
Dårlig timing i årets svakeste kvalifisering:
– Ikke så mye å tape
Topp fem var oppnåelig, men slik endte det virkelig ikke for Martinius Stenshorne. I helgens løp på Hungaroring blir det langt frem til poengplass.
FORMEL 3: Årets nest siste kvalifisering er overstått i Formel 3, og det ble sesongens svakeste resultat for Martinius Stenshorne. McLaren-junioren ble kun nummer 20 på Hungaroring.
Til Parc Fermé forteller Stenshorne at dårlig timing ble skjebnesvangert. Stenshorne rullet ut til sitt siste forsøk tidligere enn en del andre førere.
– Vi hadde ikke sånn kjempefart gjennom tidkjøringen eller treningen, men spesielt i det siste forsøket så ble det hektisk. Jeg kjørte ut med alle andre, og spesielt i siste sektor ble det køkjøring. Jeg måtte kjøre på yttersiden og fikk mye drit på dekkene, og da hadde jeg ikke noe feste på den siste push-runden, forteller Martinius Stenshorne til Parc Fermé.
Slått av teamkameraten
Langt bedre gikk det for Stenshornes teamkamerat i Hitech Gerrard Xie. Kineseren har til gode å ta et poeng i mesterskapet, men denne gangen har han et godt utgangspunkt fra fjerde startposisjon.
Martinius viser til at Xie traff langt bedre med timingen enn han selv.

– Teamkompisen min kjørte ut et minutt senere og fikk helt klar bane, og slapp å stoppe opp i siste sektor. Så jeg tror det handler mest om det. Alle som er i toppen nå kjørte på andre tidspunkt enn den gruppa jeg lå i, forklarer Stenshorne.
– Jeg tror ikke det hadde vært umulig å være der han er, men sånn er det bare dessverre, fortsetter han.
På treningen tidligere samme dag ble det heller ingen topptider, men det hører til at hans siste forsøk ble avbrutt. De fire timene mellom trening og kvalifisering ble brukt til å gjøre flere endringer på bilen.
– Vi gjorde en del endringer ja. Spesielt med «diffen», hvor vi gikk litt tilbake til sånn det har vært før. Jeg tror ikke det utgjorde en kjempestor forskjell egentlig. Jeg slet fortsatt litt med understyring.
Dårlig plass
Køkjøring og TV-bilder som har sett mest ut som et løp har blitt et normalt syn i Formel 3, og ofte ender det med at få førere klarer å posisjonere seg godt nok til å forbedre seg i siste forsøk.
Egentlig har det blitt innført regler for å hindre den typen kjøring, men de fungerer ikke i praksis.
– Det er ikke lett i tidkjøring når det er så mye som skjer i trafikk, og spesielt det med siste sektor i oppvarming. Det er jo noe de har prøvd å lage litt regler på, men det er ikke noe som blir fulgt. Det skulle egentlig være full push fra nest siste sving på Spa også, men det var ingen som hørte etter da heller. Det er bare sånn det er fordi alle så klart vil ha den beste plasseringen.

– Burde man kjørt med to kvalifiseringsgrupper i alle løp?
– Det hadde nok vært litt lettere, men i dag hadde det nok vært mulig å gjøre det bedre med gruppen sånn som den var med å bare kjøre ut litt senere.
Håper på regn
Utgangspunktet blir naturligvis krevende i begge helgens løp, hvor Stenshorne skal starte som nummer 20 begge ganger. I tillegg er det dårlig nytt at Hungaroring ikke normalt sett er en bane som byr opp til mange forbikjøringer.
– Det er ikke lett å kjøre forbi her, men jeg må ikke gi opp så klart. I fjor kjørte vi med harde dekk mens vi kjører med medium i år, så det kommer nok til å bli litt mer dekkslitasje. Vi får håpe at vi er bra der så vi kan ta noen plasser i løpene, forteller Stenshorne.

– Vi får bare håpe at vi har bra løpefart og at oppsettet ikke sliter for mye på dekkene i tillegg til at jeg må prøve å spare litt selv, så får vi se hvordan det går. Det er vanligvis ikke så mange forbikjøringer her, men ingenting er umulig, fortsetter han.
Værmeldingene har vært usikre frem til helgen, og skal Martinius bestemme kan det godt begynne å regne for å skape litt kaos.
– Nå kan det godt komme regn på søndagen sånn at det kanskje kan skje litt, selv om det ikke alltid er like lett på vått heller med mye «spray».
– Det er vel ikke så mye å tape når man starter på 20. plass, avslutter Martinius Stenshorne.