå sanker han seire og styrker fotfestet i internasjonal racing

Koronaåret 2020 har levert en enveisbillett fra himmel til helvete for mange aktive bilsportkarrierer, men Emil Heyerdahl sørget heldigvis for en returbillett som har tatt ham til riktig destinasjon.

Publisert

Planen om å stille i sitt andre år i den skandinaviske Porsche Carrera-cupen sluknet fort i 2020 i takt med koronavirusets spredning verden over, og attpåtil her også i Skandinavia. Det endte til slutt med at Heyerdahl ikke fikk kjørt en eneste meter, og lenge var han usikker på hvordan han skulle berge sin egen racingkarriere.

Emil Heyerdahl har virkelig begynt å finne seg godt til rette i en forhjulsdreven TCR-bil. (Foto: Gute Macher Prod. / Autorama Motorsport AG)

Planen om å stille i sitt andre år i den skandinaviske Porsche Carrera-cupen sluknet fort i 2020 i takt med koronavirusets spredning verden over, og attpåtil her også i Skandinavia. Det endte til slutt med at Heyerdahl ikke fikk kjørt en eneste meter, og lenge var han usikker på hvordan han skulle berge sin egen racingkarriere.

Gullmedaljen og den overlegne innsatsen i den nordiske formelbilserien sammen med STCC fra 2018 kulminerte i et læreår i Porsche som aldri fikk noen nye bein å stå på. For da Heyerdahl begynte å se på budsjettet og hva han egentlig fikk igjen for sin egen utvikling i karrieren, så skjønte han at kostbare bakhjulsdrevne racingbiler mer ble kjepper i hjulene enn et nyttig springbrett.

Tidlig på det nye koronaåret 2021 kom han i kontakt med Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing, hvor han kjører med dyktige førere som Constantin Kletzer og Jasmin Preisig, begge med god tilknytning til Volkswagen. Teamet var villige til å gi Heyerdahl sjansen selv om han var helt fersk i dette gamet, men betingelsen var da at han måtte kjøre en TCR-bil, som egentlig aldri har vært i Heyerdahls planer og tanker.

– TCR var jo ikke målet mitt, egentlig. Men det er der vi har fått muligheter. Da må man benytte hver eneste sjanse. Bilen er jo morsom å kjøre, og det blir veldig tette fighter med andre. Man kan også pushe bilen mye, og det gir ekstremt mye læring i å kjøre en slik til, sier Heyerdahl til Parc Fermé. 

Og der han slapp 2020 med ikke å ha kjørt en eneste meter, så har han fram til nå kjørt alle løpene sålangt i Creventics 24-timersserie som kjøres både i Europa og Midt-Østen, og tidligere noen ganger også i USA. Dette er en internasjonal langdistanseserie, hvis nivå og startfelt på mange måter kan sammenliknes med det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring. Dog ikke like massivt startfelt, men på banen er det likevel lagt opp til en god bredde av bilklasser og førere på ulike nivåer - selv om toppnivået ikke står tilbake for andre racingserier av høyt kaliber.

Fire sekunders forsprang på 12 timer

Emil Heyerdahl har begynt å legge grunnlaget for å bli lagt merke til på den internasjonale arenaen. (Foto: Gute Macher Prod. / Autorama Motorsport AG)

At Heyerdahl på få måneder nå spiller hovedrollen i TCR-klassens kanskje sterkeste team, hvor han får mer kjøretid enn teamkompisene og for andre gang får kjøre ankeretappene og ta bilen inn til seier, det vitner altså om at 18-åringen fra Bjørkelangen begynner å finne seg til rette der han ønsker. Det ble nemlig nok en klasseseier, nå under 12-timersløpet på Hockenheim sist helg, og som sagt den andre seieren på rad etter at Heyerdahl fikk ta bilen over mål som klassevinner på Paul Ricard for en måned siden.

– Altså, det var så sinnssykt «close» på slutten der. Men det holdt inn. Jeg kjørte dobbeltstint på slutten der og fikk kjøre godt over halvparten av tiden, sier Heyerdahl, som tok bilen først i mål, bare fire sekunder foran erkerivalen i AC Motorsport.

