Fra Monza til Baku: Martinius Stenshorne er ferdig med Formel 3-sesongen, og starter snart Formel 2-reisen.

Stenshorne klar for snarlig Formel 2-debut:

– Kan ikke ligge på sofaen hele vinteren

Rett etter at Formel 3-karrieren ble avsluttet rettes fokuset mot Formel 2 for Martinius Stenshorne. 

Publisert

FORMEL 2: Martinius Stenshorne er ferdig med sin siste sesong i Formel 3, og med en gang skifter fokuset over til Formel 2. Søndag ble det klart at Stenshorne skal kjøre Formel 2 i Baku om to ukers tid. 

FORMEL 2: Martinius Stenshorne er ferdig med sin siste sesong i Formel 3, og med en gang skifter fokuset over til Formel 2. Søndag ble det klart at Stenshorne skal kjøre Formel 2 i Baku om to ukers tid. 

Trident-sjef Maurizio Salvadori bekrefter overfor Gpblog.com at Stenshorne og Laurens Var Hoepen skal kjøre for teamet i Baku. Dette stemmer overens med Parc Fermés opplysninger.

– Jeg jo må ha noe å finne på! Kan ikke ligge på sofaen hele vinteren, så noe må man jo finne på, sier Martinius Stenshorne til Parc Fermé før det ble bekreftet at Trident blir teamet han skal kjøre for i Aserbajdsjan. 

– Og i søket etter en hobby så ble det Formel 2 i Baku?

FORMEL 2 NESTE: Martinius Stenshorne skal kjøre Formel 2 i Baku.

– Jada, vi tenkte at det var greit å få litt erfaring før neste år så man vet litt hva man kommer til, fortsetter han. 

Trident har levert svært godt i Formel 3 i en årrekke, og har i år sikret gullet ved Rafael Camara, men i Formel 2 sliter teamet i større grad. Debuten kommer altså på gatebanen i Baku, som er kjent for å være svært krevende.

– Det er alltid moro å gå opp så klart. Det er kanskje ikke den letteste banen å hoppe rett inn på uten å ha kjørt noe lignende før. Det blir mye å lære, men forhåpentligvis blir det bra. 

Tøff utfordring

Samtidig som det er klart at Stenshorne skal kjøre for Trident i Baku kan nå to team elimineres i spørsmålet om 2026. Martinius skal nemlig ikke kjøre for Trident i 2026, og fra før er det klart at det ikke blir en ny sesong med Hitech. 

– Det er to ulike team, det kan jeg nok si. Nå er det mest bare for å få litt trening og sånn, også må man bare kjøre der det er plass, sier Stenshorne. 

Foreløpig er det ikke på planen å kjøre noe mer i år enn løpshelgen i Baku. 

– Jeg tviler på at det blir noe, men man skal aldri si aldri.

– Det handler mest om budsjett at vi bare kjører et løp akkurat nå. Det er ikke noe mer enn det egentlig, visst ikke så hadde de nok sikkert gått for å kjøre alle, men det er jo litt annet å tenke på, fortsetter McLaren-junioren. 

I Baku ligger fokuset er naturlig nok i størst grad på å få mer erfaring med et nytt mesterskap og en ny bil. 

– Det er jo mest for å få erfaring, også er resultatet bare en bonus. Jeg må bare ta det som det kommer og prøve å få så mange runder som mulig bare for å lære så mye som mulig. 

Forberedelsene er i stor grad som vanlig, selv om det nå er et nytt mesterskap med et nytt team i en ny bil på en ny bane som står på planen. 

– Det blir som vanlig med simulatorkjøring og å se på data og video fra tidligere. Det er ikke så mye nytt, jeg får jo ikke testa eller noe sånt, så simulator får vel holde.

Lærerik Formel 3-sesong

Martinius Stenshorne sto på pallen en gang på Monza, men kunne kanskje fått en tur til uten en punktering i hovedløpet.

Den siste løpshelgen i Formel 3 medførte en andreplass i sprintløpet. Det så også bra ut for Stenshorne i hovedløpet etter å ha avansert fra 11. plass til 5. plass, men en punktering medførte at han raste nedover til 21. plass. 

– Jeg tror det kunne gått veldig bra hvis ikke jeg hadde fått den punkteringen. Det var litt kjedelig det, for jeg var jo på femteplass rett bak han som vant løpet og var egentlig på yttersiden av han når jeg fikk punkteringen, så pallen hadde hvertfall vært mulig om ikke å fighte for å vinne. Jeg følte jeg kjørte et ganske bra løp og hadde bra med dekk igjen, og vi hadde bedre toppfart enn i går da vi slet ganske mye. 

I Formel 3 endte Stenshorne opp med en sprintseier i Monaco og en hovedløpsseier i Østerrike. Sammenlagt ble han nummer fem. Ellers har det vært enkelte helger med stor frustrasjon med en bil han ikke har fått til å fungere som ønskelig.

– Det har vært veldig bra noen ganger, og middels og ganske dårlig andre ganger. Når det har gått bra så har det gått veldig bra, og når det har gått dårlig så har det vært forferdelig nesten, men det er sånn det er i motorsport.

Bak resultatene de gangene det ikke har gått veien, og bak de mye omtalte problemene med Hitech-teamet, er Stenshorne godt fornøyd med egen progresjon som fører. 

– Jeg føler at jeg har tatt ganske bra steg fra i fjor og kjørt ganske bra i år. Jeg føler at det ikke har vært så mye mer å gi, kanskje en gang da jeg dro av i tidkjøringen på Imola, men ellers så føler jeg at seg har gjort det veldig bra med den strategien og den bilen jeg har blitt gitt.

Det er erfaringer som kan komme til nytte på veien videre. 

– Jeg har på en måte blitt bedre til å kjøre en bil jeg kanskje ikke helt liker, og det er jo viktig det også å gjøre om sin egen kjørestil for å maksimere potensialet, slår han fast. 

Samtidig tror Martinius at nøkkelpersonene i hans satsing kjenner til realiteten, og vet hva som ligger bak resultatene. For hans del er det All Road Management og McLaren, som begge har investert flere millioner i nordmannens kjøring. 

– Jeg tror det egentlig. Jeg har med meg en fra All Road på hvert løp og han har nesten vært mer oppgitt enn meg, og det samme med han som er med fra McLaren, han har vært litt oppgitt han også på hvordan teamet har gjort de forskjellige tingene og hvor få endringer sim har blitt gjort med problemene vi har. De har garantert sett at utstyret ikke alltid har vært å topp, og de får det så klart med seg når ting fungerer veldig bra. 

Stenshornes Formel 2-karriere ruller i gang i Baku fra 19. til 21. september.

Powered by Labrador CMS