Målt i antall kilometer i full fart, så har han forlengst nådd de kjøremengdene han har hatt i sprintmesterskapene han har kjørt. Langdistanse gir ham helt nye utfordringer, og ved både å fullføre og ikke minst ta hjem seiere i serien han har fått innpass i, så bygger han nå erfaring som kan være gull verdt til senere. På sammenlagtlistene leder han mesterskapets juniorcup i klassen - dog med reell konkurranse fra bare én annen fører - men teamet som sådan har tatt en god ledelse i teammesterskapet.

– Da jeg startet med dette, så var jeg ukjent på absolutt alt. Jeg var nervøs som fører og har fått en enorm utvikling både på og utenfor banen. Vi har lagt ned en stor innsats for å være på topp med en gang, og det er andre ting å jobbe med enn bare å pushe rundetider. Selv syns jeg det å lese dekkene er det vanskeligste med langdistanse, sier Heyerdahl.

Dekkprodusent har lagt merke til Emil

Drømmen i det fjerne er GT World Challenge Europe, tidligere kjent som Blancpain-serien. Mange kontakter inn mot den serien følger med på Creventic-serien, som har eksportert flerfoldige fabrikkførere inn i GT3-verdenen. Og det er dette nettverket Heyerdahl nå vil bygge mens han leverer gode resultater.

Og han merker at han blir lagt merke til, og satset på. Det gir også enda bedre forutsetninger, bistand og billigere prislapp enn hva man normalt må inn med av eget budsjett, noe Heyerdahl er avhengig av for å komme seg videre.

– Teamet er veldig villige til å hjelpe meg fremover. De legger veldig tilrette for at jeg skal få utvikle meg. Tilliten vokser, og senest nå kom Hankook bort og sa at de ønsket at jeg skulle teste deres nye dekktype. Det er en vanvittig god bekreftelse å få, så vi brukte dekkene deres nå på dette løpet. Det er utrolig positivt at andre også ser det jeg gjør, poengterer 18-åringen.

Baneracing i utlandet er i stadig vekst sett med norske øyne. Aldri før har såpass mange nordmenn tjent penger, kjørt gratis eller fått så reduserte budsjetter kontra vanlig veiledende priser som de siste årene. Dennis Olsen har fått mye av æren for å ha åpnet opp GT-dørene, og selv om dette også er målet for Heyerdahl, så er han glad for at han har fått en fot innenfor den internasjonale arenaen, om det så er en TCR-bil.

Hylles av sportssjefen for veivalget

Og denne utviklingen er som musikk i ørene til landslagets sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen. Spesielt trioen Dennis Olsen, Christian Krognes og Mads Siljehaug har banet opp den internasjonale racingveien, enten det er snakk om å få betalt for å kjøre, eller å få kjøre med og mot de beste teamene.

Bakover bærer det også frukter med Marcus Påverud som er på vei inn i GT3-verdenen denne sesongen, også han med reduserte budsjetter, og nå melder også Emil Heyerdahl seg på.

– Emil har nå klart å finne et alternativ og akseptert å ikke kjøre en superrask GT-bil, men heller kjøre TCR. Så viser han at ved å kjøre fort og så bra, så dukker mulighetene opp. Den filosofien har vi hatt, at man må ut å kjøre og vise at man er rask. Det Emil nå opplever er at han blir lagt merke til. Han er i et spennende team, med spennende baner og spennende løp. Så han gjør alt riktig og har nå begynt med noe han har hatt råd til, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Deres mantra har vært at mulighetene fins der ute, men man må oppdage dem. Og baneracingen har kanskje de bredeste tilbudene, og således de mest ukjente tilbudene. Mads Siljehaug er et eksempel på en som nå er ansatt i Reiter Engineering, som utvikler KTM sine fabrikkbiler i ulike GT-klasser, ved at han vant en helt spesiell talentkonkurranse som Reiter selv la opp til.

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Gulbrandsen oppfordrer Heyerdahl nå til å være tålmodig og utnytte mulighetene han skaffer seg, men samtidig skynde seg langsomt.

– Han må ikke forhaste seg mot GT3 og World Challenge, men eller etablere seg nå i den serien han er, og fortsette å bevise at han er blant de raskeste. Er det én ting som gjelder, så er det å kjøre fort. Det er da han blir oppdaget. Toppteamene i Creventic-serien er veldig bra og de har flere profesjonelle førere, selv om serien i seg selv er mindre profesjonell enn World Challenge. Selv om serien er innrettet fr amatører, så er det likevel profesjonelle team og førere som dukker opp der, understreker sportssjefen.+

Powered by Labrador CMS